کد خبر: ۱۶۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - 27 July 2019
 بانکداری ایرانی ـ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هزار و ۷۱۰ تن سیب درختی در خرداد امسال به اتحادیه سراسری تعاونی‌های باغداران کشور فروخته شد که از این میزان تاکنون هزار و ۲۱۰ تن به کشورهای هدف صادر شده است.

به گزارش شنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در این اطلاعیه آمده است: یکی از اقدامات و خدمات دولت به جامعه تنظیم بازار و کنترل قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم است که در حوزه مواد غـذایی شـکل جـدی تری به خود می گیرد و  اجرای طرح تنظیم بازار میوه شب عید از آن جمله است.

در این طرح دولت هرسـاله جهت کنـترل قیمت میوه در ایـام نوروز و جلوگیری از افزایش بی رویه و غیر قابـل قبول قیمت سـیب و پرتقـال با توجه به اینکه همه خانوارها مجبور به تهیه میوه شب عیـد هستند، اجرا می شود. این فرایند شامـل خریـد میوه در زمان تولیـد، ذخیره‌سازی و توزیع آن در ایام نوروز است که این اقـدام بـا توجه به اهمیت آن زیر نظر کمیته‌ای موسوم به کمیته ملی راهبردی طرح تنظیم بازار کشور صورت می‌گیرد.

این کمیته متشـکل از دستگاه‌های متولی و مرتبط عضو کارگروه تنظیم بازار کشور با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روسـتایی  در ۲۰ آذر سال ۹۷ آغاز به کار کرد و حدود ۲۴ هزارتن سیب درختی و ۴۰هزار تن پرتقال مورد نیاز اسـتانها تهیه و تحویل آنها شـد.

این اطلاعیه همچنین می افزاید: برحسب مصوبه کمیته مـذکور حـدود ۶ هزارتن سـیب درختی نیز به عنوان ذخیره احتیـاطی خریداری و ذخیره سازی شد که رصد مستمر بازار میوه و بررسـی قیمت ها ضـرورت ورود دولت و توزیع میوه از هفته پایانی اسفند ۹۷ را اقتضا کرد که بلافاصله توزیع سـیب و پرتقال ذخیره شده در کشور از سطح شهرها تا عمق روستاها با قیمت های کنترل شده و یکسان زیر نظر کمیته راهبردی اسـتانها اجرایی شد که تا اواخر فروردین ۹۸ استمرار یافت.

سیب درختی مازاد طرح مـذکور بر حسب تصـمیمات بند یک سایر دسـتورات جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور در ۲۰ فروردین ۹۸ در اختیار سازمـان میادین میوه و تره بار تهران قرار گرفت تا با قیمت های مصوب آن سازمان در سـطح شـهر تهران توزیع شود که بـه دلیل رونـد کنـد توزیع و اسـتعداد فسادپذیری محصول، کارگروه تنظیم بازار در بند چهار تصمیمات جلسه در ۱۶ اردیبهشت ۹۸ خود فروش باقیمانده محصول را از طریق مزایده به بالاترین قیمت پیشنهادی مصوب و به این سازمان تکلیف کرد که که فورا اقدام قانونی انجام شود.

به همین منظور نیز اتحادیه سراسری تعاونی‌های باغداران کشور به عنوان برنده مزایده ، هزار و ۷۱۰ تن محصول ذخیره شده در سـردخانه سـرخدشت شهرسـتان دماوند را در هشتم خرداد ۹۸ از سازمان تعاون روستایی خریداری و تملک کرده است و تاکنون یک هزار و ۲۱۰ تن آن صادر شده است.

همچنین اکنون مشغول فروش حدود ۵۰۰ تن باقیمانده محصول سیب خود از طریق صـادرات و ارسـال پس سورت آن به کارخانجـات کنسانتره است که به لحاظ حقوقی ارتباطی با این سازمان ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: