کد خبر: ۱۷۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 05 May 2020
فرضیه حضور تقلیدی سهامداران خرد تا حد زیادی طبق این آمارها رد می‌شود و نشان می‌دهد بخش بزرگی از صاحبان نقدینگی و افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند هوشمندانه به عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری در بورس توجه دارند.
آمارهای شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین، که دارای مجوز از سازمان بورس است، نشان می‌هد سرمایه گذاران خرد در ۴۰ روز گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان، پول تازه وارد بورس کرده‌اند. 

این آمارهای منتشر شده در روزنامه امروز صبح همشهری حاکی از آن است که ۵۰ درصد از آن یعنی رقمی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان هوشمندانه وارد صنایعی چون پتروشیمی و پالایشگاه‌ها شده‌اند که در اقتصاد از مزیت نسبی برخور دارند.

 فرضیه حضور تقلیدی سهامداران خرد تا حد زیادی طبق این آمارها رد می‌شود و نشان می‌دهد بخش بزرگی از صاحبان نقدینگی و افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند هوشمندانه به عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری در بورس توجه دارند.

به گزارش همشهری، رشد بورس همچنان با توجه به ورود سهامداران و نقدینگی جدید تحت‌تأثیر قرار دارد و این رشد ادامه پیدا می‌کند. این جریان شتاب در مبادلات دیروز به قدری ادامه داشت که منجر به خلق رکودهای تازه و بی‌نظیری شد. 

ورود نقدینگی تازه به بازار سهام عامل مهمی برای این رکود است. دلیل اینکه چرا صاحبان نقدینگی برای ورود به بورس تمایل زیادی دارند به موضوع عوامل کلان اقتصادی برمی‌گردد؛ اما آمارها نشان می‌دهد سهامداران جدید که وارد بورس می‌شوند با خود نقدینگی تازه‌ای دارد بورس می‌کنند که به عنوان سوخت رشد شاخص‌های بورس است.

پول‌های تازه‌ای که وارد شده است به قدری حجم تقاضا را برای خرید سهام افزایش داده که این روزها ارزش معاملات به ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و خرید سهام در بورس مشکل بسیاری از متقاضیان شده است، سهام همه شرکت‌ها در بورس تبدیل به صف خرید شده و در مقابل هیچ سهامداری حاضر نیست تا سهام خود را به دیگران بفروشد.

در مبادلات دیروز در صورتی که ارزش کل معاملات از مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان رد شد اما با این وجود ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی پشت صف‌های خرید قفل شد. تحلیگران در انتظار نقطه بازگشت شاخص یا اصلاح بازار بودند اما با ورود نقدینگی اجازه نزول نداد. حال این سؤال پیش می‌آید پول‌هایی که تازه وارد بورس شده‌اند در حال سرمایه‌گذاری بر سهام چه شرکت‌ها و چه صنایعی است؟

جریان ورود پول در صنایع
طبق بررسی‌های آماری پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین، از کل ۳۰ هزار میلیارد تومان پول تازه وارد شده به بورس، ۱۵ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان از آن وارد سهام هلدینگ‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدکنندگان شیمیایی و عمدتاً شرکت‌های پتروشیمی شده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد بخش عمده این نقدینگی‌ها در حال ورود به صنایعی هستند که از بنیان‌های اقتصادی مستحکم‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار هستند چون که اقتصاد ایران از نظر ساختاری تحت‌تأثیر وجود منابع طبیعی از مزایای نسبی در این صنایع برخور دارند.

این اطلاعات نشان می‌دهد از کل نقدینگی وارد شده در بازار سهام در ۴۰ روز اخیر، ۶۵۰ هزار میلیارد سهم هلدینگ‌ها و سه هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان آن در سهم پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده است. دلیل اصلی توجه به سهام هلدینگ‌ها ناشی از عرضه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و سرمایه‌گذاری صبا تأمین بود اما در مورد پالایشگاه‌ها شرایط کمی متفاوت است، به‌طوری که براساس داده‌های موجود در ۴۰ روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۸۴ هزار میلیارد تومان از سهام پالایشگاه‌ها در بورس دادوستد شده که از این مقدار ۲۹ درصد مربوط به خالص ورود نقدینگی اشخاص حقیقی بوده، به این معنی که سرمایه‌گذاران حقیقی پول‌های تازه خود را وارد سهام پالایشگاه‌ها کرده‌اند.

همچنین سرمایه‌گذاران در ۴۰ روز گذشته ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کرده‌اند که از این میزان ۲۱ درصد (۳۲۱۲ میلیارد تومان) سهم پول‌های جدید سهامداران حقیقی بوده است. گروه محصولات غذایی، فلزات اساسی خودروسازی، بانکداری و انبوه‌سازی از ابتداری سال تا کنون توانسته‌اند ۱۰‌ هزار میلیارد نقدینگی جذب کنند.

جریان ورود پول در سهام
طبق آمارها، به‌تازگی ورود سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به بورس، بخش زیادی از نقدینگی تازه واردان را به خود جذب کرد یعنی ۹۸ درصد معاملات سهام این شرکت از زمان عرضه در بورس تاکنون به نقدینگی اشخاص حقیقی مربوط بوده است.

رتبه دوم جذب نقدینگی بعد از شستا مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین از زیر مجموعه‌های تأمین اجتماعی اختصاص دارد که مانند شستا سهام آن به تازگی وارد بورس شده است. از ابتدای سال تاکنون ۲۶۶۰ میلیارد تومان از سهام این شرکت دادوستد شده و سهامداران حقیقی ۱۹۳۲ میلیارد تومان پول وارد این شرکت کرده‌اند. طبق داده‍ا پس از این دو شرکت توجه سهامدارن به سمت نیروگاه دماوند بوده زیرا بر اساس داده‌ها در ۴۰ روز اخیر، خالص ورود نقدینگی سهامدارن حقیقی در این شرکت ۱۲۲۰ میلیارد تومان بود.

پالایش نفت بندرعباس، اصفهان و تهران از دیگر شرکت‌هایی هستند که در این چند روز اخیر توجه سهامداران را به خود جلب کرده است. با اضافه کردن پالایش نفت تبریز به این سه شرکت، جمعاً خالص ورود نقدینگی اشخاص حقیقی به این چهار شرکت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
برچسب ها: پول ، شستا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: