کد خبر: ۲۱۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 09 August 2023
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت تاکنون کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن و همچنین تغییر نحوه مدل توزیع سهمیه‌بندی بنزین نداشته‌ و اساسا بعید است جمع‌بندی نهایی کمیسیون به این سمت رود که یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود.

بانکداری ایرانی- سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت تاکنون کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن و همچنین تغییر نحوه مدل توزیع سهمیه‌بندی بنزین نداشته‌ و اساسا بعید است جمع‌بندی نهایی کمیسیون به این سمت رود که یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود.

به گزارش ایسنا، محسن زنگنه در نشست خبری با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: در ماده ۳۱ لایحه برنامه مربوط به یارانه انرژی دولت تنها به این موضوع اشاره کرده که یارانه انرژی به طور مساوی بین آحاد مردم تقسیم شود، اما اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد، در لایحه چیزی نیامده است، به همین دلیل ماده ۳۱ مرعا مانده است. بر این اساس انتشار هر خبری مبنی بر مصوبه کمیسیون تلفیق درباره قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و نحوه توزیع آن را تکذیب می‌کنم، چون هنوز تلفیق وارد بررسی این ماده نشده است. کمیسیون تخصصی تلفیق هم این موضوع را مراعا گذاشته که به خاطر مسائل حول این قضیه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اینکه سهمیه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی شهروندان تعلق می‌گیرد، گفت: دولت در ماده ۳۱ تنها بیان داشته که یارانه انرژی به طور مساوی بین ایرانیان تقسیم شود اما توضیح نداده که منظور از تقسیم مساوی چیست و قرار است چگونه انجام شود. به همین دلیل ما این موضوع را در تلفیق مراعا گذاشتیم. علاوه بر این تاکنون اعضای هیات رئیسه تلفیق به همراه کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و رئیس مجلس دو جلسه با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرا داشتیم که در این دو جلسه موضوع ارز، سیاست‌های ارزی و انرژی مطرح شد. با توجه به تعدد نظرات قرار بر این شد که طی روزهای آینده جلسه‌ای درباره انرژی و صرفه جویی انرژی و حامل‌های انرژی برگزار و تصمیم گیری شود.

بعید است که جمع‌بندی نهایی تلفیق دادن سهمیه بنزین به شهروندان به جای پلاک خودرو باشد

زنگنه تاکید کرد: تا کنون بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نشده و تصمیم گیری هم صورت نگرفته است. درباره دادن یارانه بنزین به مردم به جای خودرو هم چند سال است که نظراتی مطرح می‌شود که به جایی هم نرسیده، کمیسیون تلفیق هم تاکنون تصمیم گیری در این باره نداشته و بعید است که جمع‌بندی نهایی تلفیق هم به این سمت رود که بخواهیم یارانه بنزین را به افراد و خانوارها بدهیم. البته باز هم می‌گویم تا کنون تصمیمی گرفته نشده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبات کمیسیون در حوزه مسکن اظهار کرد: با تصویب کمیسیون دسترسی به مسکن تا پایان برنامه ۱۲ سال در نظر گرفته شد که نسبت به پیشنهاد دولت واقعی‌سازی صورت گرفت. باید ۱۵ درصد ساخت مسکن تا پایان برنامه صنعتی باشد و هر سال ۳۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی، ۲۰۰ هزار مسکن روستایی، ۱۰۰ هزار مسکن بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار انواع مسکن ساخته شود که سالی یک میلیون مسکن در برنامه هفتم توسعه محقق شود.

وی یکی از مهم‌ترین مصوبات تلفیق را تغییر راهبرد کشور در زمینه مسکن یعنی گسترش افقی به جای گسترش عمودی عنوان و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف شد حداقل ۰.۲ درصد از مساحت سرزمینی را به ظرفیت سکونتگاه شهری و روستایی اضافه کند که این مربوط به تراکم حداکثر بالای ۶۰ هزار نفر است که طبیعتا شامل تهران و برخی از کلانشهرها نمی‌شود. با این سیاست به جای مرتفع سازی و توسعه عمودی به سمت توسعه افقی می‌رویم.

وی اضافه کرد: در صورتی که فردی مهاجرت معکوس کند یعنی از تهران به شهرهای زیر ۶۰ هزار نفر روند شرط پنج سال سکونت برای دادن زمین به این افراد هم حذف شد. همچنین کمیسیون مصوباتی درباره اعطای تسهیلات مسکن به زوج‌های جوان و تکالیفی برای ساخت مسکن به ستاد کل نیروهای مسلح داده شد. وزارت مسکن باید با تغییر کاربری زمین مورد نیاز مسکن کارکنان نیروهای انتظامی را فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه همچنین با بیان این‌که روند بررسی لایحه برنامه هفتم مبتنی بر مردمی سازی اقتصاد و کاهش تصدی گری دولت و توجه به وضعیت مردم است، تصریح کرد: مثلا بحث امکان مشارکت‌های بخش‌های خصوصی تعاونی در صنایع بالادستی نفت از طریق اهرم شدن صندوق توسعه، ترجیه شرکت‌های داخلی به خصوص پتروشیمی درباره طرح‌های استخراج و اکتشاف میادین نفتی و الزام دولت به واگذاری سهام خود به استثنای موارد قانون اصل ۴۴ قانون اساسی در مصوبات تلفیق دیده شده است.

به گفته زنگنه در مصوبات تلفیق مواردی همچون الزام دولت به واگذاری سهام شرکت‌های خود و واگذاری بسیاری از فعالیت‌های میانی خود و بهره‌وری و راهبری مراکز ورزشی و فرهنگی و مواردی همچون آبخیزداری و آبخوان‌داری آمده است علاوه بر این دولت ملزم شده ۱۰ درصد از اعتبارات تملک سرمایه‌ای را به طرح‌های مشارکت خصوصی – عمومی واگذار کرده و سهم خود در مشارکت‌های تخصصی را ۱۰۰ درصدی و کامل دهد.

مصوبات تلفیق در راستای پررنگ کردن نقش مردم در اقتصاد

وی با اشاره به مصوبات تلفیق در خصوص اقتصاد دیجیتال و حفظ منابع آب اظهار کرد: در تمامی مصوبات تلاش شده که به سمت پررنگ کردن نقش مردم و ارتقاء و دادن سهم بیشتری از مردم در اقتصاد حرکت کنیم چون یکی از آسیب‌های اقتصادی ایران دولتی بودن و تمرکز دولت بر بخش اعظم اقتصاد است.

ماده مربوط به افزایش سالانه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده حذف شد

وی با بیان این‌که کمیسیون تلفیق در مصوبات خود از مواد و تبصره‌ها و احکامی که معیشت مردم را دچار خدشه می‌کند پرهیز کرده است، گفت: از تصویب موادی که حقوق مکتسبه کارگران، کارمندان و کارآفرینان را کاهش می‌دهد و یا بار تورمی به کشور تحمیل می‌کند جلوگیری کردیم در همه موارد تلاش شد که از احکام تورم‌زا جلوگیری شود که نمونه آن حذف ماده‌ای بود که دولت افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را به ازای هر سال پیش بینی کرده بود به طوری که تا پایان برنامه میزان مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصد می‌شد.

زنگنه درباره مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص صندوق‌های بازنشستگی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق موادی که تاثیر منفی بر حقوق بازنشستگان و کارمندان را می‌گذاشت رد کرد نمونه آن بندی از ماده ۲۹ درباره نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان بود پیشنهاد دولت این بود که ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی پنج سال آخر خدمت باشد که این بند حذف شد و لذا قانون فعلی برای محاسبه حقوق بازنشستگی همچنان ملاک خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اضافه کرد: ماده مربوط به حداقل سن بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان آور و همچنین ماده مربوط به تغییر سهم دولت در پرداخت حق بیمه حذف شد. دولت پیشنهاد داده بود که در پرداخت سهم بیمه، سهم دولت کاهش پیدا کرده و سهم بیمه شده افزایش یابد. در مقابل احکام دولت برای جبران ورشکستگی و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی را تلفیق تصویب کرد. اعتقاد ما این است که برای اتخاذ تصمیمات سخت نباید از مردم شروع کرد بلکه باید از جانب دولت و شرکت‌های دولتی باشد. مثلا در اصلاحات ساختاری نظام اداری دولت مکلف به تدوین نقشه اصلاح ساختار نظام اداری شد که هر ساله بخشی از فضاهای اداری و نیروی انسانی را کاهش داده و نسبت به اصلاح ساختار اداری اقدام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: در ماده ۲۹ ضرورت ایجاد سازوکار تنظیم‌گری بیمه‌های اجتماعی و اصلاح ساختار صندوق‌ها اعم از ادغام و انحلال با رعایت موازین بیمه و تنظیم مالی تنظیم شد ما در مورد سنجه‌های بازنشستگی مصوبات را به سمت تامین منافع مردم بردیم مثلا تصویب شد که دوران تحصیل، ایام کارآموزی به صورت تعهد خدمت و آموزش خدمت قبل یا حین استخدام از شمول سنوات بازنشستگی کسر شود البته به شرطی که خدمت منجر به اخذ مدرک تحمیلی باشد. کسانی که قبل از این قانون تحصیل داشتند به شرطی که کسورات بیمه را پرداخت کرده‌اند، را مشمول نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با تاکید بر این‌که مصوبات تلفیق در راستای پرهیز از تحمیل بار تورمی بر دوش مردم است، اظهار کرد: مواد برنامه باید به گونه‌ای باشد که مسیر دولت در پنج سال آینده کاملا شفاف دیده شود. دولت در برخی از حوزه‌ها به خصوص درباره اتخاذ تصمیمات اساسی و مهم به آهستگی رد شده و احکام مبهم را آورده و یا این‌که اساسا موضوعی را قید نکرده است مثلا درباره ارز مشخص نیست که سیاست ارزی دولت در برنامه پنج ساله آینده چه‌طور است و تنها آمده که باید به بانک مرکزی اختیار داده شود. در همین راستا ماده ۱۱ مراعا ماند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد. درباره اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی هم دولت رد شده چون عایدی مالی برای صندوق‌ها قابل توجه نبود و تبعات و آثار اجتماعی آن بیش از عواید مالی بود.

سند جامع فضای مجازی تدوین می‌شود

زنگنه در مورد مصوبات تلفیق برای هوشمندسازی گفت: ما مصوبات خوبی در حوزه قضایی همچون الکترونیکی شدن موضوع انحصار وراثت داشتیم. در حوزه فضای مجازی هم مقرر شد مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود که سند سیاست‌ها و الزامات تنظیم‌گری و سکوهای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال به تصویب شورای عالی فضای مجازی می‌رسد. کلیه تنظیم‌گران بخشی و سکوی فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال ملزم به رعایت این سند هستند و هرگونه مسدود سازی و پالایش سکوها منوط به رعایت الزامات و صرفا برعهده مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود. انتظار می‌رود با تدوین سند جامع از تعدد تصمیمات در حوزه فضای مجازی جلوگیری شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: مواردی همچون ساترا و تکالیف و وظایف و تصمیمات اتخاذ شده باید منطبق با سند ملی باشد و اینها همه در سند ملی تجمیع می‌شود. البته این به معنای کاهش اختیارات مجموعه‌هایی مانند ساترا نیست بلکه باید همه وظایف و اختیارات و تکالیف و مسئولیت‌ها در سند ملی آید.

زنگنه با بیان این‌که فرماندهی امنیت فضای مجازی و مسئولیت پاسخگویی برعهده مرکز ملی فضای مجازی است گفت: مقرر شد سند نظام ملی و تصمیم‌گیری و مقابله با فضای مجازی توسط مرکز آماده شود.

وی با اشاره به مصوبات تلفیق در حوزه سلامت گفت: پوشش کامل بیمه سلامت برای ۱۰۰ درصد آحاد جامعه و اجرای نظام ارجاع به پزشک خانوار به صورت ۱۰۰ درصدی و استقرار کامل بستر الکترونیک سلامت از مصوبات تلفیق است همچنین مقرر شد سهم بیمه شده و یا فرانشیب در موارد بستری در دهک‌های یک تا پنج، ۲۰ درصد کاهش پیدا کند این موضوع برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و رزمندگان و زنان سرپرست فاقد درآمد رایگان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: