کد خبر: ۱۵۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 05 January 2019
بانکداری ایرانی سرانجام، نماد بانک پاسارگاد ، بعد از بیشتر از دو سال توقف، هفته گذشته با استقبال زیاد سرمایه‌گذاران بورسی بازگشایی شد تا جایی که طی دور روز معامله ، بیش از دو میلیارد و چهارصدمیلیون سهم این بانک توسط فعالان بازار سرمایه دادوستد شد.
بانکداری ایرانی  - سرانجام، نماد بانک پاسارگاد ، بعد از بیشتر از دو سال توقف، هفته گذشته با استقبال زیاد سرمایه‌گذاران بورسی بازگشایی شد تا جایی که طی دور روز معامله ، بیش از دو میلیارد و چهارصدمیلیون سهم این بانک توسط فعالان بازار سرمایه دادوستد شد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، پس از توقف نماد معاملاتی و به علت عدم افشای اطلاعات مطابق مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و همچنین عدم برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه سال‌های مالی 95 و 96، امکان بازگشایی نماد معاملاتی فراهم نشده‌بود اما سرانجام این بازگشایی صورت گرفت و همه را مبهوت کرد؛ چرا که اخیرا بانک گزارشی را متشر کرده که نشان می دهد در دوسالی که نماد بانک متوقف بوده وضعیت بانک به مراتب نسبت به رقبا بهتر شده است. 

از جمله رخدادهای مهم در سال 96 تسعیر ارز است، چرا که تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک در پایان سال 1396 با نرخ اعلامی در پایگاه سنا است.  همچنین فروش بخشی از سهام شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در سال 1395 به مبلغ بیش از 8 هزار میلیاردریال به شرکت‌های داناگستر کاسپین و اندیشه تجارت سروش سهند (متعلق به کارکنان بانک) و تامین بهای فروش سهام فوق از طریق اعطای تسهیلات رخ  داده است. شایان ذکراست 

اما در سال 97 وضعیت بانک نسبت به سالهای 95 و 96 به مراتب بهتر بوده و شرایط بهبود پیدا کرده است.

بر اساس ترازنامه بانک ،  بدهی بانک پاسارگاد به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در شش ماهه نخست سال 97 نسبت به پایان سال 96 کاهش 17 درصدی را تجربه کرده و از رقم 81 هزار و 914 میلیارد ریالی به مبلغ 67 هزار و 816 میلیارد ریال رسیده است. 

از طرف دیگر ، بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری نیز با کاهش 22  درصد از رقم چهار هزار و 646 میلیارد ریالی به عدد سه هزار و 606 میلیارد ریالی رسیده است. 

علاوه بر این ، تسهیلات اعطایی بانک در نیمه نخست امسال رشد  هفت درصدی داشته و و از رقم 589 هزار و 183 میلیارد ریالی به عدد 638 هزار و  319 میلیارد ریالی رسیده است. 

و مهم ترین حادثه در ترازنامه بانک پاسرگاد رای شش ماهه منتهی به 31 شهریور 97 رشد 61 درصدی سود انباشته بانک است که از  عدد هشت هزار و 258 میلیارد ریالی به مبلغ 13 هزار و 269 میلیارد ریال رسیده است. 

جمع درآمد بانک در شش ماه  نخست سال جاری با رشد 23 درصدی به مبلغ 19 هزار و 86 میلیارد ریال رسیده است.  جمع درآمد در نتیجه مبادلات ارزی با رشد 67 درصدی به عدد دو هزار و 889 میلیارد ریال رسیده است. 

و در نهایت سود خالص بانک 6 هزار  و 263 میلیارد ریال بوده که به هر یک از 50 میلیارد سهام شرکت عدد 124 ریال سود تخصیص یافته است. 
خلاصه اینکه با توجه به وضعیت بانک پاسارگاد در سال‌های 95 تا 97 باید گفت که وضعیت بانک در این چند سال همواره  رو به بهبود بوده و توانسته عملکردی به مراتب بهتر از دیگر بانکهای خصوصی ثبت کند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: