کد خبر: ۱۷۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - 16 April 2020
طبق آمار ارائه‌ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال گذشته ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱۴.۵ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به سال ۹۷ است.
 
به گزارش ایسنا، براین اساس طی سال گذشته ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از افزایش نزدیک به ۱۴.۵ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به سال ۹۷حکایت دارد.

تا پایان سال ۹۸،  سه هزار و ۲۵۱ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده است که نسبت به سال پیش از آن کاهش بیش از ۶۷ درصدی داشته است. ایران‌خودرو آمار تولید هزار و ۲۱۶ دستگاه را به خود اختصاص داده‌ که نشان‌دهنده کاهش تیراژ ۳.۸ درصدی است. سایپا نیز تنها ۶۳۸ دستگاه از این مدل خودروهای تجاری در سال اخیر تولید کرده است که در مقایسه با سال ۹۷، ۸۰ درصد کاهش داشته است.  

باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده هم که چندان رقم بالایی هم نیست، به گروه‌های خودروسازان بخش‌ خصوصی تعلق دارد.

در آمار تولید اتوبوس ها نیز، طی سال اخیر ۵۳۵ دستگاه تولید شده که نسبت به سال ۹۷ کاهش ۶ درصدی را نشان می‌ دهد. در مجموع هزار و ۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تا پایان سال اخیر به تولید رسیده که در مقایسه با ۹۷، از کاهش ۳۷ درصدی حکایت می‌کند. ایران خودرو در کل ۱۶۸ دستگاه تولید کرده است. این آمار نشان می‌دهد تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس در بخش تجاری‌ساز این شرکت (ایران خودرودیزل) بیش از ۲۲ درصد کاهش نسبت به ۹۷ داشته است. در واحدهای تجاری‌ساز گروه سایپا نیز تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل ‌باس تا پایان سال گذشته، ۲۳۶ دستگاه بوده است. باقیمانده خودروهای تولیدی در این بخش هم سهم شرکت‌های خصوصی است.

در بخش وانت اما روند تولید مثبت بوده است. تا پایان سال ۹۸ رشد بیش از ۳۵ درصدی در مقایسه با سال پیش از آن به ثبت رسیده است. در مجموع ۶۷ هزار و ۱۴۶ دستگاه وانت در کشور تا پایان ۹۸ به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به‌ واسطه وانت پراید داشته است. طبق آمار، این گروه در سال اخیر ۵۱ هزار و ۹۲۵ دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۵۹ درصد رشد کند. ایران خودرو نیز شش هزار و ۹۶ دستگاه وانت را به تولید رسانده که نشان از کاهش بیش از ۲۶ درصدی دارد.

 کل تولید ون در سالی که گذشت، ۲۱۷ دستگاه بوده است که در مقایسه با سال ۹۷ بیش از ۸۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سهم ایران خودرو از تولید ون ۵۳ دستگاه و افت تولید بیش از ۹۰ درصدی بوده است. سایپا هم تنها چهار دستگاه از این محصول تولید داشته که آن هم کاهش تولید ۹۰ درصدی را در مقایسه با آمار تولید ون این گروه خودروساز در سال ۹۷ داشته است.

لازم به ذکر است که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری پیش‌بینی کرده است که تولید خودروهای سواری و وانت با افزایش ۴۵ درصدی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد و تولید خودروهای تجاری هم ۳.۷۵ برابر شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: