کد خبر: ۱۷۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
در طرح گواهی اعتبار مولد (گام) که چندی پیش با حضور دکتر عبدالناصر همتی، رئیس‌‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها و نیز مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک و نوین کیش رونمایی شد، مسوولیت پیاده‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌های این طرح و اتصال بانک‌ها به سامانه گام به دستور بانک مرکزی بر عهده شرکت خدمات انفورماتیک بوده است. 

در مرحله اول چهار بانک ملی، ملت، تجارت و صادرات به این سامانه متصل شده‌اند و سایر بانک‌ها نیز به‌تدریج به آن ملحق خواهند شد. طرح گام، یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش خواهد کرد امکان تامین غیر‌تورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را به‌ویژه برای واحدهای تولیدی فراهم کند. 

گواهی اعتبار مولد گام، به‌عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل‌و‌انتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که براساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند.

 دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: