کد خبر: ۱۴۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - 12 September 2018
بانکداری ایرانی ـ به اعتقاد رئیس پژوهشکده بیمه ۳ ایده برای توسعه بیمه‌های زندگی در کشور شامل عرضه بیمه‌های زندگی متصل به یونیت‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار ریسک‌های زندگی و راه‌اندازی بازار ثانویه اوراق بیمه زندگی می‌تواند مطرح شود.
بانکداری ایرانی  ـ به اعتقاد رئیس پژوهشکده بیمه ۳ ایده برای توسعه بیمه‌های زندگی در کشور شامل عرضه بیمه‌های زندگی متصل به یونیت‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار ریسک‌های زندگی و راه‌اندازی بازار ثانویه اوراق بیمه زندگی می‌تواند مطرح شود.

 دکتر صفری در سمینار بیمه‌های زندگی با ارائه آماری از ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در کشور و مقایسه آن با متوسط جهانی گفت: ضریب نفوذ بیمه زندگی در جهان به‌طور متوسط ۳۳/ ۳ است درحالی‌که در کشورمان به ۳۱ صدم درصد می‌رسد بنابراین متوسط ضریب نفوذ ایران یک‌دهم متوسط این ضریب در دنیاست.

وی با اشاره به ماده ۱۱ قانون برنامه توسعه ششم، تاکید کرد که سهم بیمه‌های زندگی باید حداقل ۵۰ درصد کل پرتفوی صنعت بیمه باشد.

صفری در ادامه به عوامل و علل بروز این عارضه اشاره کرد و گفت: تنوع محصولات بیمه‌ای و استفاده از ابزارهای مالی راهکارهای موثر برای حل این معضل است.

رئیس پژوهشکده بیمه در توضیح بیشتر پیرامون علل چنین شرایطی گفت: باید در این زمینه به چند سوال اساسی پاسخ داد و گفت: در این سمینار می‌خواهیم به این نکات بپردازیم، اینکه چرا بیمه‌های زندگی با سابقه ۸۰ ساله هنوز رشد مطلوب نداشته‌اند؟

وی افزود: آیا فرهنگ بیمه در بین مردم نفوذ ندارد یا مردم بیمه را نمی‌شناسند و از بیمه آگاهی ندارند؟ آیا بیمه اولویت و دغدغه آنها نیست یا تقاضا وجود ندارد یا بیمه به‌طور موثر عرضه نمی‌شود؟ آیا قیمت بالاست و مردم محصولات جایگزین بهتری می‌شناسند؟

وی در ادامه این سوالات گفت: باید به سوالات دیگری نظیر اینکه آیا بانک‌ها و سایر فرصت‌های بدیل، بهتر عمل می‌کنند و اینکه مردم به بیمه‌ها اعتماد ندارند و پرداخت خسارت به‌صورت بی‌کیفیت انجام می‌شود و در نهایت اینکه آیا همه این عوامل موثرند نیز پاسخ داد.

وی در تشریح بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی گفت: پژوهشکده بیمه مطالعه این موضوع را در دستور کار قرار داده است، اما تجارب موجود در این زمینه نشان می‌دهد که خاستگاه این بازار در آمریکا، آلمان و انگلستان است.

وی افزود قدمت این بازار به شکل مدرن کمتر از ۲۰ سال اما به سرعت رو به رشد است.

صفری افزود: این بازار کمک می‌کند تا بیمه‌نامه زندگی از طریق فراهم‌سازی امکان فروش بیمه‌نامه به سرمایه‌گذار بازار سرمایه به اوراقی نقد و قابل‌معامله در بازار تبدیل  شود.این بازار همچنین به بیمه‌گذار اطمینان می‌دهد که در صورت نیاز فوری به نقدینگی یا در صورت تغییر نیازهایش و در صورت عدم نیاز به بیمه‌نامه بتواند بیمه‌نامه موجود را به سرمایه‌گذار بفروشد و نیازهای خود به نقدینگی را برطرف کند. 

وی این مزیت را اطمینان به نقدشوندگی و کاهش ریسک نقدشوندگی بیمه‌نامه دانست و گفت با تشکیل و وجود چنین بازاری قطعا بیمه‌های زندگی در کشور رشد خواهند داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: