کد خبر: ۸۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
بعد از یکسال مبارزه انتخاباتی دو حزب حاکم (جمهوریخواه و دمکرات) در آمریکا، سه‌شنبه روز رأی‌ گیری و پایان آن است. صبح چهارشنبه نتیجه رسمی انتخابات مشخص خواهد شد.
 ابوالقاسم قاسم زاده با درج یادداشتی در روزنامه اطلاعات می نویسد: بعد از یکسال مبارزه انتخاباتی دو حزب حاکم (جمهوریخواه و دمکرات) در آمریکا، سه‌شنبه روز رأی‌ گیری و پایان آن است. صبح چهارشنبه نتیجه رسمی انتخابات مشخص خواهد شد.

در ادامه این یادداشت که در شماره سه شنبه 18 آبان انتشار یافت، می خوانیم: اگرچه بسیاری از نوشته‌ها درباره این انتخابات با محور گمانه‌زنی انتخاب یکی از دو نامزد، کلینتون یا ترامپ، ارائه شده است، اما شاید مهمتر از آن، نظرپردازی اساتید جامعه‌شناسی و علوم سیاسی آمریکا، همچنین نویسندگان مشهور در اروپا و آمریکا، و نیز شخصیت‌ های مشهور از حاکمیت سیاسی و سران هر دو حزب حاکم است، که در همه گفته‌ها و نوشته‌ها این دوره از مبارزات انتخاباتی آمریکا را «فاجعه» و دردسر بزرگ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نامیده‌اند. وزیر خارجه آمریکا «جان‌کری» در سخنرانی اخیر خود گفت، چگونگی مبارزه انتخاباتی در کشور من، آبروی دمکراسی آمریکا را برباد داد. ادبیات تهمت و هتاکی را رایج و از آمریکا چهره‌ای منفور ترسیم کرده و معیارهای اخلاقی را ملکوک کرده است.

یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه واشنگتن در مصاحبه خود اظهار کرد: «در این دوره از مبارزات انتخاباتی عمق قدرت تخریبی رسانه‌ها بخصوص در مطبوعات آمریکا نمایان گردید و افکار سازی تخریبی و فاجعه بار رسانه‌ها در اطلاع رسانی به مردم، خطر بزرگ برای انسجام درونی جامعه آمریکا شده است.»

در مصاحبه دیگر، شخصیتی دانشگاهی و سیاسی که از طرفداران ترامپ بود، گفت، ترامپ اولین نامزد ریاست جمهوری آمریکایی است که سرپوش از گنداب قدرت حاکم سیاسی در واشنگتن برداشت و بوی تعفن آن را به مشام مردم آمریکا رساند! در مصاحبه دیگر با یکی از هواداران کلینتون او گفت، هر چه ترامپ از آمریکای فرو پاشیده سخن گفت، کلینتون برای قدرت آمریکا و ساختن آمریکای بهتر به مردم وعده و اطمینان داد. ترامپ در تاریخ سیاسی آمریکا ادبیاتی را رواج داد که همه از هم نفرت داشته باشند و از اینکه آمریکایی هستند، شرمنده باشند! ترامپ نژادپرستی را بار دیگر در آمریکا زنده کرد.

در این میان، در روزهای آخر مبارزات انتخاباتی در حالی که رئیس اف بی آی (سازمان پلیس و امنیت داخلی آمریکا) که عضو حزب جمهوریخواه است، یکبار دیگر بررسی پرونده پیامک‌های کلینتون را در دستور کار قرار داد و از آن خبری جنجالی علیه کلینتون ساخت، امروز رسماً به کنگره اعلام کرد که در بررسی‌های جدید پیام‌ مجرمانه از کلینتون دیده نشده است و این پرونده مختومه اعلام می‌گردد. 

اوباما بطور مستقیم وارد کارزار انتخاباتی شد و در حمایت از کلینتون سخنرانی کرد و گفت: «ترامپ شخصیت غیرمتعادل و غیرقابل پیش‌بینی است، میلیاردر نیویورکی فاقد معیارهای اخلاقی است که مفاسد اخلاقی او از ادبیات خشن و هتاک او آشکار شده است. آیا می‌توان رمز بکارگیری سلاحهای اتمی آمریکا را بدست چنین فردی نامتعادل به عنوان فرمانده کل قوا سپرد!؟»

واقعیت این است که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای مردم این کشور و حاکمیت سیاسی آن، همچنین برای هم‌ پیمان ‌های آمریکا در خارج، بخصوص اروپایی‌ها، دردسرساز شده است. نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد، ضریب اعتماد عمومی مردم به حاکمیت و نسبت به دو نامزد انتخاباتی از دو حزب حاکم، سقوط آزاد کرده است. بطوری که ضریب اعتماد مردم پایین‌تر از 50 درصد و در برخی از پاسخ‌ها به پرسش‌های نظر سنجی‌ میزان آن حدود 35 درصد شده است. 

مردم آمریکا هر دو نامزد از دو حزب را دروغگویان بدسابقه و فریب‌کار می‌دانند. همین نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد، مبارزه انتخاباتی در این دوره، به جای تشدید انرژی عمومی، مردم آمریکا را خسته‌تر کرده است و اختلاف‌ها را به درون خانواده‌های آمریکایی و اقشار گوناگون کشانیده است. در خلال یک سال مبارزه انتخاباتی دو نامزد از دو حزب حاکم، نیاز به ظهور و بروز «حزب سوم» متفاوت از باورها و جایگاه دو حزب، بالا گرفته است. 

مردم از هر دو حزب حاکم ناامیداند و در جستجوی راه سومی هستند که متفاوت از تجربه تاریخی حاکمیت دو حزبی در آمریکا باشد. جامعه آمریکا چنین نیازی را به رسمیت شناخته و گمان می‌رود در آینده با ظهور و بروز حزب سوم، تبصره بزرگی به حاکمیت سنتی دو حزبی در آمریکا زده شود. اگر چه مسیر آن سخت است اما نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم آمریکا تحول سیاسی در کشور خود را در ظهور احزاب جدید و با «سکوی حزبی» متفاوت از حاکمیت دو حزبی جستجو می‌کنند.

یکی از خطرهای این دوره از مبارزات انتخاباتی در آمریکا، تاکید ترامپ و کلینتون بر بهره‌گیری از قدرت نظامی در سرکوب مخالفان آمریکا است. ترامپ در چند سخنرانی خود سیاست دخالت و سرکوب مستقیم نظامی از سوی ارتش آمریکا در مناطق بحران زده، به خصوص خاورمیانه را وعده داده است. 

او چند بار تکرار کرد که همه دولت‌ها در جهان باید قدرت بلامنازع آمریکا را به رسمیت بشناسند و به آن تمکین کنند. در پاسخ به این اظهارات، کلینتون به آمریکائی‌ها هشدار داده است که «ترامپ» آمریکا را در جنگ جدید و نامعلوم وارد می‌‌سازد. در این انتخابات برخلاف گذشته، پای ارتش و قدرت نظامی آمریکا به میان کشیده شده است و آن را اهرم بزرگ برای تثبیت قدرتمندی آمریکا معرفی کرده‌اند. 

ترامپ در چند سخنرانی دولت اوباما را متهم کرده که چندین گروه تروریستی از جمله داعش و النصره را ساخته است. میلیاردها دلار برای برپایی تشکیلات آنها هزینه کرده و امروز سراسر خاورمیانه بحران‌زده شده است. 

بازسازی قدرت نظامی آمریکا، آن گونه که همه از آن در وحشت و هراس باشند، از شعارهای محوری مبارزه انتخاباتی بود که دردسر بسیاری برای متحدان آمریکا، به خصوص در اروپا شده است. اتحادیه اروپا دیگر قادر نیست بخش بزرگی از هزینه‌های نظامی‌گری آمریکا را تامین کند. آشفتگی مبارزات انتخاباتی تا آنجا بالا گرفته است که کلینتون در سخنرانی انتخاباتی خود گفت: «آرزو می‌کنم این زمان جهنمی از مبارزه انتخاباتی هر چه زودتر پایان پذیرد.»

براساس آمار،200 میلیون نفر از جمعیت آمریکا مجوز قانونی رأی دادن را دارند. در فضای آشفته انتخاباتی بسیاری از تحلیلگران سیاسی با نگاه به امواج بی‌اعتمادی در جامعه آمریکا در انتظارند که ببینند چنددرصد از 200 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و رأی می‌دهند، در حالی که ترامپ بر طبل تقلب در انتخابات می‌کوبد و مدام می‌گوید تنها با پیروزی خود انتخابات را تائید خواهد کرد. 

از هم‌اکنون اعتراض‌های خیابانی در چند شهر آمریکا ظاهر شده است، به طوری که اعلام شده است که پلیس ضد شورش به حالت آماده باش در آمده است تا پس از اعلام نتیجه، کنترل امنیتی را در اختیار گیرد. دوران انتخابات برای حاکمیت آمریکا دوران دردسرسازی شده است که مدت‌ها تلاطم آن در جامعه آمریکا باقی خواهد ماند.
*منبع: روزنامه اطلاعات،18 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: