کد خبر: ۱۵۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - 19 February 2019
بانکداری ایرانی ـ بیمه شخص ثالث و بیمه درمان تکمیلی دو رشته ای بیمه ای زیانده در صنعت بیمه ایران هستند که مشکلات فراوانی برای صنعت بیمه به بار آورده اند ضریب خسارت این دو رشته در بسیاری از شرکت های بیمه ای بیشتر 100درصد است و همین امر باعث شده صنعت بیمه در ایران سود آوری لازم را نداشته باشد.
بانکداری ایرانی ـ بیمه شخص ثالث و بیمه درمان تکمیلی  دو رشته ای بیمه ای زیانده  در صنعت بیمه ایران هستند که مشکلات فراوانی  برای صنعت بیمه به بار آورده اند ضریب خسارت این دو رشته در بسیاری از شرکت های بیمه ای بیشتر 100درصد است و همین امر باعث شده صنعت بیمه در  ایران سود آوری لازم را نداشته باشد این در حالی که بیمه در بسیاری از کشور های دنیا سود آور است .

به گزارش  بانکداری ایرانی پر مخاطب ترین رشته های بیمه ای، بیمه شخص ثالث و درمان است که بسیاری از مردم بیمه را مترداف با این رشته های بیمه ای می دانند و رشته های دیگر بیمه ای علارغم تبلیغات فراوان در سال های اخیر ، هنوز بطور شایشته برای مردم شناخته شده نیست .

«غلامرضا سلیمانی»  رئیس کل بیمه ای مرکزی به تازه گی اعلام کرد ؛ پرداخت خسارت غیر واقعی در بیمه شخص ثالث یکی از معضلات صنعت بیمه است که بصورت جدی در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته تا پرداخت این نوع خسارت که 20 درصد کل خسارت پراختی در این رشته است را به حداقل برسانیم ، وی نرخ شکنی و رقابت ناسالم شرکت های بیمه ای برای پذیرش بیمه تکمیلی درمان را علت مهم زیانده بودن این رشته بیمه ای دانست و گفت بیمه مرکزی بطور جدی و با تعیین نرخ پایه در بیمه تکمیلی درمان نظارت خواهد کرد .

سلیمانی تاکید کرد  یکی از راه های کاهش پرداخت خسارت غیر واقعی بیمه شخص ثالث شخص محور کردن این بیمه است که مقدمات اجرای آن در سال 98 فراهم می شود و در سال 99 اجرا خواهد شد .


به عقیده برخی کارشناسان یکی دیگر از علل زیانده بودن بیمه شخص ثالث ، افزایش نیافتن نرخ آن متناسب با نرخ تورم در سال های گذشته است، در سال جاری شوک تورمی بر اقتصاد باعث افزایش قیمت بسیاری از کالا ها شد که لوازم خودرو نیز افزایش یافت و به تبعه آن میزان خسارت بیمه شخصن ثالث نیز افزیش داشت در حالی که نرخ بیمه شخص ثالث در طول سال ثابت است و در ابتدای سال تعیین می شود.

مهترین عامل تعیین نرخ بیمه شخص ثالث دیه است که هر سال قوه قضایه میزان ان را تعیین و اعلام می کنند و طبق فقه اسلامی، مبنای محاسبه نرخ دیه، قیمت یکصد شتر است ، دیه در سال 97 برای بیمه شخص ثالث در دو بخش خسارت جانی ثالث 308 میلیون تومان (سقف دیه کامل در ماه حرام) و خسارت جانی راننده مقصر حادثه 231 میلیون تومان (تا سقف دیه کامل در ماه عادی) تعیین شد.

افزایش بهای شتر که باعث افزایش نرخ دیه می شود باعث شده در سال های گذشته راه حل های برای تعدیل نرخ دیه ارایه شود ولی هنوز مبنای تعیین دیه تغییر نکرده است و امسال هم باید منتظر ماند تا قوه قضایه نرخ دیه را تعیین کند تا شورای عالی بیمه بر این مبنا و شاخص های دیگر میزان افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را مشخص کند .


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: