کد خبر: ۱۵۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - 23 May 2019
بانکداری ایرانی ـ در حال حاضر همراه نداشتن کارت، مسدود يا ضبط شدن و يا به سرقت رفتن آن براي بسياري از مشتريان بانکها مشکل است؛ بخصوص در تعطيلات رسمي و یا ساعات غیرکاری که شعب بانک، خدمات خروج کارت مشتري از دستگاه يا رفع مسدودي آنها را ارائه نمي نمايند.

 بانکداری ایرانی  ـ در حال حاضر همراه نداشتن کارت، مسدود يا ضبط شدن و يا به سرقت رفتن آن براي بسياري از مشتريان بانکها مشکل است؛ بخصوص در تعطيلات رسمي و یا ساعات غیرکاری که شعب بانک، خدمات خروج کارت مشتري از دستگاه يا رفع مسدودي آنها را ارائه نمي نمايند.  علاوه بر آن در بعضی مواقع نياز فوري به انتقال پول نقد برای  اعضاي خانواده يا اشخاصي که حساب بانکي يا کارتي براي برداشت از خودپرداز ندارند ولي به خودپرداز بانک دسترسي دارند نيز احساس ميشود، از اين رو، ايده دريافت پول نقد بدون استفاده از کارت براي مشتريان بانک بوجود آمد،  سرویس برداشت بدون کارت‌بانکی برای پاسخگویی به این نیاز تعریف‌شده است تا افراد بتوانند برای دیگران حواله‌های زمان‌داری صادر کنند که به آن‌ها امکان برداشت مبلغی مشخص از حسابشان را بدون همراه داشتن کارت بانکی از طریق خودپردازها می‌دهد.
 
فرض کنید در خیابان، به پول احتیاج پیدا کرده اید و در اطراف شما هم هیچ فرد آشنای دیگری نیست تا از او پول قرض کنید. تنها شمایید و احیاناً چند دستگاه خودپرداز که به فواصل مختلف از شما، وجود دارد، برای این که بتوانید از خدمات دریافت بدون کارت از خودپردازها استفاده کنید، لازم است چند کار را انجام دهید،ابتدا شما باید دقیقاً متوجه شوید که خودپردازهای در دسترستان متعلق به کدام بانک هستند چرا که اولاً فردی که قرار است از او پول قرض کنید، تنها از طریق خودپرداز بانک خودش می تواند پول را به شما برساند، ثانیاً همه بانک ها این خدمات را ارائه نمی دهند.
 
با فرض دانستن این که چه بانک هایی این خدمت را ارائه می دهند و نیز طریق فعال سازی این خدمت، باید با یکی از آشنایان خود که حساب و کارت بانکی یکی از بانک های فوق را داشته و خودپرداز آن در اطراف شماست، تماس بگیرید طرف مقابل شما، می بایست به یکی از سامانه هایی که در بانک مورد نظر، این خدمت روی آن فعال شده است (مانند خودپرداز، اینترنت بانک، موبایل بانک، کدهای USSD،…)، مراجعه کند و اقدام به تعریف یک حواله وجه (مجوز برداشت) برای شما کند، سپس این حواله وجه را که شامل یک یا دو سری رمز است، به اطلاع شما می رساند. شما هم در پای خودپرداز، با فشردن دکمه سبز رنگ وارد محیط خدمات بدون کارت آن بانک می شوید و با وارد کردن رمزهایی که از آشنایتان دریافت کرده اید، می توانید حداکثر تا سقف ۲۰۰ هزار تومان، پول از خودپرداز دریافت کنید. 
 
در ادامه، نگاهی به جزئیات  برداشت بدون کارت‌بانکی در بانک ملت می اندازیم.
 
بانک ملت در راستای توسعه خدمات غیرحضوری و افزایش رضایتمندی مشتریان، خدمت مزبور را به عنوان قابلیت جدید پایانه‌های خودپرداز بانک ملت در مواقع اضطراری و عدم دسترسی به کارت، جایگزین کارت‌بانکی کرده است.
 
به منظور استفاده از سرویس برداشت وجه بدون کارت بانک ملت، مشتری بایستی به یکی از سامانه های غیرحضوری بانک ملت شامل بانکداری اینترنتی، همراه بانک، تلفن بانک و کد بانک (#712*) مراجعه کرده و براساس مبلغ مورد نیاز، حواله برداشت وجه بدون کارت صادر کند. سپس با استفاده از شماره حواله ارایه شده توسط سیستم و رمز برداشت وجه تعیین شده در هنگام صدور حواله، بدون نیاز به کارت بانکی از پایانه های خودپرداز بانک ملت، وجه نقد قابل دریافت است.
 
در صورتی که فرد انتقال دهنده از درخواست خود منصرف شود می تواند از طریق سامانه های غیرحضوری بانک ملت درخواست خود را لغو کند. البته این پروسه باید نهایتا در زمان دو ساعت صورت گیرد و یا اگر فرد وجه منتقل شده را برداشت نکند حواله صادرشده منقضی شده و پول برگشت داده می شود.
 
در بانک ملت ارایه این سرویس از راه های خودپرداز، اینترنت بانک، کد بانک (#712*)، تلفن بانک و همراه بانک قابل انجام است.
 
 
برای انجام این کار از عملیات زیر می توان استفاده کرد:
 
در منوی ورودی گزینه «صدور حواله برداشت وجه بدون کارت» و انجام عملیات «انتخاب شماره کارت» را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن مبلغ درخواستی، رمز اینترنتی کارت (رمز دوم)، رمز برداشت وجه و شماره تلفن همراه می توان از این سرویس استفاده کرد. در ادامه با مشاهده اطلاعات حواله (شماره کارت، مبلغ و کارمز) و تایید نهایی به پایان عملیات می رسیم. پیش از تایید نهایی حواله برداشت وجه بدون کارت، مبلغ کارمزد توسط سیستم نمایش داده می شود و در صورت تایید عملیات، کارمزد مذکور از حساب مشتری کسر می شود.
 
در صورتی که به هر دلیل خواستار لغو این عملیات بودید می توانید با مراجعه به یکی از سامانه های غیرحضوری (مشابه مرحله نخست صدور حواله) با انتخاب گزینه لغو حواله برداشت وجه بدون کارت و وارد کردن شماره حواله و پس از مشاهده اطلاعات و تایید عملیات، حواله خود را لغو کنید.
 
گفتنی است در صورت لغو حواله برداشت وجه بدون کارت، کارمزد کسر شده قابل بازگشت نیست.
 
دریافت وجه نقد از خودپرداز
 
فرد با مراجعه به یکی از خودپردازهای بانک ملت می تواند با فشار دادن دکمه ثبت و انتخاب گزینه خدمات بدون کارت وارد سیستم شده و سپس با انتخاب گزینه برداشت وجه بدون کارت و درج شماره حواله برداشت وجه بدون کارت و درج رمز برداشت وجه (عدد چهار رقمی) و در نهایت درج مبلغ برداشت وجه، مبلغ مورد نظر را برداشت کند.
 
باید توجه داشت مبلغ برداشت وجه بایستی دقیقا مساوی مبلغ حواله صادرشده باشد، در غیر این صورت عملیات انجام نشده و خودپرداز پیغام خطا نمایش می دهد.
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: