کد خبر: ۱۵۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - 02 March 2019
بانکداری ایرانی ـ در هفته های اخیرنمادهای بانکی در بازار سرمایه پرطرفدارتر از بقیه نمادها بوده و در تمام ساعات معاملای روزهای اخیر، از پربیننده ترین نمادهای بورسی بودند دلیل این امر به چندین مساله بنیادی و تکنیکالی در این صنعت برمی گردد.
بانکداری ایرانی ـ  در هفته های اخیر نمادهای بانکی در بازار سرمایه پرطرفدارتر از بقیه نمادها بوده و در تمام ساعات معاملای روزهای اخیر،  از پربیننده ترین نمادهای بورسی بودند دلیل این امر به چندین مساله بنیادی و تکنیکالی در این صنعت برمی گردد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بانک‌ها در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند. 

در دو سال گذشته، موضوع گزارشگری بر اساس استانداردهای جهانی، ذخیره گیری منتج به دردسر، روش اموال مازاد ، بنگاه داری، موسسات اعتباری غیرمجاز و مشکلاتی دیگر سبب شدند تا بانکها یکی از کم طرفدارترین نمادهای بورسی شوند . 

اما در ماه های اخیر به دلیل مسائل بنیادی  این کم توجهی از بین رفته و نمادهای بانکی به پرطرفدار ترین نمادهای بورسی تبدیل شند. 

دلیل اصلی این رخداد و تغییر جهت به افزایش قیمت دلار در بازارهای ایرانی می تواند باشد. 

اغلب بانک‌ها دارای ذخیره ارزی خوبی هستند و تسعیر ارز می تواند بانک‌ها را از بسیاری از مشکلات دور کند. 

مساله بعدی افزایش قیمت مسکن و از بین رفتن رکود در بازار  ملک در ایران بود که سبب شد بانک‌ها که اغلب اموال زیادی را در اختیار داشتند با فروش اموال مازاد، مشکلات خود را حل کنند . 

نکته دیگری که سبب شد تا بانک‌ها از  مشکلات فاصله بگیرند کاهش هزینه در بخش‌های سوددهی بود چرا که کاهش سود تا 15 درصد و از بین رفتن سود روزشما  و همچنین اعطای تسهیلات با سود بالای 18 درصد توانست کمی از فشارهای بانکی را کم کرده و بانکها نفس راحتی بکشند 

مجموع این  عوامل سبب شد تا بانک‌ها در بازار سرمایه رشد کرده و سهام آنها پرطرفدار شوند .

دلیل دیگر که تکنیکالی است اینکه نمادهای بانکی در زمان که دیکر نمادها مانند پالایشی و فولادی و غیره رشد می کردند از بازار جا مانده بودند و در نهایت در هفته های اخیر ان کمبود را جبران کردند . 

در بین بانکهای بورسی بانک ملت در اولویت خریداران ، بانک تجارت در رتبه بعدی و بانک صادرات در رتبه سوم قرار دارد البته بانکهای دیگری ماند پاسارگاد، سینا و پست بانک و غیره نیز در مقاطعی با رشد قیمتی خود فضای مناسبی را ایجاد کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: