کد خبر: ۱۷۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 16 May 2020
یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی مقصر اصلی در افزایش قیمت سکه است و باید به افزایش تقاضا در بازار سکه پاسخ دهد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی مقصر اصلی در افزایش قیمت سکه است و باید به افزایش تقاضا در بازار سکه پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بهزاد خسروی آدینه وند در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: رفتار اقتصادی جامعه سیگنال‌های خودش را در شرایط فعلی از بازار‌هایی نظیر بورس، خودرو، سکه و طلا و ارز می‌گیرد. در این چهار بازار هر تغییر و تحولی ایجاد شود رفتار اقتصادی جامعه سیگنالش را از این بازار‌ها دریافت می‌کند.

وی افزود: از سال ۵۸ تا سال ۹۸ نقدینگی سرگردان در کشور بیش از ۹ هزار برابر شده است در هر شرایطی نقدینگی به سمت بازار‌های سکه، طلا، ارز و خودرو می‌رود.

خسروی با بیان اینکه قیمت سکه در بازار و بورس تفاوت ۵۰۰ هزار تومانی با هم دارد گفت: نکته اینجاست که ضرب سکه انحصاری است و فقط بانک مرکزی می‌تواند سکه ضرب کند و در بحث شمش طلا حباب وجود ندارد چرا که اگر تقاضا برای آن ایجاد شود به سرعت عرضه چند برابر می‌شود.

کارشناس اقتصادی افزود: در بازار بورس نماد‌های معاملاتی بیش از ۴۰۰ شرکت معتبر وجود دارد در این میان گواهی سپرده سکه هم جزء این نمادهاست و توسط چهار بانک عامل به عنوان خزانه دار این نمادها، در حال فعالیت است و بانک مرکزی اینجا مقصر اصلی اختلاف قیمت سکه در بورس و بازار آزاد است، چون امکان ضرب سکه با بانک مرکزی است و در زمانیکه باید عرضه سکه بیشتر شود بانک مرکزی از عرضه بیشتر امتناع می‌کند.

وی ادامه داد: بیشتر سرمایه گذاران حرفه‌ای در بورس برای اینکه سبد سرمایه گذاری خود را بیمه کنند بخشی از سرمایه خود را به گواهی سپرده سکه اختصاص می‌دهند و یکی از دلایل افزایش قیمت سکه در بورس همین است.

وی گفت: متاسفانه بانک مرکزی انگیزه‌ای برای ایجاد ضرب جدید سکه برای بازار را ندارد و این موضوع به عنوان عامل اصلی برای افزایش قیمت سکه در بورس است.

خسروی بیان کرد: با توجه به اینکه معاملات بورس به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیاز به حضور فیزیکی نیست به دلیل کرونا مردم رغبت کمتری به خروج از منزل دارند و عده کمی که به بازار مراجعه می‌کنند سکه را از بازار اصلی خرید و در بورس عرضه می‌کنند.

خسروی گفت: بانک مرکزی باید در این شرایط اقدام به ضرب سکه کند تا با کاهش تقاضا قیمت‌ها متعادل شود و اختلاف قیمت بورس و بازار به حداقل برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: