کد خبر: ۲۱۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - 08 December 2023
قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه و تقاضای ضعیف چین، به سوی هفتمین کاهش هفتگی متوالی پیش می رود.

 بانکداری ایرانی-قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه و تقاضای ضعیف چین، به سوی هفتمین کاهش هفتگی متوالی پیش می رود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۵۴ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۹ سنت معادل دو درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در معاملات روز گذشته به پایین ترین حد از اواخر ژوئن نزول کرده بودند که نشانه باور بسیاری از معامله گران بازار به وجود مازاد عرضه است.

عربستان سعودی و روسیه که دو صادرکننده بزرگ‌ نفت در جهان هستند، روز پنجشنبه، تنها چند روز پس از نشست دشوار وزیران اوپک پلاس تولیدکنندگان، از همه اعضای این گروه خواستند در جهت نفع اقتصاد جهانی، به توافق در زمینه کاهش تولید ملحق شوند. اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، با کاهش مجموعا ۲.۲ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت در سه ماهه اول سال میلادی آینده، موافقت کرده اند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت کپلر اظهار کرد: با وجود تعهدات اعضای اوپک پلاس، ما شاهد آن هستیم که مجموع تولید کشورهای اوپک پلاس، از دسامبر سال ۲۰۲۳ تا ژانویه سال ۲۰۲۴، تنها به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند. برخی از کشورهای اوپک پلاس ممکن است به دلیل ابهام در مبنای سهمیه تولید و وابستگی به درآمدهای هیدروکربنی، به تعهدات خود پایبند نباشند.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون ۴.۲ درصد و شاخص نفت آمریکا ۴.۵ درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته است.

نگرانی ها نسبت به کندی رشد اقتصاد چین و افزایش تولید نفت آمریکا، به رکود بازار در هفته جاری، دامن زد. آمار گمرک چین نشان داد که واردات نفت این کشور در نوامبر نسبت به سال گذشته، ۹ درصد کاهش یافته است که نتیجه سطح بالای ذخایر، شاخص‌های ضعیف اقتصادی و کاهش سفارش خرید از سوی پالایشگاه‌های خصوصی بوده است.

در هند، مصرف سوخت پس از این که در اکتبر به بالاترین میزان در چهار ماه اخیر رسید، تحت تاثیر کاهش سفر در سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، در نوامبر کاهش یافت.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه نشان داد، تولید این کشور نزدیک به بالاترین حد خود یعنی بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز باقی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، بازار نفت روز جاری منتظر آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای داشتن نشانه هایی از مسیر سیاست پولی این کشور است. پیش بینی می‌شود این آمار نشان دهد که رشد شغل در نوامبر افزایش یافته و دستمزدها به طور متوسط افزایش یافته است. اگر آمار رسمی مطابق با برآوردها باشد، این دیدگاه را تقویت می‌کند که فدرال رزرو آمریکا، به پایان سیکل افزایش نرخ‌های بهره رسیده است.

برچسب ها: نفت ، طلای سیاه ، چین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: