کد خبر: ۱۵۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 17 February 2019
هر دلار آمریکا ساعت 16 شنبه به قیمت 12 هزار و 240 تومان به فروش رسید که نشان‌دهنده رشد ۹۰ تومانی نسبت به آخرین قیمت هفته قبل است. 

صرافی‌های بازارساز نخستین قیمت خود را زیر مرز ۱۲ هزار قرار دادند و احتمال تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث افت دلار تا قیمت 12 هزار و 100 تومان در نیمه ابتدایی روز شد.

 با این حال خبر تعویق تصمیم‌گیری این مجمع در مورد لایحه مذکور به یکباره قیمت دلار را افزایش داد. فاصله ایجاد‌شده بین قیمت صرافی‌های عامل بازارساز و نرخ آزاد ارز به تشکیل صف‌های خرید در مقابل این صرافی‌ها انجامید که بر سوخت صعود شاخص ارزی کشور افزود و دلار تا مرز ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد. بازارساز با مشاهده این وضعیت قیمت خود را به قیمت آزاد نزدیک کرد و اندکی از بار افزایشی دلار کاست.

اوج سه ماهه سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت افزایش 50 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 300 هزار تومان مبادله شد. افزایش بهای اونس طلا و رشد شاخص ارزی کشور دو بال صعود سکه در نخستین روز کاری هفته بودند. بهای جهانی طلا در آخرین معاملات خود به اوج سه هفته‌ای رسید. دلار نیز که در ابتدای روز مسیر نزولی را می‌پیمود با انتشار خبر به عقب افتادن تصویب لایحه پالرمو به مدار صعود بازگشت و به بیشترین میزان خود از 5 آذر ماه رسید. در همین راستا اونس طلا و نرخ ارز برآیند قوی‌تری روی سکه داشتند و رشد ۷/ ۰درصدی نرخ ارز و افزایش ۲/ ۰ درصدی بهای جهانی طلا منجر به رشد ۲/ ۱ درصدی بهای سکه شد. آخرین بار که بهای سکه در قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفته بود به تاریخ ۲۷ آبان ماه برمی‌گردد.

بازار طلای جهانی
حرکت مخالف طلا و شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی در آخرین معاملات هفته میلادی 2/ 0 دیگر افزایش یافت و در قیمت 1321 دلار به کار خود پایان داد. با پایان یافتن دور آخر مذاکرات بین پکن و واشنگتن حول تعرفه‌های اعمالی از سوی آمریکا روی کالاهای چینی، موجی از خوش‌بینی به پایان جنگ تجاری در بین معامله‌گران، بازارهای سهام را با رشد مواجه کرد. همزمان شاخص دلار از اوج دو ماهه خود از کانال ۹۷ واحدی به کانال پایین‌تر سقوط کرد. دلیل این امر افزایش احتمال حفظ سیاست‌های مالی فدرال رزرو است که با ثابت نگه داشتن نرخ بهره دلار از قدرت شاخص دلار می‌کاهد. با کاهش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب، قدرت خرید ارزهای غیر دلاری افزایش می‌یابد. به این ترتیب سمت تقاضا برای فلز زرد تقویت شده و قیمت این دارایی گرانبها صعودی می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: