کد خبر: ۲۰۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۱ تير ۱۴۰۱ - 12 July 2022
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
یکی از موضوعات مهم در سالهای اخیر برای بانک‌های تجاری ، موضوع محل درآمد آن‌هاست. چراکه بانک‌های تجاری بعضاً با حضور در املاک و بنگاه‌داری ناسالم اقدام به درآمدزایی کرده و با توجه به ممنوع شدن آن‌ها از طرف قانون‌گذار، باز به این کار مبادرت می‌کنند.

یکی از موضوعات مهم در سالهای اخیر برای بانک‌های تجاری ، موضوع محل درآمد آن‌هاست. چراکه بانک‌های تجاری بعضاً با حضور در املاک و بنگاه‌داری ناسالم اقدام به درآمدزایی کرده و با توجه به ممنوع شدن آن‌ها از طرف قانون‌گذار، باز به این کار مبادرت می‌کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بانک تجارت به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بانک بخش خصوصی ایران از چهار طریق کسب درآمد می‌کند . در حقیقت، بر اساس خدمات قابل‌ارائه به مشتريان بر اساس عقود و ضوابط بانكداري اسلامی در چهار بخش عمده درآمدزایی داشته و به‌صورت حرفه‌ای رفتار می‌کند.

- خدمات کارمزدی یا همان خدمات الکترونیک كه عبارت‌اند از ارائه خدمات بانكداري اينترنتي، پرداخت اينترنتي و خدمات اينترنتي كارت، تلفن‌بانک، همراه بانك، انواع کارت‌های بانكي و كيف پول الكترونيكي، حواله بین‌بانکی سانتا و پايا، خدمات پرداخت در نقطه فروش )IPG, POS.)

- خدمات سپرده‌ای كه عبارت‌اند از افتتاح سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاري، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت و انواع طرح‌های سپرده‌ای براي مشتريان.

- ارائه تسهیلات و تعهدات كه عبارت‌اند از اعطاي تسهيلات در بخشه‌ای كشاورزي و صنايع تبديلي، صنعت و معدن، ساختمان، خدمات و پيمانكاري و بخش بازرگاني. همچنين صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها و گشایش اعتبار اسنادي داخلي ريالي براي مشتريان.

- ارائه خدمات ارزی به مشتریان كه عبارت‌اند از افتتاح سپرده قرض‌الحسنه جاري و پس‌انداز و سپرده مدت‌دار ارزي براي مشتريان. همچنين خریدوفروش ارز، صدور گواهي حساب مشتريان، ارائه خدمات جهت گشايش اعتبار اسنادي و حواله‌هاي ارزي، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزي و ...

- درامد از محل سرمایه‌گذاری‌های مورداشاره بانک مرکزی

بر همین اساس درامد سه‌ماهه منتهی به 31 خرداد 1401 این بانک 140 هزار و 324 میلیارد ریال بوده که اتفاقاً بر اساس همین چهار دسته بوده و قابل‌اثبات است که در حوزه‌های دیگر فعالیت نداشته است.

- درآمد از محل تسهیلات این بانک مبلغ 109 هزار و 807 میلیارد ریال درامد از محل 13 سرفصل تسهیلات دهی داشته است.
- درامد از محل سپرده‌گذاری مبلغ 13 هزار و 774 میلیارد ریال بوده است.
- درآمد از محل سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی شش هزار و 970 میلیارد ریال بود.
- درآمد از محل کارمزد مبلغ 15 هزار و 630 میلیارد ریال بوده است.
- درامد ارزی بانک (این مبلغ ذیل تسهیلات آمده و نباید مجدداً جمع شود)مبلغ چهار هزار و 58 میلیارد ریال بوده است.

بر اساس موارد فوق مشخص می‌شود که بانک تجارت در حوزه درآمدزایی بر اساس قوانین عمل کرده و برخلاف بانک‌های دیگر به موضوع بنگاه‌داری و املاک نپرداخته است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: