کد خبر: ۸۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - 23 November 2016
در یک بررسی میدانی که دانشگاه استنفورد آمریکا روی بیش از 7800 دانشجو و دانش‌آموز انجام داده است مشخص شد که تشخیص اخبار غیرواقعی برای دانشجویان و دانش‌آموزان کار مشکلی است.

در یک بررسی میدانی که دانشگاه استنفورد آمریکا روی بیش از 7800 دانشجو و دانش‌آموز انجام داده است مشخص شد که تشخیص اخبار غیرواقعی برای دانشجویان و دانش‌آموزان کار مشکلی است.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، در این بررسی استعداد دانشجویان در تشخیص اخبار غیرواقعی در سنین مختلف متفاوت بوده است و در مواردی دانشجویان جوان‌تر بهتر عمل کرده‌اند.

مهمترین یافته در این بررسی این بود که افراد به ظاهر اخبار و تصاویر آن بیشتر از اطلاعاتی که در آن وجود دارد توجه می‌کنند. اگر تعداد و کیفیت عکس‌ها و همچنین حجم متن خبری نیز زیاد باشد در باورپذیری آن تاثیر بسزایی دارد.

براساس گزارشی که وال‌استریت ژورنال در این‌باره منتشر کرده است مهمترین راه برای اصلاح این مشکل این است که به دانشجویان آموزش داده شود که به دنبال منابع معتبر باشند و صرفا هر آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند را به عنوان یک خبر موثق قبول نکنند.

متاسفانه گسترش فضای مجازی در برخی مواقع منجر به گسترش اخبار غیرواقعی و دروغین شده است و اشتراک‌گذاری یک مطلب خلاف واقع و رساندن آن به هزاران خواننده بسیار ساده‌تر شده است. خصوصا که در بسیاری از موارد هیچگونه پیگیری قضایی و تعهد خبری وجود ندارد و افراد به راحتی به انتشار اخبار کذب می‌پردازند و قشر دانش‌آموز، دانشجو و حتی بزرگسالانی که اطلاعات محدودی دارند این اخبار را باور می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: