کد خبر: ۱۶۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۸ - 29 December 2019
بانکداری ایرانی - بانک تجارت در چهل سال پیش و در اولین شب چله جمهوری اسلامی با ادغام 12 بانک به وجود آمد و توانست امروزه به بزرگترین بانک خصوصی ایران تبدیل شود.

 بانکداری ایرانی -    بانک  تجارت در چهل سال پیش و در اولین شب چله جمهوری اسلامی  با ادغام 12 بانک به وجود آمد و توانست امروزه به بزرگترین بانک خصوصی ایران تبدیل شود.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی ،   این بانک با نام های بزرگی درهم آمیخت. بانک‌ ایران و انگلیس، بانک  بین المللی ایران و ژاپن ، بانک تجارتی ایران و هلند، بانک ایران و خاورمیانه ، بانک اعتبارات ایران، بانک بازرگانی ایران، بانک ایرانشهر، بانک صنایع ایران، بانک شهریار، بانک ایرانیان و بانک کار بانک‌هایی بودند که با ادغام آنها بانک تجارت تاسیس شد. علاوه بر این در سال 60 بانک ایران و روس هم با این بانک ادغام شد. 
 
بزرگترین بانک خصوصی ایران 
بانک تجارت در سال 58 دارای سرمایه 39 میلیارد ریالی بود، اما امروز سرمایه این بانک به 223 هزار میلیارد ریال رسیده که از بانک تجارت بزرگترین بانک خصوصی ایران ساخته است. 
 
بانکی بین المللی 
این بانک با وجود اینکه با 12 بانک ادغام شده بود، دارای شعبه و کارمند زیادی نبوده و چندان گستردگی در کشور نداشت ولی امروزه در مقایسه با آن دوران ، وضعیت متفاوتی را شاهد هستیم؛ چرا که بانک تجارت امروزه نزدیک به 1600 شعبه در سراسر کشور دارد که حدود 20 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. همچنین این بانک در کشورهای  مانند فرانسه،  تاجیکستان و چین شعبه دارد. 
 
بزرگترین شرکت بورسی
در سال 88 این بانک بر اساس اصل 44  قانون اساسی خصوصی سازی شده و در  بورس داد و ستد سهام آن آغاز شد. این بانک با داشتن 233 میلیارد سهم در حال حاضر بیشترین سهم در بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. نماد این بانک در بورس در بین بیش از 800 شرکت، صندوق، شرکت سرمایه‌گذاری و دیگر اوراق بهادار پربیینده ترین نماد بورس تهران شده است.
 
آمار تسهیلات بانک
در پایان آذر 98 که مصادف با چهل سالگی بانک است این بانک 1472 هزار و 236 میلیارد ریال تسهیلات در قالب فروش اقساطی، جعاله، اجاره به شرط تملیک، سلف، مضاربه، مشارکت مدنی، خرید دین، تسهیلات ارزی، تسهیلات قرض‌الحسنه و تسهیلات بابت اسناد اعتباری و ضمانت نامه  پرداخت کرده است که در مجموعه 132 هزار میلیارد ریال درآمد بابت این تسهیلات کسب کرده است. 
 
رشد سپرده جمع آوری شده 
همچنین این بانک در همین زمان 1743 هزار میلیارد ریال سپرده در قالب قرض الحسنه، سپرده کوتاه مدت، سپرده بلند مدت، گواهی سپرده ویژه سرمایه گذاری سپرده کوتاه مدت و بلند مدت ارزی جمع‌آوری کرده است که نسبت به ماه های قبل رشد چشمگیری داشته است علاوه بر این   برای این میزان سپرده جمع‌آوری شده حدود  125 هزار میلیارد ریال سود پرداخت کرده است. 
 
آمار تراکنش های بانک 
بانک تجارت در حال حاضر 5درصد از کل کارتخوانهای کشور را در اختیار دارد گفتنی است که 98.63 درصد از کل تراکنش های بانک تجارت از کارتخوانهای فروشگاهی انجام شده است. این بانک در حال حاضر سهمی حدود 7 درصد از کل تراکنش های صادر شده کشور را در اختیار دارد.  بانک تجارت در آبان 98 بالغ بر 182 هزار تراکنش به لحاظ تعدادی داشته که رقم آن به 216 هزار میلیارد ریال رسیده است.
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: