کد خبر: ۱۵۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - 26 January 2019
هر دلار آمریکا طی هفته گذشته ۲۹۰ تومان گران شد و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به قیمت ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رفت.
هر دلار آمریکا طی هفته گذشته ۲۹۰ تومان گران شد و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به قیمت ۱۱ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رفت.

 با افزایش تقاضای احتیاطی در بازار، نرخ ارز در طول هفته با نوسان محدود روند صعودی را طی کرد و بازده مثبت ۵/ ۲ درصد را در مقیاس هفته ثبت کرد. 

جدال نیروهای کاهشی و افزایشی دلار در طول هفته قبل برنده نداشت و همین امر نوسان محدود را برای شاخص ارزی کشور رقم زد، به‌طوری که دلار هیچ‌گاه نتوانست در بالای مرز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تثبیت شود و هر بار با فشار فروش، شاهد عقبگرد بود. کف‌های سنگین مقاومتی هم از افت بیشتر دلار جلوگیری می‌کرد. استراتژی بازارساز در هفته گذشته مبنی بر مقاومت در برابر موج افزایشی دلالان موثر واقع شد و نرخ ارز برای دومین هفته پیاپی در کانال ۱۱ هزار باقی ماند.

هفته مرزشکنی سکه

هر سکه طرح جدید طی آخرین معاملات پنج‌شنبه گذشته به قیمت 4 میلیون و 98 هزار تومان به فروش رفت تا سکه با ثبت بازده هفتگی مثبت 2/ 4، پنجمین هفته صعودی متوالی خود را تجربه کند. همبستگی نوسان قیمت سکه و دلار بازهم در معاملات بازار سکه دیده شد و رشد ۵/ ۲ درصدی نرخ ارز در طول هفته سکه را صعودی کرد. دو نکته در معاملات هفته قبل بازار سکه قابل توجه بود. اول اینکه پس از دو ماه قیمت سکه به بالای مرز روانی ۴ میلیون تومان بازگشت. دوم اینکه ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده برای نخستین بار در فصل زمستان بالای مرز ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت. قیمت اونس طلا در بازار جهانی در هفته قبل تغییر ملموسی را تجربه نکرد و افزایش نرخ دلار تنها عاملی بود که حباب سکه را افزایش داد.

رشد دو اهرمی فلز زرد

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی 4/ 0 درصد رشد داشت و به قیمت 1285 دلار معامله شد. افزایش ریسک‌های اقتصادی و کاهش شاخص دلار طلا را به مدار صعود بازگرداند. تداوم تعطیلی دولت فدرال آمریکا و نبود اطمینان در مورد آینده مذاکرات تجاری جریان نقدینگی را به سمت دارایی‌های امن هدایت کرد و طلا بار دیگر با افزایش تقاضا صعودی شد. دور جدید مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن هفته جاری در آمریکا برگزار خواهد شد. از طرفی شاخص دلار دیروز در برابر سبدی متشکل از ارزهای رقیب ۲/ ۰ درصد کاهش یافت. حمایت مشروط احزاب ایرلند شمالی از نخست‌وزیر انگلستان احتمال برگزیت سخت را کاهش داد و به تبع آن پوند در برابر دلار رشد کرد. با این حال گزارش ضعیف شاخص مدیران خرید صنعتی آلمان در دسامبر یورو را تضعیف کرد و از افت بیشتر شاخص دلار جلوگیری به عمل آورد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: