کد خبر: ۱۴۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - 25 September 2018
رئیس بانک مرکزی ضمن اعلام آمار تزریق دلار صادرات غیر نفتی به سامانه نیما طی حدود ۶ ماه اخیر، از احتمال نهایی شدن تصمیم های جدید ارزی دولت درباره بازار ثانویه طی هفته جاری خبر داد.
بانکداری ایرانی ـرئیس بانک مرکزی ضمن اعلام آمار تزریق دلار صادرات غیر نفتی به سامانه نیما طی حدود ۶ ماه اخیر، از احتمال نهایی شدن تصمیم های جدید ارزی دولت درباره بازار ثانویه طی هفته جاری خبر داد.

به گزارش بانکداری ایرانی  به نقل از خانه ملت، عبدالناصر همتی پس از حضور در نشست دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: دولت تاکنون 13 میلیارد تومان ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی و ضروری تخصیص داده است.صادرات غیرنفتی منبع عمده تامین کننده بازار ثانویه و سامانه نیماست، تا 23 شهریور حدود 22.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که ارز حاصل از آن باید به چرخه اقتصاد بازگردد.

وی افزود: روش‌هایی برای بازگشت به اقتصاد پیش‌بینی شده که بر اساس آن، صادرکنندگان یا باید واردات رسمی انجام دهند و یا ارز را از طریق سامانه نیما به چرخه بیاورند و از طریق شبکه نیما و یا هر روشی که بانک مرکزی تعیین می‌کند ارز را در خدمت اقتصاد قرار دهند.تاکنون فقط چهار میلیارد دلار ارز صادرکنندگان به سامانه نیما تزریق شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حدود 1.5 ماه گذشته 3.8 میلیارد دلار ارز صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که بیش از 80 درصد آن توسط شرکت‌های پتروشیمی بوده و انتظار این است که بقیه صادرکنندگان نیز به شرایط خاص اقتصاد و نیاز به بازگشت ارز صادرکنندگان توجه کنند.بخشنامه‌ای برای اخذ تعهد از صادرکنندگان ابلاغ شده و همه تلاش دولت این است که با وجود فشاری که آمریکا برای محدود کردن منابع درآمدی اعمال می کند، راه‌های مختلفی از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی پیگیری شود تا تاثیری در درآمدهای ارزی ایجاد نشود.

افزایش ذخایر ارزی

همتی گفت: در 2 ماه گذشته تقویت ذخایر ارزی افزایش یافته و سعی شده از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها منابع مورد لزوم مردم که بیشتر نیازهای واقعی آنها بوده تامین شود و با کمک مجلس و دو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس بتوان برنامه‌های اصلاحی را در زمینه ارزی پیش برد.در کنار سیاست‌ها و حل مسائل ارزی، کالاهای اساسی ضروری، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها تأمین می‌شود و بانک مرکزی درصدد اجرای برخی سیاست‌های پولی است تا بتواند بازار پول را ساماندهی کند.

وی درخصوص اهمیت بازار ثانویه گفت: بخش تجاری در قالب این بازار تأمین می‌شود.بازار ثانویه باید تقویت شود البته گزارش‌هایی درباره حواشی این بازار به بانک مرکزی ارائه شده که در حال بررسی و پیگیری هستیم.

تصمیم های جدید ارزی در راه است

رئیس بانک مرکزی گفت: اگر در همین هفته تصمیم های جدید ارزی درباره بازار ثانویه در دولت نهایی شود، درباره آن اطلاع رسانی می‌شود تا این بازار با شفافیت بیشتری کار را ادامه دهد.به تازگی در جلسه شورای اقتصادی قوای سه‌گانه مصوب شد از صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای کنترل بازار اختصاص یابد.

همتی افزود: دولت مصمم است نرخ کالاهای اساسی، ضروری و دارو برای مردم افزایش نیابد و در خصوص بقیه کالاها اگر براساس خریدهای اولیه انجام شده نرخ‌های در بازار نیز باید طبق همین خریدها باشد.البته کالاهای اساسی و ضروری مردم به اندازه کافی وارد شده و ذخایر کافی برای بیش از یک سال وجود دارد، مشکلی در بازار این کالاها وجود ندارد با این حال مردم به تدریج نیاز را خریداری کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: