کد خبر: ۲۱۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - 11 September 2023
بانک تجارت در پنج ماهه ابتدای سال 1402 ثبت کرد
وتجارت در مردادماه سال جاری و به منظور ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، به 12 هزار و 543 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد تا نقش ویژه‌ای در حوزه حمایت از جوانان برای تشکیل خانواده ایفا کند.

بانک تجارت که هر سال برای پرداخت وام ازدواج تلاش کرده تا شرایط بهتری را به نمایش بگذارد.

به گزارش بانکداری ایرانی،در مرداد 1402 این بانک بزرگ بورسی مبلغ 38 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده است که نشان می دهد در این دوره تقریباً و بطور میانگین، حدود 25 هزار میلیارد ریال وام قراض الحسنه پرداخت کرده که 67 درصد از این تسهیلات قرض الحسنه پرداختی مرداد 1402 به وام ازدواج تعلق داشته است. یعنی بیش از دوسوم وام قرض الحسنه بانک تجارت صرف پرداخت وام ازدواج شده است.

بر اساس این گزارش، وتجارت در مردادماه سال جاری و به منظور ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، به 12 هزار و 543 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد تا نقش ویژه‌ای در حوزه حمایت از جوانان برای تشکیل خانواده ایفا کند. به این ترتیب تعداد تسهیلات ازدواج اعطا شده توسط بانک تجارت در پنج ماهه ابتدایی سال 1402 به 41 هزار و 978 فقره افزایش یافت.

بانک تجارت همچنین در راستای اجرای قانون حمایت از فرزندآوری در پنج ماهه ابتدایی سال جاری با افزایشی حدودا 9 برابری نسبت به مقطع مشابه سال قبل، تعداد 7626 فقره تسهیلات در مردادماه سال 1402 تسهیلات فرزنداوری پرداخت کرده است. به این ترتیب تعداد تسهیلات پرداختی فرزندآوری از ابتدای سال جاری به 27 هزار و 531 افزایش یافت.

برای درک این موضوع باید گفت که پرداخت وام ازدواج از سوی بسیاری از بانک ها عملیاتی نمی شود چرا که به نوعی تحت عنوان وام تکلیفی ، تمایلی به پرداخت وام به جوانان ندارند.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان خرداد ماه امسال بیش از 391 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج و همچنین قریب به نیم میلیون نفر در صف وام فرزندآوری قرار دارند. در حقیقت بانک ها در این زمینه همکاری نکرده و مسئولیت آنها هم به گردن بانک های بزرگی مانند تجارت افتاده است.این در حالی است که این یک قانون است و در مجلس هم تصویب شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح روز دوشنبه، 15 اسفند 1401 و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۱ بند الف تبصره ۱۶ را به تصویب رساندند. در واقع، بر اساس جزء ۱ بند الف تبصره ۱۶، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چهارچوب برنامه کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل دو میلیون میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام نماید:

1- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج (موضوع ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):
۱-۱- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ بوده است مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره‌ی بازپرداخت ده ساله؛
۱-۲- تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون (۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.
با این وجود بانک ها هیچ همکاری ندارند و حتی رییس دولت سیزدهم و بانک مرکزی به بانکهای متخلف تذکر داده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: