کد خبر: ۱۶۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - 18 December 2019
برای دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک، لازم است مشتریان با مراجعه به یکی از شعب بانک دی یا از طریق روش‌های تایید شماره تلفن همراهی که بانک در اختیار مشتری قرار می‌دهد، نظیر مراجعه به دستگاه خودپرداز یا اینترنت بانک، شماره تلفن همراه خود را معرفی و در اختیار داشتن آن را تائید کنند.
 مدیرعامل بانک دی گفت: برای دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک، لازم است مشتریان با مراجعه به یکی از شعب بانک دی یا از طریق روش‌های تایید شماره تلفن همراهی که بانک در اختیار مشتری قرار می‌دهد، نظیر مراجعه به دستگاه خودپرداز یا اینترنت بانک، شماره تلفن همراه خود را معرفی و در اختیار داشتن آن را تائید کنند.

محمدرضا قربانی با بیان اینکه رمز دوم پویا به شماره تلفن مشتریان پیامک خواهد شد، افزود: بنابراین ارائه رضایت صریح مشتری به دریافت پیامک حاوی رمز دوم پویا از طریق شماره تلفن همراه ثبت شده نزد بانک، ضروری است. وی اظهار کرد: از اول دی ماه سال جاری، رمزهای دوم ثابت از کارت‌های بانکی حذف خواهند شد و از این تاریخ به بعد خرید‌های اینترنتی و پرداخت‌های نیازمند رمز دوم، با استفاده از رمز دوم ثابت امکان‌پذیر نخواهند بود. وی ادامه داد: بنابراین با توجه به حجم بالای کارت‌های صادر شده در شبکه بانکی، پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی مشتریان قبل از روزهای پایانی مهلت تعیین شده یک ضرورت است و مشتریان باید هرچه سریع‌تر نسبت به فعال‌سازی رمز پویا اقدام کنند تا هنگام اجرای این طرح از اول دی ماه، بدون مشکل و با امنیت خاطر بیشتر امور بانکی بدون حضور کارت را انجام دهند.

قربانی با تاکید براینکه با پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی، دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت (ایستا) در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت‌های نیازمند رمز دوم، از رمزهای متفاوت (پویا) که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند، تصریح کرد: این رمزها طول عمر محدود ۲ دقیقه‌ای دارند و یک‌بار مصرف هستند، به این معنا که صرفا برای یک تراکنش قابل استفاده‌ هستند و این محدودیت زمانی، ضریب امنیت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در فعال‌سازی رمز دوم پویا این است که این اقدام هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر نداشته و این خدمت توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت‌های کلاهبردارانه، فراهم شده است.

مدیر عامل بانک دی گفت: ارتقای سطح امنیت حساب‌ها و پایین آوردن مخاطرات امنیتی مطابق با توسعه علم و تکنولوژی از جمله الزامات حوزه بانکی است و معاونت فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک بانک دی نیز همه امکانات و تکنولوژی‌های روز دنیا را برای حفظ امنیت حساب‌ها و تراکنش‌های مشتریان به کار گرفته تا با ایجاد بستری امن، زمینه ارائه رمز پویا برای مشتریان ارزشمند فراهم شود. وی ادامه داد: از این رو بانک دی با در نظر گرفتن سهولت کاربری، اپلیکیشن رمزساز ارس را برای مشتریان در نظر گرفته که لینک دانلود و شیوه فعال‌سازی این اپلیکیشن در سایت بانک قابل دریافت است.

وی افزود: برای تسهیل این اقدام برای مشتریان تلاش کرده‌ایم با اکران کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری تمامی کانال‌های ارتباطی و آموزش به کارکنان شعب، اهمیت و چگونگی فعالسازی رمز پویا را تشریح کرده و با اجرای دستورالعمل‌های طرح اقدام مشترک رمز پویا که در دستور کار نظام بانکی قرار گرفته تمام ظرفیت‌های خود را برای فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از رمز پویا به کار بندیم.

مدیرعامل بانک دی با بیان اینکه بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه «هریم» امکان دریافت رمز پویا از طریق پیامک را فراهم کرده که با این اقدام، دغدغه مشتریانی که کاربر گوشی‌های هوشمند نیستند برطرف می‌شود، افزود: این سامانه با هدف ایجاد یکپارچگی برای مشتریان راه‌اندازی شده و قرار است در تمام کانال‌های پرداختی که رمز دوم نیاز است همانند خرید، کارت به کارت، پرداخت قبوض، شارژ و موارد دیگر، بانک مرکزی شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها را ملزم به تعبیه دکمه‌ای برای دریافت پیامک رمز دوم یک بار مصرف کند. استفاده از روش اپلیکیشن یا پیامک به اختیار مشتریان بانکی است و اجباری در این زمینه وجود ندارد، اما در صورت استفاده از تلفن‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

از آنجا که کلاهبرداران از هر فرصتی برای سوء استفاده بهره می‌گیرند لازم است مشتریان ارزشمند ضمن حفظ هوشیاری، مراقب وب‌سایت‌ها و پیامک‌های جعلی با عناوین فریبنده‌ای مانند پویاسازی رایگان رمزهای دوم باشند و تنها از روش‌های اعلام شده توسط بانک، برای فعال‌سازی و دریافت رمز دوم پویا استفاده کنند و به این نکته توجه داشته باشند هیچ‌گونه فعال‌سازی رمز پویا در وب‌سایت بانک مرکزی انجام نمی‌شود و بانک‌ها و موسسات اعتباری به هیچ عنوان برای فعال‌سازی رمز دوم پویا، اطلاعات حساس کارت‌های بانکی مانند رمز دوم و کد اعتبارسنجی (CVV۲) کارت مشتری را مطالبه نخواهند کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: