کد خبر: ۸۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
اخیرا گزارش‌ها و خبرهای متعددی مبنی‌بر کمک ارتش مصر به ارتش سوریه برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری منتشر شده است.
 روزنامه فرهیختگان در شماره دوشنبه 17 آبان در سرمقاله ای نوشت: اخیرا گزارش‌ها و خبرهای متعددی مبنی‌بر کمک ارتش مصر به ارتش سوریه برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری منتشر شده است.

در این مطلب می خوانیم: یک مقام آگاه نظامی سوریه خبر ورود سه‌هزار نیروی زبده و ویژه ارتش مصر به سوریه را اعلام کرد. اعزام این نیروها برای تقویت ارتش سوریه و کمک به این ارتش در آستانه ساعت صفر عملیات آزادسازی شهر حلب صورت گرفته است. از این منبع آگاه همچنین نقل شده است که رئیس‌جمهوری مصر،‌ عبدالفتاح السیسی با اتخاذ این تصمیم یک گام دیگر به حقانیت محور مقاومت در سوریه نزدیک‌تر شده است. همزمان با انتشار این خبر برخی رسانه‌های محلی سوریه جمعه اعلام کردند گروهی از افسران ارتش مصر برای همکاری با مشاوران نظامی روسیه جهت آموزش نیروهای محلی به شهر بندری طرطوس سوریه وارد شده‌اند. 

چرخش و تغییر جهت دولت مصر نسبت به بحران سوریه از این منظر حائز اهمیت است که این دولت از ابتدای بحران سوریه در سال 1390 با محور مخالفان دولت سوریه نه‌تنها همراهی کرده حتی میزبان چند اجلاس معارضان سوری نیز بوده است. نزدیک شدن دولت مصر به سوریه از چند جنبه دارای اهمیت است؛ نخست اینکه اقدام ارتش مصر در اعزام نیرو به سوریه جهت کمک به ارتش این کشور به‌رغم بسیاری از تحلیلگران برداشتن گام‌های اولیه برای آشتی با سوریه است. محمد مرسی،‌ رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر در سال 2012 تمامی روابط این کشور با سوریه را قطع کرد. 

دوم اینکه اقدام مصر در نزدیک شدن به سوریه واجد پیامی آشکار برای رژیم عربستان است که از یک‌سو مخالف کامل بشار اسد بوده و خواهان سرنگونی وی است و از دیگرسو پشتیبان اصلی گروه‌های تکفیری و سلفی است که به‌طور مستقیم با ارتش سوریه در جنگ هستند. این امر مطمئنا در روابط قاهره و ریاض تاثیرگذار خواهد بود. سوم اینکه چرخش مصر در این رابطه و موضع‌گیری جدید این کشور در زمانی اتفاق می‌افتد که به هر حال به‌رغم پیروزی‌ها و شکست‌های اخیر ارتش سوریه و کمک‌های نظامی مستقیم روسیه به این کشور وزنه ترازو به سمت پیشروی و موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه گرایش دارد.

از دیگرسو ذکر این نکته قابل توجه است که طی ماه‌های گذشته ارتش مصر در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی ازجمله گروه انصار بیت‌المقدس در صحرای سینا بوده و این گروه نه‌تنها با داعش اعلام همبستگی کرده بلکه شاخه گروه تروریستی القاعده در عراق است. السیسی،‌ رئیس‌جمهوری مصر در مصاحبه دوماه پیش خود با سی‌ان‌ان اعلام کرده بود در صورتی که ارتش عربی سوریه سقوط کند،‌ تجهیزات و سلاح‌های آن به دست نیروهای تندرو و افراطی خواهد افتاد که نهایتا فشار اضافی بر مصر وارد خواهد کرد. 

نکته دیگر اینکه نزدیکی مصر به‌عنوان کشور عربی مهم منطقه به سوریه توازن روابط کشورهای عربی با سوریه و نهایتا ایران را به‌هم خواهد زد،‌ به‌طوری که گفته می‌شود مصر به حقانیت مساعدت ایرانیان به سوریه پی برده است؛ چراکه حفظ تمامیت ارضی سوریه هم برای مصر و هم برای جهان عرب و منطقه مهم است.

قاهره با ادامه کمک به سوریه و با تداوم سیاست جدید منطقه‌ای خود در قبال سوریه و با اعمال توازن و قطب‌بندی تازه در منطقه نقطه عطف جدیدی را در سیاست خارجی خود شروع کرده است.
*منبع: روزنامه فرهیختگان،17 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: