کد خبر: ۱۴۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 15 September 2018
رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه گفت: مالیات بر ارزش افزوده و پوشاک قاچاق در این شرایط اقتصادی،​ صنعت نساجی کشور را به نابودی کشیده است.
امیر قدیری نژاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: اکثر تولیدی های وابسته به تسهیلات بانکی،​ در این شرایط اقتصادی به دلیل وجود مالیات ارزش افزوده و رکود بازار در حال نابودی هستند.

وی گفت: مالیات ارزش افزوده در کشورهایی گرفته می شود که سود تسهیلات شان زیر یک درصد است نه در ایران که گاهاً تا 26 درصد سود تسهیلات بانکی بالا می رود.

قدیری نژاد افزود: در صنف ما چهار مرحله ریسندگی، نساجی، رنگرزی و عرضه پارچه وجود دارد که هر کدام برای ادامه فعالیت خود به تسهیلات بانکی و تهیه مواد اولیه متکی هستند حالا به سادگی می شود سود تسهیلات بانکی و مالیات ارزش افزوده در هر کدام از این مراحل را با یک محاسبه ساده به قیمت محصول نهایی اضافه کرد و متوجه شد که با این سیاست ها،​محصول نهایی صنف ما بی دلیل تا صددرصد افزایش قیمت خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه اصلی ترین مشتری های صنف ما تولید کننده های پوشاک هستند در حال حاضر عدم امکان تهیه مواد اولیه با قیمت ثابت در این صنف و­ فعالیت نکردن­ اصناف تولید کننده پوشاک به دلیل وجود پوشاک قاچاق در کشور،​ باعث شده تا کشتی صنعت نساجی کشور به گِل بنشیند.

قدیری نژاد افزود: در جلسات پیاپی ای که اصناف با دولت داشته است بارها مشکلات نبود مواد اولیه و مشکل در تهیه ارز برای واردات این مواد گوشزد شده اما من سوالی دارم ­شاید کشور در موقعیت خاصی از بحران قرار گرفته و با کمی تحمل بتوان این بحران را رد کرد اما چطور است که در این برهه اقتصادی حتی با اینکه واردات پوشاک کاملاً ممنوع شده پوشاک خارجی به کشور وارد می شود و در فروشگاه هایی به قول معروف لاکچری به فروش می رسد.

32 درصد توزیع کنندگان پارچه تعطیل شده اند
همچنین عضو اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه تهران گفت: مالیات های بسیار سنگین در این شرایط اقتصادی،​ باعث تعطیلی بیش از 32 درصد توزیع کنندگان پارچه در بازار تهران شده است.

ملک محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: کارخانه های نساجی بیش از 4 ماه است که به هیچ عنوان تولید ندارند و مواد اولیه کارشان هم در بازار پیدا نمی شود.
وی گفت: این در حالی است که با در نظر گرفتن این نکته از زمان کاشت پنبه تا زمان تولید پارچه در کارخانه چند شغل مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت وجود دارد حالا باید اعلام کرد که این تعطیلی می تواند رکود بسیار جدی را در حوزه صنف تولید پارچه بوجود بیاورد.

ملک محمدی افزود: در حال حاضر بهترین کارخانه پشم بافی جهان که در ایران بود به دلیل ورشکسته شدن در شش ماهه اخیر تعطیل شده و حتی در زمین های این کارخانه اقدام به ساخت آپارتمان های مسکونی کرده ­اند.

وی گفت: نبود­ مواد اولیه در بازار و ثبات نداشتن­ در قیمت گذاری آنها که البته همگی منتج از عدم ثبات در نرخ ارز­ است ­در کنار مالیات های بسیار سنگین در این شرایط اقتصادی،​ صنف طاقه فروشان پارچه را با مشکلات فراوانی روبرو کرده­ است که در صورت مرتفع نکردن مشکلات،​ تولید کننده ها و توزیع کننده های قدیمی این صنف ممکن است دیگر امکان ادامه کار­ نداشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: