کد خبر: ۸۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - 22 September 2016
کاهش سطح زیر کشت ذرت علوفه ای موجب شده تا تولید ذرت در سال جاری، با کاهش 200 هزارتنی روبرو شود.
مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت:کاهش سطح زیر کشت ذرت علوفه ای موجب شده تا تولید ذرت در سال جاری، با کاهش 200 هزارتنی روبرو شود.

تولید ذرت دانه ای آب رفتکاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در سال جاری به سبب پایین آمدن سطح زیر کشت ذرت دانه ای با کاهش تولید روبرو شده ایم، اظهار داشت: سطح زیر کشت این نوع ذرت از 190 هزار هکتار به 136 هزار هکتار تقلیل یافته است.

وی در خصوص دلایل کاهش سطح زیر کشت این محصول بیان کرد: بحران آبی در برخی مناطق در کنار عدم پرداخت به موقع مطالبات، موجب شده که دیگر کشاورزان رغبتی به کشت ذرت دانه ای نداشته باشند.

بنا به گفته خاکسار؛ پیش بینی می شود که در سال جاری، حدود یک میلیون و 200 هزارتن ذرت دانه ای تولید و از طرفی ذرت علوفه ای نیز  با کاهش  200 هزارتن تولید همراه شود.

وی با اشاره به وجود مشکل کم آبی تصریح کرد:بدین منظور با اجرای تمهدیداتی ازجمله طرح آبیاری میکرو، قرار است سطح زیر کشت این محصولات  افزایش یابد.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذرت محصولی دو منظوره است، گفت: برداشت ذرت به دو شکل دانه و علوفه ای صورت می گیرد،اما برخی کشاورزان به دلیل محدودیت منابع آبی، ذرت را به شکل علوفه ای برداشت و اجازه نمی دهند که به ذرت دانه ای برسد.

خود کفایی در ذرت دانه ای غیر ممکن است

همچنین حسین نعمتی رئیس هئیت مدیره اتحادیه دامداران درگفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ماه های اخیر قیمت ذرت به سبب کاهش عرضه در بازار افزایش یافت، اگرچه در هفته اخیر تا حدودی قیمت تقلیل یافت اما همچنان واردکنندگان از عرضه محصول به دامداران امتناع می کنند.

وی افزود: سال هاست کشور یکی از واردکنندگان ذرت دانه ای است، چرا که تنها یک درصد مصرف در داخل تولید شده و مابقی نیاز کشور ، از اوکراین، برزیل، آرژانتین و روسیه تامین می شود.

نعمتی عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی، امکان افزایش بهره وری ذرت دانه ای در داخل وجود ندارد.

به گفته وی خودکفایی در تولید ذرت دانه ای با روش های نوین آبیاری غیر ممکن است و تنها این امر تا حدودی در افزایش بهره وری در واحد سطح تاثیر گذار باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: