کد خبر: ۲۱۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - 27 December 2023

بانکداری ایرانی-رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نزدیک به ۶ درصد مخاطرات جهان تقریبا در کشور ما به وقوع پیوسته است.

به گزارش تسنیم محمدحسن نامی افزود : سیلاب، زلزله، آتش سوزی، فرونشست، رانش زمین، خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی، ریزگردها، آفت‌های دامی، گیاهی و انسانی از مهمترین این مخاطرات است.

نامی گفت : سیلاب یکی از خطرناکترین مخاطرات در کشور ما هست که باید اقداماتی پیشگیرانه در مقابل آن انجام داد که توجه به عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات پیشگیرانه است.

او گفت: تاکنون در کشور حدود 25 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: همانگونه که می‌دانید آبخوانداری در بالادست، آبخیزداری در پایین دست و در بخش میانی پخش سیلاب و حفر چاه نیمه‌ها برای انتقال آب بیشتر به سفره‌های زیر زمینی انجام می‌شود که تاکنون در زمینه پخش سیلاب 430 مورد بحث چاه نیمه‌ها برای انتقال آب بیشتر به سفر‌های زیر زمینی زده شده است .

او اضافه کرد: از حدود 93 سال پیش، حدود 2 هزار مگاتن گاز‌های گلخانه‌ای وارد جو شده است که این گاز‌ها عموما هر مگاتن آن حدود هزار میلیارد تن هست که آن‌ها ترتیب آب و هوایی زمین را بر هم می‌زند و با گذشت زمان این بی نظمی‌ها بیشتر می‌شود و آسیب بیشتری به کشور‌های جهان به خصوص کشور‌هایی که در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند وارد می‌شود.

نامی گفت: بیشتر مساحت کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک قراردار که این موضوع آسیب بیشتری در بر دارد و ما باید دقت بیشتر داشته باشیم و از امکانات به خوبی بهره‌مند شویم و از ان‌ها به صورت بهینه بهره برداری کنیم و روش زندگی خود را باید با وضعیت آب و هوای جدید تنظیم و هماهنگ کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: حدود 48.52 درصد جغرافیای کشور ما در مسیر شدید تهدید سیلاب است که برخی از استان‌ها مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری و... سهم بیشتری از آن دارند.

نامی افزود: در تابستان گذشته 19 سیلاب در کشور به وقوع پیوست که بعنوان مثال در شهرستان اهر واقع در آذربایجان شرقی سیلاب به 200 منزل مسکونی خسارات وارد کرد و میزان قابل توجه‌ای از باغات و زمینه‌های کشاورزی را تخریب کرد که چیزی حدود 14 هزار میلیارد تومان خسارت زد که بیشتر آن را دولت پرداخت کرد.

او گفت: 125 میلیون هکتار زمین مستعد اجرای عملیات آبخیزداری در کشور است که حدود 25 میلیون هکتار از آن در کشور اجرا شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: