کد خبر: ۱۵۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - 31 March 2019
صندوق بین المللی پول اعلام کرد: سهم دلار در ذخایر ارزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ برای سومین دوره متوالی روند نزولی به خود گرفته و به رقم ۶.۶۲ تریلیون دلار رسید.
صندوق بین المللی پول اعلام کرد: سهم دلار در ذخایر ارزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ برای سومین دوره متوالی روند نزولی به خود گرفته و به رقم ۶.۶۲ تریلیون دلار رسید.

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش اعلام کرد: سهم دلار آمریکا در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ برای سومین بار متوالی با روند نزولی روبرو شد، این در حالی است که سهم یورو در ذخایر ارزی جهان به بیشترین رقم در ۴ سال اخیر رسید.

براین اساس،سهم دلار به ۶.۶۲ تریلیون دلار معادل ۶۱.۶۹ درصد تنزل پیدا کرد. سهم دلار در سه ماه سوم سال گذشته میلادی ۶.۶۳ تریلیون دلار معادل ۶۱.۹۴ درصد بود.

همچنین مجموع ذخایر ارزی جهان در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۷۳ تریلیون دلار افزایش پیدا کرد که این رقم برای سه ماه دوم ۱۰.۷۱ تریلیون دلار بود. ذخایر ارزی جهان دارایی های بانک های مرکزی هستند که به شکل ارزهای مختلف نگهداری می شوند که میزان تعهدات آنها را پشتیبانی می کند.

همچنان دلار آمریکا به عنوان ارز قالب در ذخایر بانک های جهانی است اما بانک های جهانی در اطراف جهان به تازگی در حال تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی خود و روی برگرداندن از دلار و استفاده از ارزهای دیگر در پرداخت های بین المللی هستند.

یوآن در حال افزایش سهم در ذخایر ارزی جهان است. سهم یوآن در پرداخت ها از طریق سوئیفت به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده ضمن اینکه ارز یورو هم در حال ثبات بخشیدن به جایگاه ارزی بعد از بحران یورو است.

سهم یورو در ذخایر ارزی جهان به ۲۰.۶۹ درصد در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرد که بالاترین رقم از سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ به بعد محسوب می شود.سهم یوآن نیز به ۱.۸۹ درصد در این بازه زمانی افزایش پیدا کرد که بالاترین رقم از سه ماه پایانی سال ۲۰۱۶ به بعد در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان است.

سهم ین هم در ذخایر ارزی جهان به ۵.۲۰ درصد در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرد که بالاترین رقم از سه ماه دوم سال ۲۰۰۲ به بعد محسوب می شود.سهم پوند انگلیس هم در این بازه زمانی به ۴.۴۳ درصد کاهش پیدا کرد که کمترین رقم از سه ماه دوم سال ۲۰۱۷ است. ارزش پول انگلیس در ماه های اخیر به دلیل بلاتکلیفی در مورد برگزیت روند نزولی به خود گرفته و در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی ۲ درصد کاهش پیدا کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: