کد خبر: ۸۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 29 October 2016
رییس اداره عمرانی سرمایه گذاری اداره کل بنادر استان هرمزگان گفت: از سال 1393 تاکنون بیش از 20 هزار میلیارد ریال قرارداد سرمایه گذاری برای طرح های توسعه بندرشهید رجایی با بخش خصوصی منعقد شده است.

 عباس آذرپیکان در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر شهید رجایی افزود: از این میزان سرمایه گذاری حدود چهار هزار میلیارد ریال آن در بخش های مختلف انرژی، خدماتی، و کانتینری انجام شده است.

وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف مشوق های زیادی در نظر گرفته است، گفت: توسعه شبکه ریلی بندر، تکمیل زیر ساخت های آب، برق، فاضلاب سیستم اعلام و اطفای حریق، شبکه ارتباطی و مخابراتی بندر و پسکرانه از جمله طرح هایی است که سرمایه گذاران بخش خصوصی علاوه بر معافیت های مالیاتی از مشوق های زیادی در این زمینه برخوردار می شوند.

آذرپیکان از تهیه طرح جامع بندر خلیج فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برای انجام سرمایه گذاری در ساخت مخازن فرآورده های نفتی از جمله مازوت، نفتا، بنزین، گازوییل، قیر و گازمایع خبر داد و گفت: با افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر هم اکنون بیش از 70 درصد قطعات زمین بندرخلیج فارس توسط بخش خصوصی یا به به بهره برداری رسیده و یا در مرحله اجرایی قرار دارد.

رییس اداره عمرانی سرمایه گذاری اداره کل بنادر استان هرمزگان با اشاره به ظرفیت 300 هزار تنی فعلی مخازن فرآورده های نفتی بندر شهید رجایی اظهار داشت: براساس قراردادهایی که در سه سال اخیر منعقد شده، هم اکنون افزایش ظرفیت این مخازن به یک میلیون و 500 هزار تن در دست اجرا است و تا سال 1399 در مجموع ظرفیت مخازن نفتی این بندر به دو میلیون و 500 هزار تن افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: هرگونه سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی مطابق با استانداردهای روز جهانی انجام می شود تا در دوران پسا تحریم با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز این بندر و پسکرانه آن برای صادرات و واردات کالا همچنان جایگاه خود را در منطقه حفظ کند.

آذرپیکان در پایان اظهارداشت: در جهت تناسب ظرفیت های دریایی با خشکی در بندر شهید رجایی، مطالعات احداث دو پست اسکله 100 هزار تنی و ارتقا ظرفیت دو اسکله پنج هزار تنی به 15 هزار تن در این بندر در دستور کار ما قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران است.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر مرز دریایی واقع شده است، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استان های تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیرساخت های مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی و جاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل دریایی را ایفا می کند. وجود بیش از 50 کیلومتر شبکه ریلی در داخل بندر و اتصال آن به خط آهن کشور، نقل و انتقال کالا را توسط شبکه ریلی کشور بیش از پیش تسهیل کرده است.

 به گزارش ایرنا،مجتمع بندری شهید رجایی با 2400 هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پست اسکله با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه این فاز از ظرفیت 8.5 میلیون TEU کانتینری در سال برخوردار خواهد شد.

بندر شهید رجایی در سال 2011 میلادی با رشدی معادل 46 درصدی در بین سه هزار و 500 بندر مهم جهان، با 28 پله صعود از رتبه 72 به رتبه 44 دست یافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: