کد خبر: ۷۷۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - 31 July 2016
بانكداري ايراني -بعد از اجرایی شدن برجام یکی از مهم‌ترین موضوعی که در دولت یازدهم مطرح شد تا چرخ اقتصادی کشور به چرخش درآید تعامل بانکهای کشور با دیگر بانکهای جهانی بود تا اقدامات مالی بدون دغدغه تاجران و دیگر دست اندارکاران مالی انجام شود .
 بانكداري ايراني -  بعد از اجرایی شدن برجام در25 دی ماه سال 1394 یکی از مهم‌ترین موضوعی که در دولت یازدهم مطرح شد تا چرخ اقتصادی کشور به چرخش درآید تعامل بانکهای کشور با دیگر بانکهای جهانی بود تا اقدامات مالی بدون دغدغه تاجران و دیگر دست اندارکاران مالی انجام شود . 

بر این اساس  بانک مرکزی تمام هم خود را معطوف به این کرد تا بتواند شرایطی را فراهم کند تا بانکها  بدون هیچ  مشکلی با دیگر بانکهی جهانی  ارتباط داشته باشند ، اما بانکهای ایران چند سالی بطور جدی از سیستم بانکداری جهان دور بودند و بازگشت دوباره آنها مستلزم ایجاد شرایطی بود که  چندان ساده نبود.

به گزارش بانكداري ايراني ، پذیرش ملزومات جهانی برای بانکهای ایرانی تبعاتی را به همراه داشت و حتی آنها را با دشواری های روبرو  کرد . دلیل ایجاد این دشواری آماده نبودن بانکها برای پذیرش شرایط جدید جهانی بود زیرا بانکهای ایرانی در سالهای اخیر چندان بر اساس استانداردهای جهانی  عمل نکردند و همین امر برای ورود سرمایه گذاران خارجی مشکل ساز شد. 

برای حل این معضلات ، در قدم اول بانکها  باید بر اساس استانداردهای جهانی گزارش نویسی کنند مساله ای که از بهمن سال 94 توسط بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شد اما تاکنون برای بیش از 15 بانک این اتفاق نیافتاده تا جایی که مجمع عمومی آنها را مختل کرد. 

 از طرف دیگر موضوع اتحادیه پولشویی است که برای بانک مرکزی دردسرهای را به همراه داشته است ، زیرا اتحادیه  مبارزه با پولشویی در به دلیل رفتار غلط خود در گذشته نسبت به ایران ، در داخل با انتقاداتی روبرو است و به همین روی بانک مرکزی برای تحمیل فشار به بانکها برای رعایت قوانین اتحادیه مبارزه با پولشویی با دشوارییهای روبرو است. 

ملزوماتی که بانکها و بنگاه‌های اقتصادی ایران  برای پیوستن به شبکه جهانی مالی مد باید نظر داشته باشند عباردتنداز : 

استاندارد  IFRS 

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شودکه توسط هیات استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB) تدوین شده‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB)، یک نهاد مستقل در لندن  است که ۱۵ عضو از کشورهای مختلف دارد و کار خود را از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده است. پایه‌گذاری این هیات توسط شرکت‌های بزرگ حسابداری، موسسات مالی خصوصی و تعدادی دیگر از سازمان‌های حرفه‌ای در حوزه حسابداری انجام شده است. تا کنون بیش از ۱۲۰ کشور IFRS را برای گزارش دهی مالی شرکت‌های خود الزامی دانسته‌اند. با پذيرش IFRS، یک شرکت می‌تواند صورت‌های مالی خود را با اصول مشابه به شرکت‌های رقیب خارجی ارائه کند. در نتیجه قابلیت مقایسه بین اطلاعات این شرکت‌ها وجود داشته و علاوه بر آن شرکت‌های مادری که شرکت‌های تابعه آنها در سایر کشورهایی وجود دارند که IFRS را پذیرفته‌اند قادر خواهند بود تا یک زبان مشترک حسابداری داشته باشند. همچنین بکارگیری IFRS می‌تواند برای شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی خود را دارند، سودمند باشد.

دستورالعمل اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی  یا  FATF  ( (Financial Action Task Force on Money Laundering

این اتجادیه یك سازمان همكاری میان دولت هاست كه به منظور مبارزه با پول شویی شكل گرفته است . هدف اصلی این اتحادیه ، در واقع ، مبارزه با مظاهرمختلف فعالیت های غیر قانونی میباشد كه بخش اقتصادی كشورها را تحت تاثیر خود قرار داده اند .درحال حاضر ، FATF شامل ۲۹ كشورو دو سازمان بین المللی است و اعضای این اتحادیه شامل كشورهای میباشند كه از مراكز مهم مالی جهان محسوب میشوند .اتحادیه FATF دارای یك دستورالعمل ۴۰ ماده ای است كه كلیه جنبه های مبارزه با پول شویی را دربرمی گیرد. از ابتدای شروع به فعالیت اتحادیه FATF ، مشخص بود كه كشورهای عضو این اتحادیه دارای سیستم های مالی وقانونی متفاوت با یكدیگر میباشند و نمی توانند معیارهای یكسانی داشته باشند و برای مبارزه با پول شویی از رفتاریكسانی پیروی كنند . بنابراین ، دستورالعمل اجرایی اتحادیه FATF به صورتی نوشته شده است كه هم قابل اجرا توسط كلیه اعضا باشد وهم اینكه مبادلات پولی قانونی كشورهای عضو را محدود نكند و مانع توسعه اقتصادی كشورها نشود .كشورهای عضو FATF عبارتند از : آرژانتین ، استرالیا ، اتریش ، بلژیك ، برزیل ، كانادا، دانمارك ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، هنگ كنگ ، سوییس ، ایسلند ، ایرلند ، ایتالیا، ژاپن ، لوكزامبورگ ، مكزیك ، هلند ، سوئد ، نروژ، پرتقال ، سنگاپور ، اسپانیا ، نیوزلند ، تركیه ، انگلستان ، آمریكا و دو سازمان بین المللی یعنی اتحادیه اروپا و شورای همكاری خلیج فارس. 

بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و «کارگروه ویژه اقدام مالی» آن -FATF- به توافق رسیده است  و با وجود آنکه ایران تا زمان تکمیل کامل برنامه اقدام، همچنان در بیانیه عمومی کارگروه اقدام مالی باقی خواهد ماند. و تحریم ها در این خصوص لغو خواهد شد اما این اقدام با انتقاداتی مواجه شد یکی از دلایل بدبینی به FATF  این است که این اتحادیه در سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران را به اتهام حمایت از تروریسم و کمک های مالی به گروه های مقاومت در فهرست کشورهایی قرار داده بود که نظام مالی بین المللی را تهدید میکنند و به سایر کشورها در رابطه با خطر معامله و سرمایه گذاری و روابط تجاری با ایران هشدار داده بود.

به روز شدن سیستم داخلی بانکها 
بانکها به دلیل عدم ارتباط تنگاتنگ با دیگر بانکهای جهانی در بخش نرم افزار و سخت افزار نسبت به دیگر بانکها عقب بوده و باید اقدامات زیادی انجام دهند هرچند بانکها به دلیل برخوردار بودن با منابع مالی مشکلی  در تامین مالی و تجهیزات ندارند اما مشکل زمانی آغاز می شود که مدیران  برخی بانکها درایت کافی را در تعامل با دیگر بانکهای جهانی ندارند . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: