کد خبر: ۱۵۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - 18 February 2019
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: اف‌ ای تی اف ابزار دشمن برای جنگ اقتصادی است تا از طریق آن اطلاعات ما به طور روشن و دقیق در دست دشمنان قرار داده شود و بتوانند نقطه زنی‌های دقیق تری را انجام دهند
پرویز داوودی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: از مهم‌ترین مشکلات پیش روی اقتصاد وجود نگاه به بیرون ازجانب مسئولان است که باعت معطل کردن کشور شد به طوری که منتظر ماندند تا سرمایه گذاری خارجی انجام شود، اما خارجی‌ها نیامدند و همین مسئله باعث شد تا ظرفیت‌های داخلی نیز مورد توجه قرارنگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه نمی‌توان به قول و وعده خارجی‌ها امید بست، زیرا همیشه قول داده اند، اما زیر قولشان زده اند، افزود: در موضوع اف‌ای تی اف نیز شاهد این موضوع هستیم و برخی می‌گویند اگر اف‌ ای تی اف تصویب شود مشکلات کشور نیز حل خواهد شد که اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه اف‌ ای تی اف کوچک‌ترین نقطه مثبتی ندارد، گفت: رای من به عنوان یکی از اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام به این لایه منفی است و تلاش می‌کنم تا دیگر اعضاء نیز به آن رای منفی دهند.

معاون اول دولت نهم، اف‌ ای تی اف را ابزار دشمن برای جنگ اقتصادی است دانست و افزود: دشمن بااین ابزار می‌خواهد اطلاعات ما به طور روشن و دقیق در دستش قرار گیرد و بتواند نقطه زنی‌های دقیق تری را انجام دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اف‌ ای تی اف اطلاعات دقیق را به دشمنان خواهد داد تا آن‌ها بدانند در جنگ اقتصادی و تحریم باید کدام نهاد یا کدام مسئول را هدف قرار دهند و تحریم کنند.

وی افزود: مسئولان آمریکا گفته اند که اگر ایران اف‌ ای تی اف را بپذیرد تحریم‌های ما کامل خواهد شد و می‌توانیم به سراغ تحریم‌های فلج کننده برویم.

داوودی گفت: آن‌ها دنبال آن هستند که از طریق اف‌ای تی اف راه‌های دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کنند.

وی درپاسخ به این سئوال که اگر اف‌ ای تی اف تصویب نشود ممکن است چه تبعاتی برای کشور داشته باشد، افزود: دولت می‌گوید اگر اف‌ ای تی اف تصویب شود ما بهانه را از دشمن می‌گیریم، این حرف کاملا اشتباه است، زیرا با این حرف به دشمن نشان می‌دهیم که اگر دشمن بهانه گیری کند ما عقب نشینی خواهیم کرد، ما با این کار دشمن را ترغیب می‌کنیم تا دائم بهانه گیری کند یک روز پولشویی، یک روز حقوق بشر، یک روز مسائل نظامی و یک روز موضوع موشکی؛ دشمن اگر یک بار از این بهانه گیری‌ها جواب بگیرد و پی ببرد که با اعمال این فشار‌ها جمهوری اسلامی عقب خواهد نشست مطمئن باشید فشار را بیشتر خواهد کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استدلال بعدی موافقان پیوستن به اف‌ ای تی اف، این است که اگر آن را نپذیریم حتی بانک‌های کشور‌هایی نظیر چین و روسیه هم دیگر با ما کار نمی‌کنند، گفت: این سخن هم اشتباه است، زیرا وقتی ما در سال‌های ۸۹ تا ۹۵ در فهرست سیاه اف‌ ای تی اف بودیم این کشور‌ها با ما مبادلات بانکی داشتند اکنون که از فهرست سیاه خارج شده ایم و در شرایط خاکستری قرارداریم چرا با ما کار نکنند.

وی افزود: گذشته ازاین قرار گرفتن در لیست سیاه اف‌ ای تی اف نیازمند اجماع همه اعضاء این مجمع است و این درحالیست که برخی از دوستان ما مثل روسیه، ترکیه و چین در این مجمع عضوند و می‌توانند مانع از قرارگرفتن نام ایران در فهرست سیاه اف‌ ای تی اف شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با برشماری مشکلات اقتصادی کشور گفت: حدود ۷۰ درصد ظرفیت تولید کشور خالی و بدون استفاده مانده است و رشد اقتصادی وضع مطلوبی ندارد.

داوودی با بیان اینکه عامل دوم مشکلات اقتصادی وجود جنگ اقتصادی و تحریم هاست، افزود: مشکل این است که ما جنگ اقتصادی را باور نداریم، به عنوان مثال بودجه‌ای که اکنون از طرف دولت ارائه شده و در مجلس در حال تصویب است - متناسب با جنگ اقتصادی نیست.

وی گفت: آمریکایی‌ها به مدت ۲۳۰ سال به ساختار وزارت دارایی خود دست نزدند، اما از سال ۲۰۰۴ یک دفتر ویژه‌ای را برای رصد مبادلات مالی در دنیا ایجاد کرد که هدف اول آن‌ها ایران بود.

داوودی تاکید کرد: وقتی آمریکایی‌ها برای جلوگیری از صادرات نفت و فروش کالا‌های ایرانی مقامات ارشد خود را به کشور‌های هدف و مشتریان ایران اعزام می‌کنند و این مقامات آمریکایی بدون رعایت مسائل دیپلماتیک به مذاکره با کارشناسان جزء می‌پردازند تا آن‌ها ترغیب شوند که از ایران نفت و کالا خریداری نکنند ما چه اقدام متقابلی انجام داده ایم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در داخل کشور ما به این گونه مسائل توجهی نشد به طوری که ما حتی به مدت یک سال در مهمترین شریک تجاری خود یعنی چین سفیر نداشتیم و سیاست‌ها به گونه‌ای تدبیر می‌شود که به هیچ عنوان متناسب بودن و تعبیه شدن برای شرایط جنگی ازاین سیاست‌ها احساس نمی‌شود.

معاون اول دولت نهم همچنین افزود: راه برون رفت از این مشکلات اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی عامل اصلی مشکلات امروز اقتصاد کشور را وجود نگاه به بیرون برای حل مسائل اقتصادی دانست و گفت: برای حل این مشکلات باید نگاه به بیرون به نگاه به درون و ما می‌توانیم تغییر کند.
برچسب ها: اقتصاد ، FATF
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: