کد خبر: ۸۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - 22 October 2016
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه یکم آبان در تشریح تیتر یک، نوشت: سه موسسه بین المللی «رویترز»، «صندوق بین المللی پول» و «بلومبرگ» از زاویه های متفاوت، ایران را برنده تحولات اقتصادی منطقه معرفی کردند. صندوق بین المللی پول، چشم انداز رشد اقتصادی ایران را فراتر از میانگین کشورهای منطقه توصیف کرد.

این روزنامه با انتشار عنوان مطالبات صادراتی بخش خصوصی، آورد: بیستمین سالروز ملی صادرات در حالی برگزار شد که رئیس دولت یازدهم، حامل یک پیام مهم به دنیا بود. حسن روحانی در این مراسم این پیام را به دنیا مخابره کرد که «ایران با صدای بلند فریاد می زند قامت من بلندتر از آن است که امروز در دنیا منعکس شده است. ایران با صدای بلند فریاد می زند استعداد و ظرفیت من بیشتر از آن است که در اذهان مردم است...».

 رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز به نمایندگی از بخش خصوصی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. غلامحسین شافعی رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به تدوین سند ملی صادرات در 5 سال پیش، اظهار کرد: تقاضای ما این است که این سند مورد بازنگری قرار گیرد؛ به گونه ای که هم برنامه ششم و هم اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شود و اتاق های بازرگانی آمادگی همکاری برای بازنگری در این سند را دارند. پیشنهاد دیگر وی، ادغام صندوق ضمانت صادرات در بانک توسعه صادرات بود؛ زیرا به گفته وی، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات بارها مطرح شده، اما در کنار آن به نظر می رسد ادغام صندوق ضمانت صادرات در بانک توسعه صادرات کمک بیشتری برای صادرات ایجاد می کند. 

روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب عنوان خرید یک خانه با دو «وام»، نوشت: شهرهای مستعد راه اندازی موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن منطقه ای شناسایی شدند. مدل مدنظر برای این موسسات -بانک های مسکن محلی- ترکیبی از الگوی جهانی و سابقه فعالیت این نهادها در کشور (40 سال پیش) است که مطابق آن، امکان «شهرک سازی» با منابع خرد و همچنین خرید مسکن با «تسهیلات استثنایی» فراهم می شود. این موسسات با دسترسی به سه منبع مالی ارزان قیمت، تسهیلات با نرخ سود پایین، سقف ریالی بالا و دوره بازپرداخت طولانی اعطا می کنند. طرح «دو فقره وام برای خرید یک واحد مسکونی» از کانال موسسات پس انداز به اجرا درمی آید.

این روزنامه با بررسی عنوان چرخش بازیگران در بورس تهران، آورد: بورس تهران اولین ماه از فصل پاییز را در شرایط رونق مناسبی به پایان رساند و نه تنها دماسنج این بازار با رشد مواجه شد، بلکه ارزش معاملات به علت حضور پررنگ سهامداران حقیقی به شدت افزایش یافت. در نهایت نیز بازار سهام رتبه اول جدول بازدهی بازارهای مالی را برای دومین بار در سال جاری به خود اختصاص داد. همچنین طی معاملات ماه گذشته برای اولین بار در سال جاری خالص خرید حقیقی ها رقم مثبتی بود و در مجموع 55 میلیارد تومان نقدینگی از سوی این معامله گران وارد بازار شد.

روزنامه دنیای اقتصاد در ستون نگاه هفته با درج عنوان داستان نفت برای نسل آینده، نوشت: نفت در ایران داستان بسیار پیچیده ای دارد. گروهی، آن را منشا بسیاری از مشکلات اقتصادی و سیاسی می دانند. گروه دیگری، وجودش را ابزاری برای برتری سیاسی منطقه ای و حتی جهانی قلمداد می کنند. گروه سومی نیز بر این باور هستند که ایران بدون نفت، کشوری فقیر و در زمره برخی از همسایگان بود. فارغ از اینکه نظر کدام یک از این گروه ها به واقعیت نزدیک تر است، چند محاسبه ساده و سرانگشتی نشان می دهد، آنچه مهم است نه وجود نفت، بلکه نحوه استفاده از درآمدهای آن است. دولت باید درآمد نفت را پس انداز کند و خود را از اعتیاد به درآمد نفت نجات دهد تا اقتصاد کشور بتواند رشد و رونق بگیرد. باید باور کنیم که نفت نعمتی است که از درآمد آن باید به درستی استفاده کنیم، درآمد آن را وارد اقتصاد نکنیم تا بتوانیم از باتلاق اقتصاد نفتی نجات پیدا کنیم.

این روزنامه در ستون تحلیل به عنوان «تحلیل باهنر از انتخابات» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «صادرات؛ پیشران رشد» را به قلم محسن جلال پور منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: