کد خبر: ۷۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 18 August 2016
امروزه هر اتفاق هر گوشه از جهان، کسری از ثانیه در فضای مجازی مخابره و طی چند دقیقه میلیون ها نفر از آن مطلع می شوند. گویی دنیای رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی به تهدید بزرگی برای رسانه های رسمی و سنتی بدل شده و عنصر سرعت دیگر در خبرهای رادیویی و تلویزیونی جایگاه چندانی ندارد.
روزنامه جام جم در گزارشی در صفحه رسانه وضعیت اخبار رادیویی و تلویزیونی را در روزگار رسانه های مجازی بررسی کرد و نوشت: امروزه هر اتفاق هر گوشه از جهان، کسری از ثانیه در فضای مجازی مخابره و طی چند دقیقه میلیون ها نفر از آن مطلع می شوند. گویی دنیای رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی به تهدید بزرگی برای رسانه های رسمی و سنتی بدل شده و عنصر سرعت دیگر در خبرهای رادیویی و تلویزیونی جایگاه چندانی ندارد.

در این گزارش که در شماره چهارشنبه 27 مرداد 1395 خورشیدی به قلم آذر مهاجر منتشر شده است، می خوانیم: این در حالی است که کارشناسان و متخصصان حوزه ارتباطات و خبر بر این عقیده اند که نه تنها عصر خبر در رسانه های سنتی به سر نیامده بلکه تقویت سایر عناصر خبری و کمی تغییر موضع و همگام شدن با دستاوردهای ارتباطی، کمک می کند همچنان جذابیت خبر در این رسانه ها حفظ شود.

**رسانه های نوین در خدمت رادیو و تلویزیون
دکتر غلامرضا نجفی سولاری، پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه، کوتاه شدن فاصله بین وقوع اخبار و انتشار آنها در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی را برای رسانه های سنتی از جمله رادیو و تلویزیون تهدید نمی داند.

او در این زمینه به تجربیات شبکه های خبری بزرگ در سراسر دنیا اشاره می کند و می گوید: مقدورات فناوری وسعت بیشتری پیدا کرده است. سیستم اس.ان.جی امکان بهره برداری از ماهواره های پرتابل خبری را در مناطق مختلف فراهم می کند یا افزایش قدرت و پهنای باند اینترنت، تولید و ارسال خبر را برای رسانه های برودکست (رادیو و تلویزیون) بسیار ساده کرده است. دکتر نجفی سولاری، شکل گیری خبرنگار کوله پشتی را نتیجه رشد فناوری و شبکه های اجتماعی می داند و توضیح می دهد: خبرنگار کوله پشتی، می تواند یک تنه تمام مسئولیت های تولید و ارسال خبر را به عهده بگیرد.

این خبرنگار یا گزارشگر با کمترین امکانات در محل خبر حاضر می شود و در کمترین زمان، خبر را تولید و ارسال می کند. او اصول حرفه ای خبرنگاری را بلد است؛ زیبایی شناسی خبری می داند، قادر به کارگردانی و تصویربرداری و تولید خبر است و ابزار و امکانات اینترنتی هم کمک می کند که سریع خبر را ارسال کند.

**رسانه ملی در مسیر هماهنگی
رادیو تلویزیون می تواند مانند شبکه های اجتماعی، اخبارش را به همه دنیا مخابره کند. دکتر نجفی سولاری با تاکید بر این موضوع، اشاره می کند که سازمان صداوسیما در مسیر هماهنگی با فضای مجازی و استفاده از آن برای پوشش گسترده خبرهاست.

به گفته این پژوهشگر، با وجود موارد یادشده، امتیاز حرفه ای های رادیو و تلویزیون کشورمان این است که برخلاف تولیدکنندگان خبر در شبکه های مجازی، تخصص لازم را برای مستند کردن، دروازه بانی و تولید خبر با کیفیت هنری و فنی دارند. دکتر نجفی سولاری بر بی اعتباری اخبار رسانه های مجازی و بی اعتمادی نسبی مخاطبان به این خبرها اشاره می کند و کیفیت فنی و هنری این اخبار را قابل بررسی می داند.

**پیشنهادهایی برای صداوسیما
به اعتقاد این استاد رسانه، شبکه های سنتی و رسمی مانند رادیو و تلویزیون باید ضمن برخورداری از مزیت های فعلی، سرعت اطلاع رسانی را با استفاده از فناوری و ساختارهای دریافت خبر افزایش دهند به ترتیبی که وقتی خبری در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، منبع خبر صداوسیما باشد. براساس توضیحات وی، چنین اتفاقی شدنی است و در شبکه های بزرگ و مطرح دنیا رخ داده است. وی تاکید می کند: اگر تلویزیون می خواهد در این فضای رقابتی عقب نماند، باید کیفیت را حفظ کند، تجهیزات فنی را ارتقا دهد، از سیستم اس.ان.جی و پهنای باند بهره برداری کند و در کنار اینها شبکه های معتبر مردمی و حرفه ای برای تولید خبر را در نقاط مختلف و بخصوص در داخل کشور سازمان دهد.

**جایگاه منحصر به فرد رسانه ملی
سیدداوود موسوی، از 11 سال گذشته مدیرکل اخبار استان ها در سازمان صدا و سیماست. موسوی رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی را خطری برای تلویزیون تصور نمی کند. از دیدگاه او، رسانه های برودکست مانند رسانه ملی همچنان از جایگاه منحصر به فردی در سپهر رسانه ها برخوردارند. موسوی علت را چنین تشریح می کند: براساس نظرسنجی ها مشخص شده، همچنان منبع اول خبرگیری مردم ما در کل کشور، رسانه ملی است. 

اگر قرار باشد مردم از خبری مطمئن باشند، حتما به رسانه ملی رجوع خواهند کرد، ضمن این که طی چند سال اخیر، مناطق بیشتری تحت پوشش چتر خبری سازمان صدا و سیما قرار گرفته اند و رسانه ملی از همه امکانات موجود مانند همین رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و حتی شهروند خبرنگارها در سراسر کشور بهره گرفته تا همراه و همپای رسانه های نوین پیش برود.

**اعتماد به اخبار رادیو و تلویزیون

از دیگر مواردی که باعث می شود سیدداوود موسوی جایگاه رادیو و تلویزیون را با وجود رقبای مجازی و اجتماعی همچنان محکم بداند، اعتماد مردم به اخبار رادیو و تلویزیون است.
مدیرکل اخبار استان ها در این باره می گوید: در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، اخبار کذب و صحیح به صورت درهم به مخاطبان ارائه می شود و معمولا مردم برای دریافت تائیدیه خبرها به اخبار رسانه ملی توجه می کنند چراکه ارائه خبر کذب در رسانه های اجتماعی از آنها یک منبع غیرموثق ساخته است، اما حتی یک بار در صدا و سیما یک خبر کذب ارائه نشده.

**نیاز به توسعه زیرساخت ها
در میان اخباری که در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی منتشر می شود، بسیاری از آنها به صوت و تصویر مجهز هستند و در نتیجه، تعیین صحت و درستی آنها برای کاربران چندان دشوار نیست. مدیرکل اخبار استان های صدا و سیما، با تاکید بر این نکته که در این زمینه شبکه های اجتماعی و مجازی می توانند رقیب تلویزیون باشند، توضیح می دهد: رسانه های نوین می توانند بسادگی و با سرعت زیاد تصویر و صوت را به سرعت انعکاس بدهند. درنتیجه رسانه ملی باید زیرساخت هایش را در این زمینه ارتقا بدهد. لازم است در این باره به شبکه اجتماعی بسان یک فضای جدید و رقیب جدید نگاه کنیم و قوای محترم بویژه مجلس و دولت به توسعه زیرساخت های سازمان عنایت داشته باشند.

به گفته موسوی، صدا و سیما هنوز در مالتی مدیا، اپلیکیشن های موبایل، ایجاد سرور مرکزی و فیبر نوری و گسترش آن مشکلاتی دارد که جز با کمک دولت و مجلس حل نمی شود. او تاکید می کند: ظرفیت اینترنت در برخی شهرها و حتی روستاها باعث شده شرایط مناسب تری برای دسترسی به اخبار تمام کشور فراهم شود و خبرصدا و سیما بتواند از رقبای خود یعنی شبکه های اجتماعی و مجازی برای گسترش و توسعه بیشتر بهره بگیرد.

**صحت، مقدم بر سرعت
مدیرکل اخبار استان ها، صحت اخبار را برسرعت خبررسانی مقدم می داند و توضیح می دهد: وقتی شهروندان معمولی می توانند به کمک شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی از اتفاقات باخبر شوند، حتما خبرنگاران و مدیران خبر در معاونت خبر صدا و سیما هم در جریان قرار می گیرند اما اگر برخی خبرها دیرتر اعلام می شود به این دلیل است که رسانه ملی همه تلاشش را به کار می گیرد تا اخبار درست و تائید شده ارائه کند؛ اخباری که تا حد ممکن نیاز به تکذیب و اصلاحیه نداشته باشد.
*منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: