کد خبر: ۶۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 28 February 2016
فردا «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان به دوشنبه می رود تا درخصوص توسعه همکاری های نظامی و مبارزه مشترک علیه تروریسم و افراط گرایی با مقامات نظامی و امنیتی تاجیک تبادل نظر کند.
روزنامه قدس: فردا «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان به دوشنبه می رود تا درخصوص توسعه همکاری های نظامی و مبارزه مشترک علیه تروریسم و افراط گرایی با مقامات نظامی و امنیتی تاجیک تبادل نظر کند.

 این سفر برای طرف تاجیکستانی اهمیت زیادی دارد، بویژه آن که امروز و فردا «فان فنگ هوی» رئیس ستادکل ارتش چین نیز در تاجیکستان است و همزمانی سفر این دو مقام مهم نظامی منطقه به «دوشنبه» می تواند نشانه بارزی از سیاستگذاری های جدید نظامی و امنیتی تاجیک ها باشد.

در سال جاری شمسی که به آخرین روزهای آن نزدیک می شویم، طالبان موفقیت های بی سابقه ای را در شمال افغانستان کسب کردند. آنها برای نخستین بار طی یک دهه گذشته توانستند مرکز یک استان را- اگرچه برای زمانی کوتاه- در همسایگی تاجیکستان تصرف کنند. سقوط شهر قندوز زنگ خطری برای کشورهای آسیای مرکزی و بویژه تاجیکستان بود. همزمان در استان بدخشان افغانستان هم که مرزهای طولانی با تاجیکستان دارد، طالبان چندین فرمانداری را تصرف کرد که برخی از آنها همچنان در اشغال آن هاست.

پیامد این تحولات این است که هم مسکو و هم پکن نسبت به تداوم این رویه حساس شده و اقداماتی احتیاطی را آغاز کرده اند. روس ها برای کمک به ارتش افغانستان اعلام آمادگی کردند و جز آن عملاً نیز به میدان آمدند. بطور مثال هفته گذشته ده هزار قبضه مسلسل کلاشینکوف اهدایی کرملین به مقامات وزارت دفاع افغانستان تسلیم شد. در طرف دیگر، چینی ها نیز به دقت این تحولات را زیر نظر داشتند. 

آنها میلیاردها دلار در آسیای مرکزی سرمایه گذاری کرده و مهمتر از آن ده ها هزار تن از اتباعشان در این کشورها ساکنند. بخوبی می توان فهمید که هم روسیه، هم پکن و هم دوشنبه، راه چاره را برای مصون ماندن از شیطنت های احتمالی گروه های تندرو در عبور از آمودریا و به خطر انداختن امنیت مناطق شمال این رودخانه، در گفت وگوی مستقیم با حامیان اصلی آنها یعنیاسلام‏آباد و ریاض می دانند. آل سعود برای انتقام از روس ها از مدت ها پیش درصدد تقویت تروریست ها در آسیای مرکزی و بویژه ازبک های حامی «طاهر یولداشو» که از ارکان القاعده در این منطقه اند، است. ریاض با کمک آنکارا امیدوار است بتواند پای داعش را به آسیای مرکزی باز کند. ترکیه با انبوه مدارس به ظاهر دینی خود نفوذ قابل ملاحظه ای در این منطقه دارد و اکنون در رقابت با روس ها آنها نیز انگیزه های مشابهی با آل سعود دارند. 

اکنون چین، روسیه و تاجیکستان برآنند تا به پاکستانی ها هشدار دهند تا وارد این بازی خطرناک نشوند. با اتمام فصل زمستان ، مناطق کوهستانی در مرز افغانستان و تاجیکستان، بویژه در ناحیه بدخشان که با مناطق بحران زده اویغورنشین چین نیز همسایه است می تواند شاهد تحرکات بیشتر تروریست های القاعده و داعش باشد و گویا دوشنبه و حامیانش درصددند علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: