کد خبر: ۷۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 28 July 2016
بانكداري ايراني - از سال 92 مصوب شده بود که وام قرض‌الحسنه بانک‌ها از رقم 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان برسد که هرچند با تاخیر این کار انجام شد اما سوال اینجاست که آیا واقعا این وامها به دست افراد مستحق می رسد
بانكداري ايراني -  در قوانین اقتصادی ایران که بر اساس شرع مقدس اسلام تنظیم شده وام قرض الحسنه دارای جایگاه مخصوصی است . زیرا یکی از ارکان اقتصادی جمهوری اسلامی، بانکداری اسلامی است که در آن  حمایت از افراد ضعیف  و همچنین حمایت از فعالیت افتصادی خرد در اولویت  قرار دارد.  

به گزارش بانکداری ایرانی، مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره بر  توسعه بانکداری اسلامی تاکید داشته و دارند و یکی از ملزومات بانکداری اسلامی ، وام‌های قرض الحسنه است که باید بر اساس شعایر اسلامی پرداخت شود . علاوه بر این  استراتژی اقتصادی ایران، اقتصاد مقاومتی است و باید همه ارکان جامعه را به سمتی هدایت کرد که این امر میسر شود و یکی از راههای اجرای اقتصاد مقاومتی بانکداری اسلامی  است. 

 در واقع  از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از  مشاغل خرد است تا با هزینه تمام‌شده پایین  به کسب و کار بپردازند و این‌کار عمدتاً در قالب یک فرهنگ تعاون امکان‌پذیر است، لذا وام قرض‌الحسنه برای اجرای برنامه اقتصادی دولت امری اجتناب ناپذیر است.

از طرف دیگر وام قرض الحسنه به دلیل دارابودن درصد پایین سود،  یکی از پردرخواست ترین تسهیلات بانکی است. و  عمده متقاضیان این وام از قشرهای ضعیف و متوسط جامعه یا جوانانی هستند که برای ازدواج اقدام می کنند.  در واقع دو گروه از این تسهیلات بر خوردار خواهند شد. گروه اول متقاضیان وام کارآفرینی و خود اشتغالی هستند و گروه دوم کسانی که با معرفی سپرده گذاران قرض الحسنه به بانک ها معرفی می شدند. 

بر این اساس ، از  سال 92 مصوب شده بود که وام قرض‌الحسنه بانک‌ها از رقم 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان برسد که هرچند  با تاخیر این کار انجام شد اما سوال اینجاست که آیا واقعا این وامها به دست افراد مستحق می رسد و می تواند راهگشای جوانان ، فعالان مشاغل خرد و نیازمندان برسد یا در جای دیگر مصرف می شود و به افراد غربال شده توسط بانکها تعلق می گیرد .  و از همه مهمتر اینکه آیا در نظام مقدس جمهوری اسلامی اولویت با وام قرض الحسنه است یا با وام های با درصد سود بالا ؟  در واقع وام قرض الحسنه ویترینی است که بانکها به راحتی در خصوص آن حرف می زنند اما مردم به سختی آن را بدست می آورند . 

گفتنی است که تسهیلات قرض الحسنه مشخصا به وام هایی گفته می شود که بانک ها با صندوق های مالی بدون دریافت سود به متقاضیان پرداخت می کنند و آن را در اقساط بلند مدت دریافت می کنند. 

مهمترین ویژگی این تسهیلات نداشتن سود و قسطی بودن آن است و همین ویژگی باعث شده متقاضیان دریافت آن روز به روز افزایش پیدا کنند. وام ازدواج، وام اشتغال، وام های ضروری و ... در زمره این تسهیلات هستند اما شرایط و مدارک لازم برای دریافت هر کدام از این نوع وام ها فرق می کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: