کد خبر: ۲۱۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - 26 December 2023
دکتر محسن عسگری/مدیر امور مشتریان بیمه سامان

هوش مصنوعی امروزه یکی از موضوعات مطرح و کاربردی در دنیا به شمار رفته و به راهکاری مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی در تمام صنایع تبدیل شده است. صنعت بیمه کسب و کاری با قدمت بالا و بسیار چارچوب‌مدار و قانون‌گراست، به همین دلیل با سرعت کمتری به استقبال فناوری و تحولات تکنولوژیکی رفته‌‌ است. این صنعت با تمام پیشرفتش، همچنان درگیر فرآیندهای دستی و کاغذ بازی زیادی است که نیاز به مداخله انسانی دارند و همین مساله باعث کاهش سرعت پاسخگویی می‌شود.

در برخی از موارد بیمه‌‌گذاران و مشتریان بیش از آنچه که باید، برای دریافت خدمات بیمه‌‌ای هزینه پرداخت می‌کنند که دلیل آن عدم‌ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی و فناوری در این صنعت است. در عصر تکنولوژی و تحول دیجیتال در تمام صنایع، مشتریان به روش‌های دیجیتال و مجازی خو گرفته و از شرکت‌های بیمه نیز انتظار دارند تا سرعت پاسخگویی مناسبی در ارائه خدمات به صورت دیجیتالی داشته و از این طریق موجب افزایش سرعت پاسخگویی، در دسترس بودن خدمات بیمه‌‌ای، افزایش کیفیت خدمات و نهایتا موجب ایجاد رضایت در مشتریان و تجربه‌‌ای خوشایند برای مشتریان شوند. بنابراین شرکت‌های بیمه برای بهره‌‌وری، ایجاد مزیت رقابتی، افزایش سرعت پاسخگویی و امنیت در فرآیندها و کاهش هزینه‌‌های خدمات مانند سایر صنایع به دنبال بهره‌‌گیری از هوش مصنوعی و به‌‌کارگیری فناوری هستند.

کاربرد هوش مصنوعی در نرخ‌‌گذاری حق بیمه بر اساس رفتار مشتری
یکی از مهم‌ترین کاربرد فناوری‌‌های اطلاعات در صنعت بیمه تعیین نرخ حق بیمه بر اساس شاخص رفتار مصرف‌کننده خدمات بیمه‌‌ای است. بررسی دقیق علایق مشتریان، موارد پراهمیت و دارای اولویت، ویژگی‌‌های اخلاقی، خصوصیات رفتاری و حساسیت آنها در علم داده کاوی تحلیل شده و در طبقه‌‌بندی خدمات و محصولات قابل ارائه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا نرخ‌‌گذاری خدمات و محصولات بیمه‌‌ای شخصی‌‌سازی شده و باعث افزایش دریافت خدمات در زمان واقعی می‌شود.

هوش مصنوعی و روبات‌‌های گفت‌‌وگو
یکی از نیازهای مشتریان در عصر دیجیتال، پاسخگویی سریع و راهگشا در برابر پرسش‌‌های مشتریان و کاربران بدون محدودیت زمانی است. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه بهره‌‌گیری از روبات‌‌های گفت‌‌وگو است.

روبات‌‌های گفت‌‌وگو به حدی پیشرفت کرده‌‌اند که به کاربران احساس گفت‌‌وگو با یک انسان را می‌دهند. آنها با تحلیل گفت‌‌وگوهای واقعی قادرند پرسش‌‌های مشتریان را به طرز کاملا هوشمندانه و سریع پاسخ دهند و در تمام طول شبانه‌‌روز در دسترس هستند. از آنجایی‌‌که این روبات‌‌ها دائم در حال یادگیری هستند، از تجربیات گذشته‌‌ خود و واکنش کاربران مرتب بازخورد می‌‌گیرند و خود را بهبود می‌دهند. این فناوری کمک می‌کند تا ارتباط اولیه با مشتریان و پاسخگویی به آنها بدون درگیری کارکنان انجام پذیرد.

هوش مصنوعی و رسیدگی به خسارات
شرکت‌های بیمه می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از فرآیندهای زمان‌بر رسیدگی به خسارات را کارآمد کرده و سرعت پاسخگویی را افزایش دهند. چرا که از این طریق می‌توان زمان لازم برای پردازش و رسیدگی به خسارات را از چند روز به چند دقیقه کاهش داد.

هوش مصنوعی و افزایش سرعت وصول مطالبات
وصول مطالبات نیاز به گردش درست و سیستمی ‌‌اطلاعات و تعاملات مالی دارد. تجزیه و تحلیل درست اطلاعات مشتریان با به‌‌کارگیری هوش مصنوعی و تولید برنامه‌‌های کاربردی می‌تواند به راحتی‌ درصد تحقق این امر را افزایش داده و فرآیند پردازش داده و اطلاعات مشتریان را سرعت بخشد.

هوش مصنوعی و تحلیل ریسک
با افزایش میزان داده‌‌ها و اطلاعات از مشتریان، شرکت‌های بیمه می‌توانند مدل‌‌های ارزیابی و تحلیل مشتری در ابعاد مختلف را بهینه کرده تا پروفایل ریسک مشتریان با دقت بیشتری سنجش شود. این امر باعث کاهش چشمگیر هزینه‌‌ها و درک و شناخت بهتر از مشتریان می‌‌شود.

هوش مصنوعی در بازاریابی
هوش مصنوعی می‌تواند کار بازاریابی را در راستای تحقق اهداف آسان‌‌تر کند. هوش مصنوعی توانایی بررسی رفتار مشتریان و مصرف‌کننده خدمات و محصولات را دارد. برای همین با تحلیل داده‌‌های قبلی می‌تواند رفتار مشتریان را پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی با تحلیل رفتار مشتریان، الگوهای مشابه را کشف می‌کند و می‌تواند پیش‌بینی کند که مشتریان مختلف به چه چیزهایی علاقه دارند و همان‌‌ را به آنها پیشنهاد دهد.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی، طراحی صفحه‌‌ اصلی وب‌سایت‌‌ شرکت مخصوص هر کاربر است. در واقع شرکت‌ها با این کار این حس را به شما منتقل می‌کنند که برندشان به‌‌صورت ویژه برای شما ساخته شده است. هر کاربر با توجه به علایقش مطالبی را در صفحه‌‌ اول می‌‌بیند که برایش جالب‌‌تر است و به این ترتیب، احتمال تعاملش با مطالب، یا دریافت و خرید محصولات و خدمات بیشتر می‌شود.

هوش مصنوعی موجب افزایش اثربخشی تبلیغات و اطلاع‌‌رسانی می‌شود. از طریق هوش مصنوعی با توجه به طبقه اجتماعی مخاطبان در هر منطقه جغرافیایی و فرهنگ منطقه، بهترین ابزار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی تولید و استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی امکان تولید محتوا به‌‌صورت خودکار را ایجاد کرده است. با پیشرفت تکنولوژی، روبات‌‌ها قادر شده‌‌اند مطالب طولانی‌‌تر و معنی‌‌دار برای محتواسازی تولید کنند. تا حدی که در بسیاری از موارد، کاربران متوجه نمی‌‌شوند که با یک روبات سر و کار دارند و نه یک انسان.

کاربرد هوش مصنوعی در آینده صنعت بیمه

در آینده صنعت بیمه به کمک هوش مصنوعی موارد زیر محقق می‌شود:

شخصی‌‌سازی خدمات و محصولات

کاهش زمان و هزینه مشتریان برای دریافت خدمات و محصولات

انعطاف‌‌پذیری خدمات مبتنی بر تقاضا و کاربری مناسب

افزایش بهره‌‌وری و کاهش هزینه‌‌های عملیاتی

ایجاد و شناسایی فرصت‌‌های جدید افزایش و توسعه فروش

آسان‌‌سازی تعامل بین شرکت‌های بیمه و مشتر یانشان

سهولت و سادگی در معرفی خدمات و محصولات

ایجاد شفافیت در فرآیند‌‌های صدور و خسارت

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: