کد خبر: ۲۱۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - 10 December 2023

 بانکداری ایرانی-تصمیم اوپک پلاس برای تشدید کاهش تولید در ابتدای سال آینده، در متوقف کردن روند کاهشی قیمت نفت تاثیر نداشت و قیمت‌ها اواخر هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته نزول کردند.

به گزارش ایسنا، اوپک پلاس با اعلام کاهش داوطلبانه تولید از سوی چند تولیدکنندگان این گروه و ناکامی در توافق روی یک کاهش تولید گروهی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، خریداران بازار را مایوس کرد.

این گروه و عربستان سعودی و روسیه که اعضای برجسته آن هستند، تلاش کردند بازار را آرام کنند و وعده دادند در صورت لزوم، اوپک پلاس می‌تواند دوباره مداخله کرده و کاهش تولید را تشدید کند.

کاهش تولید اوپک پلاس پیش از این در قیمت نفت منعکس شده بود و یک هفته پس از برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس، قیمت نفت در واکنش به رشد ذخایر آمریکا، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد چین و نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن رشد تقاضای جهانی برای نفت، به پایین‌ترین حد خود در شش ماه گذشته نزول کرد.

اوپک پلاس باید با همه این سیگنال‌های منفی و بازاری که به جای عرضه، به وضعیت تقاضا متمرکز شده است، رویارو شود.

گام بعدی اوپک پلاس

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، دوشنبه گذشته به بلومبرگ گفت:‌ اگر شرایط بازار ایجاب کند، کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است پس از مارس سال ۲۰۲۴، ادامه پیدا کند.

وزیر انرژی عربستان سعودی از مفسرانی که نتوانسته‌اند توافق تولید اوپک پلاس را درک کنند، انتقاد کرد و گفت: وقتی واقعیت این توافق مشاهده شود، اوضاع فرق می‌کند.

شاهزاده عبدالعزیز با اشاره به کاهش تولید توافق شده میان اعضای اوپک پلاس، به بلومبرگ گفت: صادقانه بر این باورم که کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز، بر رشد ذخایر که معمولا در سه ماهه نخست هر سال مشاهده می‌شود، غلبه خواهد کرد.

اظهارات شاهزاده عبدالعزیز منعکس کننده اظهارات مشابه الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و دیپلمات نفتی این کشور است که سه شنبه گذشته گفت: گروه اوپک پلاس آماده است تدابیر اضافی را اجرا کرده و کاهش تولید را تشدید کند تا از نوسان و سفته‌بازی در بازار اجتناب کند.

از آنجا که «ثبات» واژه‌ای است که اوپک پلاس ترجیح می‌دهد برای قیمت نفت استفاده کند، این گروه در صورت کاهش بیشتر قیمت‌ها و مختل شدن تقاضا، ممکن است برای مداخله دوباره، وارد عمل شود. اما دیدار اخیر وزیران اوپک پلاس نشان داد که اختلاف در داخل این گروه، عمیق است و رسیدن به تصمیم واحد در سال آینده، ممکن است دشوارتر شود.

نقش کلیدی اوپک پلاس برای قیمت نفت

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در بانک آی‌ان‌جی در این باره اظهار کرد: مدیریت بازار نفت از سوی اوپک پلاس، در تعیین مسیر قیمت نفت در سال میلادی آینده، کلیدی خواهد بود. دورنمای بازار نفت تا حدود زیادی به سیاست اوپک پلاس نیاز دارد. کاهش تولیدی که برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اعلام شد، برای حذف مازاد عرضه پیش بینی شده در دوره مذکور، کافی خواهد بود.

با این حال، ارزیابی این بانک، مازاد اندک بازار نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد که به معنای متوازن شدن بازار در نیمه اول سال میلادی آینده است. این امر بر اساس این که اعضای اوپک پلاس چگونه کاهش تولید برنامه ریزی شده را حذف می‌کنند، احتمالا تغییر پیدا خواهد کرد. بانک آی‌ان‌جی انتظار دارد قیمت نفت برنت در اوایل سال آینده، در محدوده پایین ۸۰ دلار معامله شود و میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ که بازار به کمبود عرضه بازمی‌گردد، ۹۱ دلار در هر بشکه باشد.

اما اوپک پلاس با متغیرهای زیادی در کنترل قیمت روبروست

یک هفته پس از نشست وزیران اوپک پلاس و اعلام کاهش تولید، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد زیرا بازار کاهش عرضه بیشتری را پیش بینی می‌کرد و از قبل، روی کاهش تولید حساب باز کرده بود.

نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین، افزایش تولید نفت آمریکا و رشد ذخایر نفت تجاری و صادرات نفت آمریکا، همگی روی قیمت نفت تاثیر گذاشته است. وست تگزاس اینترمدیت چهارشنبه گذشته، برای نخستین بار از ژوئیه، به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و نفت برنت به زیر ۷۵ دلار در هر بشکه نزول کرد که پایین‌ترین قیمت از ژوئن بود.

اوپک پلاس اکنون با معمای قدیمی مشابهی روبروست که چطور با رشد تولید نفت آمریکا مقابله کرده و مانع بی‌اثر شدن تلاش‌هایش برای تقویت قیمت‌ها شود.

پل سانکی از موسسه «سانکی ریسرچ»، پس از نشست اخیر اوپک پلاس به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: تولید بالای آمریکا، مشکل عظیمی برای اوپک پلاس است.

طبق جدیدترین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا در سپتامبر، به رکورد ۱۳.۲۳۶ میلیون بشکه در روز رسید.تقاضا به خصوص تقاضا در ابتدای سال میلادی آینده، در حال حاضر به عنوان یک عامل منفی برای قیمت نفت دیده می‌شود. نگرانی نسبت به وضعیت دو اقتصاد بزرگ جهان، بر فضای بازار حاکم شده است.

آژانس اعتبارسنجی مودیز درست هفته گذشته، دورنمای رتبه اعتباری دولت چین را از «باثبات» به «منفی» تنزل داد و انتظار دارد حمایت مالی بالاتر برای تقویت اقتصاد، روی فاینانس دولت سنگینی کند.

این که آمریکا و متحدانش تا چه حد نظارت بر تحریم‌ها علیه صادرات نفت روسیه و ایران را در سال آینده تشدید خواهند کرد هم بر قیمت‌های نفت تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک پلاس باید متغیرهای زیادی را در سیاست‌های مدیریت بازار در سال آینده در نظر بگیرد که شامل تهدید جدید تولیدکنندگان آمریکایی و خارج از این گروه برای سهم بازارش است.

برچسب ها: نفت ، قیمت نفت ، اوپک ، اوپک پلاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: