کد خبر: ۸۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«ایران بیشترین تعطیلات مدارس دنیا را دارد»، «تکرار کنیم تا باور شود»، «اصلاح‌طلبان علیه تحریم»، «ایران در کوروش خلاصه نمی‌شود» و «چالش‌های هیدروپلیتیک؛ امنیتی‏شدن آب در ایران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره دوشنبه 6 دی است.
 «ایران بیشترین تعطیلات مدارس دنیا را دارد»، «تکرار کنیم تا باور شود»، «اصلاح‌طلبان علیه تحریم»، «ایران در کوروش خلاصه نمی‌شود» و «چالش‌های هیدروپلیتیک؛ امنیتی‏شدن آب در ایران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره دوشنبه 6 دی است.

** ایران بیشترین تعطیلات مدارس دنیا را دارد
احمد عابدینی معاون شورای ‌عالی آموزش ‌وپرورش در گفت و گو با شرق می گوید: درباره تعطیلات ایران برای اینکه دقیق پاسخ شما را بدهم، باید نگاهی هم به کشورهای مختلف داشته‌ باشیم؛ هم به میانگین یا استاندارد ساعت آموزش در طول سال و هم تعطیلاتشان و... در دنیا این تعطیلات از حداقل ٧٠ تا ١٢٥ روز متغیر است که کشور ما تقریبا بالای این میانگین یعنی ١٢٥ روز قرار دارد. در این بررسی که حدود ١٢ کشور از جمله ایران مطالعه شده است، کشور کانادا ٩٠ روز در طول سال تعطیلی دارد، کشور ژاپن حدود ٨٠ روز تعطیلات دارد و جزء کشورهای با کمترین تعطیلات است، انگلستان صد روز، ترکیه ١٢٥ روز و آلمان ٩٠ روز تعطیلات دارند، ایران هم حداقل در این زمینه رکورد ١٢٥ روز را زده است که واقعا نسبت به بسیاری از کشورها زیاد است.

** تکرار کنیم تا باور شود
غلامرضا انصاری قایم‌ مقام حزب اتحاد ملت و عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با شرق درباره حقوق شهروندی گفت: در این دولت حدود سه‌ سال‌ ونیم برای تدوین منشور حقوق شهروندی وقت صرف شده است؛ به‌همین‌دلیل، من فکر می‌کنم آنچه منتشر شده، جامعیت خوبی دارد و درصورتی‌که ما به ‌عنوان یک کنشگر سیاسی و رسانه‌ها به‌عنوان یک بسترساز اجتماعی، این رسالت انسانی را که به‌صورت جدی به این موضوع ورود پیدا کنند، بر دوش خود احساس ‌کنند، همین تکرار می‌تواند راهگشا باشد. همان‌ طور که در نمازهای روزانه آیات قرآنی را تکرار می‌کنیم و این تکرار باعث می‌شود به جد در خود احساس کنیم در مقابل همه کژی‌ها، چه کژی‌ها و کاستی‌های فردی و چه کژی‌های اجتماعی، باید از خداوند و نیروی الهی کمک بجوییم، تکرار منشور هم این احساس را در ما ایجاد خواهد کرد در برابر خود، خانواده و جامعه‌ احساس مسئولیت کرده و درصدد اصلاح کژی‌ها و ناراستی‌ها برآییم تا بتوانیم بستر اجتماعی را سلامت نگه داریم.

** اصلاح‌طلبان علیه تحریم
روزنامه شرق در گزارشی می نویسد: انتشار نامه ٣٠ ایرانی خارج‌نشین به رئیس‌جمهوری آینده آمریکا برای تجدیدنظر در توافق هسته‌ای و نیز وضع تحریم‌های تازه علیه ایران علاوه بر اینکه موجی از واکنش‌های منفی را در فضای مجازی به همراه داشت، از سوی فعالان اصلاح‌طلب هم نقد شد. این در حالی است که یک جریان رسانه‌ای خاص در تلاش است تا آن ٣٠ نفر را به عنوان «اصلاح‌طلبان خارج‌نشین» معرفی کند. عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در همین پیوند به «شرق» گفت: «اقدام این ٣٠ نفر در راستای کمک به جریان دلواپس داخلی است. اصلاح‌طلبان برجام را عمل دیپلماتیکی ارزیابی می‌کنند که قرار است به کمک آن مشکلات حل شود؛ اما آنهایی که در خارج از کشور به دنبال مشکل‌تراشی برای کشور هستند و از جمله این ٣٠ نفر تلاششان این است که برجام را ناکارآمد جلوه بدهند، مشابه همان کاری که دلواپسان در داخل کشور انجام می‌دهند».

** ایران در کوروش خلاصه نمی‌شود
سعید جلالی از قوم‌پژوهان و محققان تاریخ ایران و مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در گفت وگو با شرق درباره مسایل تاریخی و هویتی گفت: ایران یک مجموعه بر مبنای یک جهان‌بینی مشترک است که البته نظام سیاسی حاکم و برخی از شاهان در این مجموعه بخشی از حلقه‌های آن هستند. همه ایران در کوروش خلاصه نمی‌شود. او در شکل ایده‌آل، نماینده خوبی برای این جهان‌بینی و تمدن بود. تأکید بر بخشی از این جهان تمدنی، غفلت از برخی از وجوه آن - مثبت یا منفی- است، بگذریم از آنکه این حرکت‌ها بعضا ریشه در برخی واکنش‌ها در برابر مسائل منطقه‌ای و خوشایند‌ها و بدآیند‌های سیاسی دارد؛ ازاین‌رو، من حتی نام آن را باستان‌گرایی نمی‌نهم واژه یک نوع احساس «نوستالژی مبهم»، بیان درست‌تری برای آن است.

** چالش‌های هیدروپلیتیک؛ امنیتی‏شدن آب در ایران
مراد کاویانی راد دانشیار جغرافیای ‌ سیاسی دانشگاه خوارزمی در این گزارش می نویسد: درهم ‏‏تنیدگی پدیده‌هایی مانند گرمایش زمین، دگرگونی الگوی بارش، ناکارآمدی مدیریت منابع، رویکرد کمّی‏ محور به توسعه، کاهش بارندگی و افت سطح آب‏ های زیرزمینی و کندن بی‏رویه چاه‌های غیرمجاز در چند دهه اخیر، به بحرانی‏ شدن وضعیت منابع آب کشور انجامیده است؛ به‌گونه‏ ای‌که بر پایه برخی پیش‏‏بینی‏ها، منابع آب موجود تنها برای کمتر از ١٠ سال پاسخ‏ گوی نیازهای فزاینده کنونی است. در سال ‌جاری دست‌ کم چندین اعتراض خیابانی در استان‌های محدوده زاگرس و حوضه آبریز مرکزی با محوریت آب رخ داد که واپسین مورد آن تخریب دوباره خط لوله انتقال آب کوهرنگ به یزد توسط کشاورزان شهر اژه اصفهان در آبان جاری بود. واکاوی رخدادهای یاد‌شده نشان می‌دهند بحران آب و چالش‌های هیدروپلیتیک بنیاد هرگونه سیاست توسعه‏ای و حتی همکاری و تعامل در سیاست خارجی کشورمان خواهد بود و بحران محیط‌زیست به‌ویژه مسئله آب، از این پس به سمت مدیریت امنیتی پیش خواهد رفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: