کد خبر: ۸۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 27 December 2016
بانكداري ايراني -بانک مرکزی برای برای چندمین بار و با وجود شکست طرح های قبلی و همچنین به منظور تحریک بازار مسکن اقدام به اعطای تسهیلات بالا کرده است . بانک مسکن در اقدامی جدید اعلام کرده است که به سازندگان مسکن، تسهیلات 130 میلیون تومانی بدون سپرده گذاری و با نرخ سود تسهیلات 18 درصد پرداخت خواهد کرد .
بانكداري ايراني بانک مرکزی برای برای چندمین بار و با وجود  شکست طرح های قبلی و همچنین  به منظور  تحریک بازار مسکن اقدام به اعطای تسهیلات بالا کرده است . بانک مسکن در اقدامی جدید اعلام کرده است که به سازندگان مسکن، تسهیلات   130 میلیون تومانی بدون سپرده گذاری و با نرخ سود تسهیلات  18 درصد پرداخت خواهد کرد . موضوعی که مورد استقبال فعالان حوزه مسکن قرار نگرفت. 

انبوده سازان  به دنبال نرخ سود پایین تر هستند تا بتوانند در این بازار  کم رونق ، هزینه کمتری داشته باشند دلایلی که تا کنون بانک مرکزی  و بانک مسکن را مجاب به کاهش نرخ 18 درصدی نکرد ، لذا انبوه سازان با انتقاد از قوانین دست وپاگیر ، همچنان از  نهادهای پولی و مالی گله‌مندهستند.


به گزارش بانكداري ايراني  ، در همین رابطه در ابتدای سال جاری  بسته بانکی حاوی 8 نوع وام پرقدرت ساخت مسکن، با هدف «تحریک ضربتی» سازنده‌ها از طریق بانک مسکن ابلاغ شد که  طرح پرداخت وام 150 میلیونی با اقساط 50 ماهه نیز در آن قرار داشت  که با استقبال انبوه سازان مواجهه نشد. علاوه بر این عدم استقبال انبوه سازان معتقدند که بانک مرکزی و بانک مسکن نمی خواهند از سود تسهیلات خود کم کنند تا زیانی متوجه آنها نشود اما انتظار دارند با وجود این اقدام هزینه ساخت مسکن کاهش یافته و انبوه سازان این بازار رو پویا کنند .

انبوه سازان از ابتدای سال به دنیال کاهش بهره تسهیلات به رقم 12 درصدی هستند موضوعی که تاکنون مورد موافقت بانک مرکزی و بانک مسکن قرار نگرفته است.  بنا به گفته رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در تعیین مبالغ به هزینه‌های زمین در نقاط مختلف جغرافیایی، توجه لازم صورت نگرفته و  این وام برای واحدهای کوچک متراژ و قیمت پایین خوب است ولی در کلان شهر تهران که قیمت زمین بالاست جوابگو نخواهد بود. در بعضی نقاط تهران با لحاظ قیمت زمین، هزینه‌ی ساخت یک واحد آپارتمان به حدود یک میلیارد تومان می‌رسد که وام ۱۰۰ میلیون تومانی به هیچ عنوان کافی نیست و هیچ سازنده و خریداری ملک خود را برای ۱۰۰ میلیون تومان در بانک گرو نمی‌گذارد. 

دبیر کانون انبوه‌سازان با بی‌اثر دانستن تسهیلات بدون سپرده برای ساخت و ساز معتقد است که  این ارقام تا حدودی برای نقاط مختلف کشور مناسب است و اثر تورمی ندارد اما به درد کسی نمی‌خورد؛ چون مردم هنوز در حوزه خرید مسکن با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند. از سوی دیگر ما پیشنهاد نرخ ۱۲ درصد را برای این وام داده بودیم اما ظاهرا بانک مرکزی با استناد به مصوبات شورای پول و اعتبار با آن مخالفت کرده است. در حال حاضر سود ساخت و ساز یک تا ۲ درصد است و عملا در شرایط بالانس قرار دارد، پس منطقی نیست که کسی از این وام استفاده کند.


گفتنی است که بر اساس اعلام بانک مسکن، انبوه‌سازان واجد شرایط دریافت وام ساخت می‌توانند بدون سپرده  گذاری در این بانک از دوره‌های زمانی مختلف برای اخذ تسهیلات استفاده کنند. مبالغ پرداختی در تهران و ۶ کلان‌شهر بر اساس موارد روش معمول ۱۰۰ میلیون تومان، صنعتی‌سازی ۱۳۰ میلیون و ارتقای بهره‌وری ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در جزایر کیش و قشم این رقم بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون و مناطق شهری کمتر توسعه یافته از ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان خواهد بود. نرخ سود این تسهیلات نیز ۱۸ درصد تعیین شده و برای دوره فروش اقساطی ـ انتقال وام ساخت به خریدار هم نرخ سود در همین سطح می‌ماند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: