کد خبر: ۲۱۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - 18 November 2023
برای خریداران و مشتریان بازار آهن و فولاد کشور، نرخ ارز و نوسانات آن همیشه مهم بوده است. یکی از مواردی که در قیمت گذاری روزانه مقاطع فولادی مختلف استفاده می شود، قیمت دلار است. به همین دلیل است که تغییرات آن، موجب تغییر قیمت میلگرد و سایر محصولات آهنی می شود.

برای خریداران و مشتریان بازار آهن و فولاد کشور، نرخ ارز و نوسانات آن همیشه مهم بوده است. یکی از مواردی که در قیمت گذاری روزانه مقاطع فولادی مختلف استفاده می شود، قیمت دلار است. به همین دلیل است که تغییرات آن، موجب تغییر قیمت میلگرد و سایر محصولات آهنی می شود.

با این وجود، دلار تنها عامل تعیین کننده بازار نیست. موارد دیگری همچون میزان عرضه و تقاضا، قیمت انرژی، دستمزد کارگران، نرخ مواد اولیه و هزینه های تولید در قیمت گذاری فولاد و محصولات فولادی موثر هستند. بنابراین، گاهی همسویی قیمت دلار و فولاد مثل همیشه پیش نمی رود. تغییر در نرخ دلار، خود را در قیمت مقاطع فولادی نشان نمی دهد یا به طور کل، روند عکس دارد.

دلیل اصلی این موضوع، به تاثیر سایر عوامل موثر بر قیمت فولاد باز می گردد. به عنوان مثال، در بازار فعلی کشور، تقاضا به شدت افت کرده و خریدار چندانی در بازار حضور ندارد. این موضوع، موجب شده تا زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد، تاثیر افزایشی آن در محصولات فولادی کمتر ظاهر شود. در عوض، در صورت کاهش قیمت دلار، این تغییر قیمتی با کمبود تقاضا همسو می شود و نرخ آهن افت بیشتری را تجربه می کند.

اما ممکن است برای خریداران فعلی این سوال پیش بیاید که با وجود شرایط حاکم بر بازار، آینده صنعت فولاد کشور از نظر قیمتی چگونه است؟ در ادامه این گزارش که توسط  اصفهان آهن آپادانا آماده شده، قصد داریم به بررسی این موضوع و نکات بیشتر بپردازیم. اگر قصد خرید محصول فولادی را در ادامه سال 1402 دارید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.



رابطه قیمت آهن و دلار چگونه است؟

 

در حالت عادی، قیمت دلار و نرخ مقاطع فولادی همسو با هم حرکت می کنند. هر زمان که نرخ دلار بالا برود، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی هم بالا می رود. نمونه ای از این روند را می توان در افزایش قیمت ناشی از اخبار جنگ اسرائیل و فلسطین مشاهده کرد.

چرا قیمت میلگرد با نرخ دلار همسان نمی شود؟ esfahanahan پاسخ می دهد

زمانی که این جنگ شروع شد، قیمت دلار از کانال 49 هزار تومان به بالای 50 هزار تومان رسید. این حجم از افزایش قیمت در سال 1402 بی سابقه بود. بنابراین، تاثیر قابل توجهی بر بازار فولاد گذاشت و قیمت اکثر مقاطع فولادی، بیش از 1000 تومان بالا رفت.

به غیر از این بازه زمانی و با توجه به کنترل نرخ ارز در سال 1402 توسط بازارساز، شاهد  دلار ثابت و میلگرد کاهشی بودیم. این روند، به دلیلی که پیش تر بررسی کردیم، بر می گردد. در واقع نبود تقاضا، توانست نرخ مقاطع فولادی را در این بازه زمانی پایین بیاورد؛ در حالی که نرخ دلار در کانال 48 تا 49 هزار تومان در نوسان بود.

در مجموع، اگر بخواهید روند قیمتی دلار را بررسی کنید، باید به اخبار و حوادث سیاسی و نظامی دقت داشته باشید. برای رسیدن به پیش بینی دقیق تر، باید بتوانید به اخبار مختلف وزن بدهید تا تاثیر نهایی همه اخبار بر نرخ دلار و قیمت میلگرد و مقاطع فولادی را متوجه شوید. اما اگر زمان کافی برای این کار را ندارید، می توانید تحلیل و پیش بینی های بازار فولاد را از سایت و صفحه اصفهان آهن در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.



افزایش ۴۰ درصدی قیمت میلگرد

تا اینجا، روند قیمتی میلگرد را در سال 1402 بررسی کردیم. اما اگر بخواهیم بازه مورد بررسی را بیشتر کنیم و به مدت یک ساله برسانیم، افزایش قیمت 40 درصدی را در قیمت میلگرد می بینیم. اما در این یک سال، چه اتفاقاتی افتاد که نرخ میلگرد تا این حد بالا رفت؟
آبان سال 1401 قیمت میلگرد حدود 16 هزار تومان بود. بعد از اتفاقات سال گذشته که همه بازارها را تحت تاثیر قرار داد، قیمت دلار هم بالا رفت. این مورد، در کنار کمبود انرژی در زمستان و تاثیر آن بر تولید، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را افزایش داد. این روند افزایشی از آذر سال 1401 شروع شد و تا اسفند این سال ادامه یافت.

در این بازه زمانی (از آبان تا اسفند 1401)، قیمت میلگرد حدود 80 درصد بالا رفت و به بیش از 31 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت افسار گسیخته از اواخر اسفند 1401 کنترل شد و در نهایت، به روند کاهشی بازگشت. این حرکت قیمتی، موجب شد تا نرخ میلگرد به حدود 27 هزار تومان برسد. اما سال 1402، زمان رکود بود. تقاضا به شدت کاهش یافت و قیمت مقاطع فولادی هم به حدود 24 هزار تومان رسید. با وجود همه این بالا و پایین ها، نرخ میلگرد در یک بازه یک ساله، حدود 40 درصد افزایش قیمت داشت.



پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده



برای تحلیل و پیش بینی قیمت آهن در مدت زمان باقی مانده از سال 1402، باید به چند نکته دقت داشت. وضعیت صادراتی محصولات فولادی، نرخ دلار، شرایط بازار مسکن به عنوان مهم ترین محرک بازار فولاد، هزینه های تمام شده تولید، وضعیت انرژی در زمستان سال 1402 و اخبار و حوادث سیاسی از این نکات هستند.

اگر شرایط در هر یک از این عوامل تغییر خاصی نداشته باشد و وضعیت انرژی در زمستان امسال، همانند سال های اخیر باشد، به احتمال بسیار زیاد، تغییر روند خاصی را در بازار شاهد نخواهیم بود. این موضوع، به دلیل رکود در صنعت فولاد است. بنابراین، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی در ادامه سال، تغییر چندانی نخواهد داشت.

اما اگر در شرایط سیاسی بین المللی حاکم مثل جنگ اسرائیل و فلسطین یا مسئله برجام تغییر عمده ای ایجاد شود یا سیاست گذاری های دولتی، موجب رونق در بازارهایی همچون مسکن شود، می تواند تغییرات قابل توجهی در قیمت محصولات فولادی ایجاد کند.

در مجموع، با نگاهی به گذشته و روندی که تا این جای سال 1402 طی کرده ایم، احتمالا نباید انتظار تغییر خاصی را در صنایع گوناگون همچون مسکن داشت. پس در حال حاضر، احتمال ادامه شرایط رکودی بازار و نوسان های جزئی قیمت در کانال های فعلی، محتمل ترین گزینه برای آینده بازار فولاد کشور است.

 

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: