کد خبر: ۱۶۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 15 October 2019
بانک شهر پس از دریافت تذکر جدی از سوی بازار سهام اقدام به انتشار صورت مالی سال 1396 خود کرد. عملکرد نامناسب این بانک را می‌توان در رشد 244 درصدی زیان انباشته، 11 برابر شدن زیان خالص بانک و شش برابر شدن بدهی به بانک‌های دیگر مشاهده کرد.

  بانکداری ایرانی ـ  بانک شهر پس از دریافت تذکر جدی از سوی بازار سهام اقدام به انتشار صورت مالی سال 1396 خود کرد. عملکرد نامناسب این بانک را می‌توان در رشد 244 درصدی زیان انباشته، 11 برابر شدن زیان خالص بانک و شش برابر شدن بدهی به بانک‌های دیگر مشاهده کرد.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی  بانک شهر که از سال ۱۳۹۵ به بعد دیگر اقدام به افشای صورت‌ مالی نکرده بود و با هشدار جدی سرپرست نظارت بر ناشران بازار پایه مبنی بر اقدام به انتشار هرچه سریع‌تر صورت‌های مالی مواجه شده بود، بالاخره حاضر به افشای صورت مالی سال ۱۳۹۶ شد.
 
 بر اساس تازه‌ترین صورت مالی منتشره از بانک شهر، دارایی این بانک در سال ۱۳۹۶ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
بدهی‌های بانک شهر که در سال ۱۳۹۵ معادل ۹۵ درصد دارایی‌اش بود در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۰۵ درصد و معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.
 
شش برابر شدن بدهی به بانک‌ها
 
علت اصلی افزایش ۳۸ درصدی بدهی‌های بانک شهر در سال ۱۳۹۶ ناشی از رشد بدهی به بانک‌های دیگر بوده است.
 
بر اساس صورت مالی منتشر شده، بدهی بانک شهر به بانک‌های دیگر در سال ۱۳۹۶ حدود شش برابر شده و از ۶۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۳٫۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده است.
 
 
رشد ۲۴۴ درصدی زیان انباشته
 
زیان انباشته بانک شهر در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۳٫۵ برابر شده و از ۱٫۶ هزار میلیارد تومان به بیش از ۵٫۵ هزار میلیارد تومان رسده است.
 
در سال ۱۳۹۶ میزان درآمد بانک شهر از محل سود وام‌های بانکی ۶٫۳ هزار میلیارد تومان بوده اما این بانک بیش از این مبلغ را بابت سود سپرده‌ها به سپرده‌گذاران پرداخت کرده، به طوری که در این سال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سود علی‌الحساب به سپرده‌های سرمایه‌گذاری تعلق گرفته است.
 
۱۱ برابر شدن زیان خالص بانک
 
بانک شهر در سال ۱۳۹۶ با رشد ۹۷۷ درصدی زیان خالص مواجه شد.
 
میزان زیان خالص بانک شهر با ۱۰٫۷ برابر شدن طی سال ۱۳۹۶ از ۳۶۸ میلیارد تومان به حدود چهار هزار میلیارد تومان رسید.
 
از سوی دیگر زیان خالص هر سهم این بانک نیز با رشد ۹۷۵ درصدی به ۲۵۴ تومان در سال ۱۳۹۶ رسیده است.
 
قابل ذکر است در گزارش نظر حسابرس این بانک ۲۰ مورد ابهام و عدم شفافیت اطلاعات ذکر شده است.
معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: