کد خبر: ۱۵۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - 09 March 2019
بانکداری ایرانی - یکی از مشکلات اقتصاد ایران وجود نقدینگی فراوان در جامعه است که هر روز هم در حال افزایش است ، مهمترین دلیل افزایش نقدینگی از نظر کارشناسان اقتصادی نرخ بالای سود سپرده های بانکی است که بانک مرکزی به تدریج در حال کاهش میزان سود سپرده های بانکی است و البته در میان خطر خروج سپرده ها از سیستم بانکی وجود دارد.

 عبدالناصر همتی یک شنبه شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوسیما گفت : هدف اصلی دشمن تضعیف بازار پول و ارز بود و سیاست آمریکا این بخش‌ها را به عنوان مرکز اصلی شیطنت ها قرار داده بود ولی در حال حاضر بازار پول از ثبات مناسبی برخوردار است. با این حال، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع مردم در حال حاضر در سیستم بانکی ماندگار شد و مردم به نظام بانکی اعتماد دارند.

به گزارش بانکداری ایرانی ، تغییر نرخ سود گواهی سپرده های یکساله از 20 به 18 درصد در بهمن ماه سال جاری ، حدود 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی از نظام بانکی خارج شد، این در حالی که افزایش نرخ سود در سال گذشته  توانست 240 هزار میلیارد تومان از نقدینگی که ممکن بود به بازارهای دیگری چون ارز و سکه سرازیر شود را در شبکه بانکی حبس کند . 

طبق این  گزارش، اواخر بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز به مدت دو هفته اجازه انتشار گواهی سپرده های ریالی را با سود 20 درصدی به شبکه بانکی کشور داد؛ در آن زمان نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برای سپرده های یکساله 15 درصد بود و همین افزایش باعث شد تا سپرده گذاران برای خرید این گواهی ها اقدام کنند.

بر اساس بررسی های میدانی خبرنگار بانکداری ایرانی برخی از بانک ها بین دو تا سه درصد بیشتر از نرخ های مصوب شواری پول و اعتبار سود پرداخت می کنند ولی بیشتر بانک ها بخصوص بانک های دولتی نرخ های اعلامی را رعایت می کنند و به نظر می رسد که نظام بانکی بیشتر از گذشته نرخ سود سپرده های بانکی را رعایت می کند.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی در تاز ترین اقدام خود برای اصلاح نظام بانکی اعلام کرد : بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: