کد خبر: ۸۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 30 August 2016
کارشناسان بازار مسکن معتقدند که کاهش سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم که برای خانه دار کردن خانه اولی ها در نظر گرفته شده است می تواند با استقبال خوبی روبرو شده و آینده روشنی را پیش روی بازار مسکن بگشاید.
 روزنامه ابتکار در صفحه بازار و سرمایه در گفت و گو با فرید قدیری و محمود زعفرانلو با اشاره به تک رقمی شدن سود وام های 80تا160 میلیون تومانی نوشت: کارشناسان بازار مسکن معتقدند که کاهش سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم که برای خانه دار کردن خانه اولی ها در نظر گرفته شده است می تواند با استقبال خوبی روبرو شده و آینده روشنی را پیش روی بازار مسکن بگشاید.

در این گفت و گو که در شماره سه شنبه 9 شهریور 1395 خورشیدی با کارشناسان بازار مسکن انتشار یافته است، می خوانیم: با کاهش مجدد نرخ سود تسهیلات مسکن از این پس سودهای پرداختی برای وام های صندوق پس انداز یکم (خانه اولی ها) تک رقمی و به 5.9 درصد می رسد که در این شرایط وام های این بخش ارزانتر از قبل در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

فرید قدیری در اینباره و در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی روزنامه «ابتکار» گفت: کم شدن سود تسهیلات مسکن باعث استقبال از این تسهیلات خواهد شد و حتما تعداد ثبت نام متقاضیان افزایش خواهد یافت. صندوق تسهیلات مسکن یکم بدلیل اینکه وام های خود را به صورت آنی پرداخت نمی کند و مشروط به یک سال سپرده گذاری متقاضی است پس نمی توان انتظار داشت که الان و بصورت آنی هجوم خریدار و رشد نا متعارف قیمت مسکن را داشته باشیم. صندوق تسهیلات مسکن یکم به جذب تقاضای خرید مسکن پرداخته و در ماه های آینده این تقاضاها را به بازار پس می دهد و از این نظر نقش مثبتی را بر بازار مسکن خواهد داشت.

از طرفی چون سود تسهیلات مسکن یکم در بافت فرسوده 8 درصد است به رونق بازار در بخش بافت فرسوده کمک می کند، چون معاملات در بخش بافت فرسوده بازار مسکن عمدتا از جنس معاملات مصرفی است می تواند تاثیر مثبتی بر این بازار بگذارد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به رکود حاکم بر این بازار طی دو سال گذشته، کم شدن ساز و ساخت در این بخش را معضل پیش روی مسکن کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه پروسه ساخت مسکن به صورت متوسط 2 سال به طول می انجامد، پروژه هایی که پارسال و دو سال پیش شروع شده اند کم کم به پایان خود نزدیک و آماده عرضه در بازار می شوند ولی احتمال کمبود مسکن در سال های 96 و 97 وجود دارد که البته نمی توان آن را قطعی دانست زیرا وضعیت فعلی بازار ساخت و ساز برگشت پذیر است و این بدان معنی است که باید سازندگان مسکن از بازار آن سیگنال مثبت گرفته و برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خود اقدام کنند، در این صورت است که پروژه های نیمه تمام به مسکن آماده تبدیل شده و کمبود عرضه را در این بازار جبران می کند.

قدیری با اشاره به اینکه بازار مسکن فاز رکود را رد کرده و هم اکنون شاهد رشد خرید در این بازار هستیم گفت: البته رشد 20 تا 30 درصدی خرید مسکن در بازار به معنی رونق نیست و می توان این بازار را در فاز پیش رونق دانست. پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری بازار مسکن در بخش خرید وارد فاز رونق شده و به دنبال آن ساخت و ساز مسکن نیز از رکود خارج و به سمت رونق حرکت کند.

وی تاخیر رونق در ساخت و ساز مسکن با فاصله معقولی از رونق خرید را منطقی دانست و افزود: پس از رونق خرید در بازار مسکن و احساس نیاز به ساخت و ساز، سازندگان نیز فعال شده و مسکن در بخش ساخت و ساز نیز وارد مرحله رونق خواهد شد، پس امیداوریم که بخش ساخت و ساز مسکن نیز تا پایان سال جاری وارد رونق شود.

این کارشناس با اشاره به وقفه چند ساله در اعطای وام خرید مسکن توسط بانک ها گفت: در سال های گذشته و در دولت سابق وام خرید مسکن متوقف و به دنبال آن انبوهی از مسکن های ساخته شده توسط انبوه سازان بدون خریدار ماند، این سیاست اشتباه از سال 87 و توسط بانک مرکزی وقت، به بانک ها ابلاغ و مانع از پرداخت وام مسکن توسط آنها شد، از طرفی وام های معمول اعطایی مسکن از سوی بانک عامل نیز توجه به تورم سالانه آن زمان، که نزدیک به 20 درصد بود بدون تغییر ماند، این ثبات میزان وام تا سال 92 و بدون توجه به نرخ تورم ادامه یافت و تنها دست آورد آن خنثی شدن تاثیر وام های مسکن پرداخت شده بود، و این اقدام باعث شد که رونق 50 تا 60 درصدی ساخت و ساز مسکن در تهران، طی سال های 91 و 92 به انباشت انبوهی از آپارتمان های ساخته شده و بدون مشتری ختم شود.

قدیری مبلغ مورد نیاز قشر متوسط به بالا برای ایجاد رونق در بازار هدف آنها را کمی بالاتر از مبالغ کنونی تسهیلات مسکن یکم دانست و افزود: به نظر می رسد که سقف تسهیلات مورد نیاز قشر متوسط به بالای جامعه کمی بیشتر از مبلغ 120 میلیون تومان است گفت: برای دهک 7 و 8 و 9 جامعه ایرانی باید حداقل تسهیلات را 200 میلیون تومان در نظر گرفت و این در حالی است که به نظر می رسد دولت در برهه کنونی توان اعطای این مبلغ تسهیلات را ندارد.

وی استفاده از لیزینگ در بازار مسکن را راه حل پرداخت تسهیلات 200 میلیونی دانست و عنوان کرد: با توجه به مشکلات اعتباری بانک ها، دولت می تواند مجوز راه اندازی و نیز احیای شرکت های لیزینگی در بخش مسکن را صادر کند تا این شرکت ها با منابع غیر بانکی خود به اعطای تسهیلات در قالب فروش مسکن، پیش زمینه رونق در بازار مسکن مورد نیاز دهک های یادشده را فراهم کنند.

محمود زعفرانلو نیز در گفت و گوی خود با خبرنگار اقتصادی روزنامه «ابتکار» بازار مسکن را یک بازار فراگیر عنوان کرد و گفت: بازار مسکن بیش از 100 شغل و کار را زیر مجموعه خود دارد که هر کدام با سهمی متفاوت نقشی مشخص و تعیین کننده در فرآیند ساخت مسکن ایفا می کند.

از طرفی بازار مسکن در ارتباط مستقیم با اذهان عمومی جامعه است، تصور مثبت یا منفی مردم یک جامعه نقش تعیین کننده ای در رکود یا رونق بازار مسکن آن جامعه ایفا می کند و این رکود یا رونق در قالب امید و به صورت تحرک و پویایی در تمامی مشاغل زیر مجموعه بخش مسکن پخش شده و طبیعتا رکود یا رونق را به این مشاغل نیز تزریق می کند. از این رو رسانه ها و مسولان باید توجه خود را بر این موضوع متمرکز و از انتشار اخبار منفی نادرست که دلیل بخشی از رکود ایجاد شده طی چند ماه اخیر بوده پرهیز کنند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: نیاز مسکن امری اجتناب ناپذیر است و در بدترین شرایط خود را بصورت اجاره واحد مسکونی به بازار نشان خواهد داشت، در حال حاضر با توجه به همزمانی افزایش میزان مسافرت ها و نیز فصل ثبت نام دانش آموزان با فصل نقل و انتقالات خانوارها، رونق بازار مسکن در مقایسه به قبل کمبود افت خواهد داشت ولی آنچه در حال حاضر مشهود است اینست که بسیاری از مستاجران در حال تمدید قراردادهای خود هستند و تمایل به جابجایی و اجاره مسکن بهتر در جامعه با احتیاط صورت می گیرد.

زعفرانلو با اشاره به افزایش هیجانی قیمت املاک در سال های گذشته عنوان کرد: در اواخر سال 92 جهش های غیر منطقی و روزانه در قیمت های بازار مسکن باعث ایجاد انگیزه در خریداران و رونق این بازار شد که گاه قیمت های املاک در تهران را تا بیش از 3 برابر افزایش داد.

این افزایش هیجانی و غیر منطقی قیمت در بازار مسکن باعث شده که این بازار در حال حاضر توان رد شدن از قیمت های تثبیت شده قبلی را نداشته باشد و به همین دلیل افزایش قیمت ها، و به دنبال آن ایجاد تورم در بازار مسکن خصوصا در مناطق گران و املاک لوکس به کندی صورت گیرد.
*منبع: روزنامه ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: