کد خبر: ۸۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - 28 October 2016
سفیر اسبق انگلیس در ایران با اشاره به ادامه مشکلات ایران در برقراری ارتباط با بانک های خارجی هشدار داد: اگر غرب در فراهم کردن دسترسی مناسب به سیستم مالی بین المللی برای ایران کوتاهی کند، ریسک نقض توافق هسته ای به وجود خواهد آمد.
به گزارش تسنیم به نقل از گاردین، سفیر اسبق انگلیس در ایران گفت، اگر غرب در فراهم کردن دسترسی مناسب به سیستم مالی بین المللی برای ایران کوتاهی کند، ریسک نقض توافق هسته ای به وجود خواهد آمد.

سر ریچارد دالتون، که در فاصله سال های 2003 تا 2006 سفیر انگلیس در ایران بوده در مطلبی در محله رویال سوسایتی آو آسین افیرز نوشت، آمریکا و متحدانش «برخی اشتباهات احتمالی قابل توجه» را در ارتباط با اتصال مجدد ایران به بانک های جهانی پس از توافق هسته ای مرتکب شده اند.

دالتون در این مقاله که به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام منتشر شده اظهار می دارد که توافق هسته ای محصول دیپلماسی است. وی می افزاید: «احساس مشترک این است که اگر وضعیت به شکل قابل توجهی در اواخر امسال بهتر نشود، ممکن نیست که آمریکا و متحدانش به شکل باورپذیری استدلال کنند که آنها توافق را نقض نکرده اند.»

به گفته دالتون، آمریکا و متحدانش به شکل قابل توحهی در برقراری مجدد دسترسی ایران به تراکنش های موسوم به «یو ترن» به دلار (مورد استفاده توسط بانک های ایرانی برای جلوگیری از گرفتار شدن در تحریم های آمریکا) کوتاهی کرده و به بانک های غیر آمریکایی در باره همکاری با ایران اطمینان کافی را نداده اند. به گفته این دیپلمات غربی، این کشورها همچنین مجوزهای کلی لازم را به نهادهای غیرآمریکایی برای استفاده از نرم افزارهای آمریکایی در معاملات تجاری با ایران را نداده اند.

دالتون همچنین به «بی میلی (غرب) به استفاده از نفوذ دولت ها در بانک های دولتی برای کمک به آنها جهت  برخورداری از تضمین های دولتی» به عنوان مصداق کوتاهی غرب در اجرای برجام اشاره می کند.

دالتون از جمله مقامات غربی است که در سال 2011 در مقاله ای مشترک اعلام کرد که شاهدی دال بر ساخت سلاح هسته ای از سوی ایران وجود ندارد. وی هم اکنون تحلیلگر اندیشکده چتم هاوس لندن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: