کد خبر: ۱۶۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - 04 August 2019
  بانکداری ایرانی ـ مدیر کل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: سال گذشته با تخصیص ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار چهار هزار و ۶۸۸ زن سرپرست خانوار در سازمان فنی‌ و حرفه‌ای مهارت‌های لازم را کسب کردند.

با افزایش فعالیت‌های اجتماعی زنان آسیب پذیری آنها در جامعه نیز بیشتر شده است. یکی از آسیب‌پذیرترین این گروه‌ها، زنان بیوه، سالخورده و بی‌سرپرست هستند. بخش اعظمی از جمعیت این گروه را زنانی تشکیل می‌دهند که به دلیل تجرد، فوت شوهر، طلاق، مهاجرت، مفقودالاثر بودن همسر و دلایل دیگر خود به عنوان سرپرت خانوار محسوب می‌شوند.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ آمار زنان سرپرست کشور ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار نفر عنوان شد که این آمار حدود ۱۲ درصد از کل خانوارهای کشور را دربرمی‌گرفت. این در حالی است که تعداد زنان سرپرست خانوار در سرشماری سال ۸۵، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده بود، یعنی در طول پنج سال، جمعیت زنان سرپرست خانوار بیش از ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

همچنین بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال در سال ۹۵ سهم خانوارهای زن‌سرپرست از کل خانوارهای کشور ۱۲/۷ درصد  بود و «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اسفند سال گذشته اعلام کرد که سه تا ۳.۵ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد و همه این آمار نشان از رشد زنان سرپرست خانوار در طول این‌ سال‌ها دارد.

مهمترین مشکلات زنان سرپرست خانوار مشکل تامین مالی و اشتغال است. مشکلی که معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت اجتماعی وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان‌های ذیربط همچون سازمان بهزیستی و فنی‌ و حرفه‌ای کشور به دنبال حل این مساله است.

مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره برنامه‌های این سازمان، اظهارداشت: گروه‌های هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای اقشار آسیب پذیر اجتماعی یا در معرض آسیب همچون زنان سرپرست خانوار است. به خصوص زنانی که در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند و نیاز به توجه اجتماعی و اقتصادی دارند.

«حبیب عرفان منش بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ معاونت اجتماعی وزارت کشور منابعی برای این موضوع اختصاص داد. بر این اساس اعتباری وارد کار شد زیرا در گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای به واسطه منابع داخلی محدود خود سعی داشت آموزش‌هایی برای این گروه هدف داشته باشد.

وی افزود: از سال گذشته معاونت امور زنان رئیس جمهوری به عنوان ضلع تکمیل کننده به سازمان فنی‌ و حرفه‌ای و معاونت اجتماعی وزارت کشور اضافه شد و مسئولیت شناسایی، سازماندهی، آماده‌سازی و ترغیب قبل از آموزش مهارتی را برعهده گرفت. بعد از آموزش نیز مباحث تسهیل‌گری و حمایت از اشتغال و پیگیری تسهیلات و امکانات و عرضه محصولات را به بازار کار رابرعهده گرفت.

مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش فنی و حرفه ای گفت: سال گذشته ۱۰ استان آذربایجان غربی، البرز، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان و هرمزگان به عنوان استان‌های هدف برای اجرای برنامه‌ها انتخاب شد. البته در سایر استان‌ها نیز اقدامات لازم برای آموزش زنان سرپرست خانوار انجام می‌شد و ادارات کل از طریق استانداری‌ها و همکاری با بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) گروه هدف را شناسایی می‌کردند.

عرفان منش درباره اجرای برنامه مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار توضیح داد: در این ۱۰ استان به طور متمرکز منابعی از ستاد به کمک وزارت کشور تخصیص داده شد و کار توسعه بیشتری یافت. پنج هزار و ۷۰۰ نفر هدفگذاری شد و وزارت کشور و کارگزار بخش خصوصی که معاونت زنان ریاست جمهوری انتخاب کرده بود وارد عمل شدند.

وی افزود: این گروه‌ها به سکونتگاه‌های غیررسمی مراجعه، زنان سرپرست خانوار را شناسایی و جلسات کانونی، رغبت سنجی انجام و جلسات مشورتی برگزار شد. در نهایت نیازهای مهارتی زنان را احصا کردند و با توجه به فرصت‌هایی که تشخیص داده شده بود نیازها را به ادارات کل منعکس و ادارات کل نیز سعی کردند با امکانات و تجهیزات،‌ مربیان بخش دولتی و خصوصی تیم اعزام کنند.  

مدیردفتر راهبری اجرای آموزش فنی و حرفه‌ای درباره عملکرد این گروه در سال گذشته، گفت: بر اساس آمار چهار هزار و ۶۸۸ زن سرپرست خانوار سال گذشته آموزش دیدند و پرتکرارترین رشته‌ها خیاطی، آشپزی، صنایع دستی همچون گیوه بافی، دوزندگی کیف چرم، قالیبافی، زیورآلات، پرورش زنبور بود.  

وی بیان کرد: سال گذشته ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در دو بخش اختصاص یافت. یک سوم این اعتبار برای معاونت زنان ریاست جمهوری برای شناسایی زنان سرپرست خانوار و حمایت بعد تخصیص یافت و دو سوم اعتبارات نیز برای مهارت آموزی منظور شد.

عرفان منش افزود: بخش دوم نیز اعتبارات تملک دارایی بود که حدود هفت تا هشت میلیارد تومان بود و از طریق استانداری‌ها به ادارات کل سازمان فنی و حرفه‌ای برای تامین تجهیزات و ملزومات ساز و برگ مهارت آموزی در ۳۱ استان اختصاص یافت که البته با توجه به هزینه‌های بالا کمک کننده نبود و منابع دیگری نیز نیاز داشتیم.

وی تصریح کرد: البته تامین اعتبار در زمستان و پایان سال بود که موجب اتلاف وقت شد و تنگناهایی را به وجود آورد و این عجله در کارها در کیفیت‌ها نیز بی‌تاثیر نبود.  

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: انتخاب رشته‌های آموزشی در سال ۱۳۹۶ برعهده سازمان فنی‌ و حرفه‌ای، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بود، اما سال گذشته معاونت امور زنان ریاست جمهوری با این موضوع مخالفت کرد و مسئولیت شناسایی گروه هدف و حوزه‌های مهارتی به این معاونت واگذار شد.

وی توضیح داد: برنامه مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار سه فاز دارد، نخست شناسایی گروه هدف و مهارت‌های مورد نیاز، فاز دوم برنامه‌ریزی و اجرای مهارت‌های شناسایی شده است و فاز آخر حمایت و تسهیل‌گری بعد از مهارت آموزی است تا توانمند شوند و بتوانند کسب و کاری برای خود ایجاد کنند.

عرفان منش توضیح داد: فاز سوم در حال حاضر براساس جدول زمان‌بندی در حال اجراست و پس از مدتی گزارشها را مطالبه می‌کنیم تا ببینیم چند نفر مشغول کار شدند.

وی درباره برنامه سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جاری گفت: جلسات اولیه برنامه‌ریزی سال ۹۸ نیز در سطح کارشناسی در حال برگزاری است و از سوی وزارت کشور و معاونت زنان ریاست جمهوری موضوع استمرار کار استقبال شده است.

عرفان منش افزود: پیش بینی ما این است در صورتی که منابعی وجود داشته باشد و وزارت کشور بتواند از سازمان برنامه اعتبارات را دریافت کند این فرآیند نسبت به سال ۹۷ توسعه کمی و کیفی داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: