کد خبر: ۱۵۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 15 January 2019
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. نبود محرک قوی برای صعود در کنار حضور هوشمندانه بازارساز باعث ریزش نرخ شد.
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. نبود محرک قوی برای صعود در کنار حضور هوشمندانه بازارساز باعث ریزش نرخ شد.

 صرافی‌های عامل بانک مرکزی در شروع روز قیمت مندرج بر تابلوی خود را به زیر مرز ۱۱ هزار تومان کاهش دادند که حاکی از عزم بازارساز برای مقابله با نیروهای افزایشی بازار ارز بود. نوسان‌گیران نیز در شکل‌گیری تقاضای احتیاطی همچون هفته قبل ناموفق بودند و نتوانستند فعالیتی در راستای صعود دلار به کانال‌های قیمتی بالاتر داشته باشند و عمده تمرکز آنها معطوف به مقاومت در برابر نزول دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی بود. ثبات نسبی نرخ حواله درهم، عدم افزایش قیمت دلار در شهرهای مرزی همسایه و توازن قوا در دو سمت عرضه و تقاضا افت نرخ ارز را تسهیل کرد.

مخالف‌خوانی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز ضمن افزایش 5 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 855 هزار تومان رسید. در روزی که شاخص ارزی کشور دومین کاهش قیمت پیاپی خود را تجربه کرد و با افت ۳/ ۱ درصدی به مرز ۱۱ هزار تومانی نزدیک‌تر شد، سکه در برابر موج کاهشی قیمت مقاومت کرد و در نهایت رشد محدود ۱/ ۰ درصد را ثبت کرد. افزایش قیمت طلای جهانی عاملی بود که توانست روند فراز و فرود همگام سکه و ارز را خنثی کند. 

با انتشار آمار ضعیف اقتصادی گمرک چین در روز دوشنبه، احتمال بروز ریسک در بازارهای جهانی افزایش یافت و بازهم طلا ضمن جذب جریان نقدینگی به افزایش قیمت پرداخت. لازم به‌ذکر است بازار سکه شاهد حجم معاملات محدود در روز دوشنبه بود و همین موضوع عدم واکنش سکه نسبت به افزایش نرخ ارز را رقم زد.

شروع مثبت معاملات فلز زرد

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی با ثبت رشد 5/ 0 درصد به قیمت 1294 دلار معامله شد. بازارهای جهانی این هفته را با شوک عملکرد نامطلوب اقتصادی چین آغاز کردند. صادرات این کشور برخلاف انتظار رشد 2 درصدی در ماه دسامبر به میزان 4/ 4 درصد کاهش یافت و واردات نیز بر خلاف پیش‌بینی افزایشی در سراشیبی سقوط قرار گرفت. اخبار مذکور به افت تقاضای کالاها انجامید به‌طوری‌که بازارهای جهانی سهام در محدوده منفی بازگشایی شدند.

 با افزایش ریسک‌های اقتصادی بازهم طلا در موقعیت جذب پناهگاه امن سرمایه قرار گرفت و با شدت گرفتن سمت تقاضا صعودی شد. عصر دوشنبه هم رئیس فدرال رزرو در خصوص توقف افزایش نرخ بهره سخنرانی خواهد کرد، که در صورت تحقق این امر طلا به اوج‌گیری خود ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود بهای آن از مرز ۱۳۰۰ دلار عبور کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: