کد خبر: ۱۴۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 11 September 2018
معاون اول­ رئیس جمهور: بخش خصوصی موتور محرک­ و آینده اقتصاد است؛اگر کسی تردید کند اقتصاد را متوجه نمی‌شود.
اسحاق جهانگیری در همایش مبادله قرارداد­ و معرفی طرح های تبصره 19 قانون بودجه سال 97 وزارت نیرو با تجلیل از همراهی مردم با وزارت نیرو و دولت در گذراندن تابستان کم آب جاری افزود: امسال در پنجاه سال گذشته کم آب ترین سال بود که به رغم همه سختی ها، با مشارکت مردم و تلاش وزارت نیرو تا حد زیادی از شرایط سخت عبور کردیم.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات موجود در اقتصاد ایران در ماههای اخیر گفت: عده ای به نام بخش خصوصی و شبه دولتی فقط دنبال رانت و سوء استفاده هستند که باید­ حساب اینها از حساب بخش خصوصی­ واقعی جدا شود.

معاون اول­ رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی واقعی موتور محرک­ و آینده اقتصاد ایران است و اگر کسی در این موضوع تردیدی داشته باشد معلوم است که اقتصاد را متوجه نمی‌شود.
وی افزود: اینکه جوانی یک شبه میلیاردر می شود­ سوء استفاده است و باید راه های سوء استفاده مسدود شود و مبارزه با هرگونه فساد، قطعاً راهگشای ­فعالیت بخش خصوصی واقعی است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در سابقه سیاسی و اجتماعی ایران در سال های قبل تفکر چپ غالب بود که پول بخش خصوصی را غیر قانونی می دانست و هم اینک هم از نظر فرهنگی وقتی بخشی جان می گیرد، می گویند پولش را از کجا آورده در حالی که بخش خصوصی واقعی آینده اقتصاد و ایران است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر کسی در این شرایط که هدف دشمن زمین گیر کردن اقتصاد کشور است برای واردات کالا ارز خارج کند و این کار را نکند خیانت کرده و باید حتماً مجازات شود اما در مبارزه با فساد هم باید دقت کنیم که تن بخش خصوصی نلرزد و این بخش باید احساس کند که حمایت دولت پشت سر آن است. 

معاون اول رئیس جمهور ­همچنین ­از بزرگتر شدن دولت انتقاد کرد و گفت: این امر مانع توسعه کشور می شود ­، اگرچه کارهای بزرگی در بخش های بهداشت، آموزش و پرورش و راه سازی شده اما انکه فروش نفت دولت تغییر کند، مردم تغییر نمی بینند.

وی افزود: قبلا صنایع بزرگ کشور مانند فولاد از محل بودجه عمومی ساخته می شد، که امروز اینگونه نیست اما بازهم بودجه ای برای طرح های عمرانی باقی نمی ماند.

جهانگیری با اشاره به اینکه برای­ تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام 450 تا 600 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی مورد نیاز­ است گفت: آنچه برای تکمیل طرح ها اختصاص می یابد سالانه 25 تا 30 هزار میلیارد تومان است و این امر نشان می دهد که تکمیل این طرح ها چندین سال به طول می انجامد.

وی افزود: واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی سه سال است که در دستور کار دولت قرار گرفته، دلیل عمده آن محدودیت بودجه ، تصدی گری بالای دولت و پایین بودن بهره وری است.

وی ادامه داد: به همین دلیل مقرر شده طرح های نیمه تمام به مردم واگذار شود و در این امر از مشارکت اتاق بارزگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در تهیه مقررات مورد نیاز در شورای اقتصاد بهره گرفته شده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از سرعت واگذاری این طرح ها به بخش خصوصی در سال های گذشته انتقاد کرد و گفت: برخی از این طرح ها برای سرمایه گذار جذابیت ندارد بنابراین امسال عزم جدی در دولت شکل گرفته که طرح های سودده و با منعفت بیشتر به بخش خصوصی واگذار شود.

وی همچنین تاکید کرد: همه دستگاه ها و حتی نیروهای مسلح باید شرکت هایی که فعالیت آنها تناسبی با ماموریتهایشان ندارد به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی از مدیران خواست در این زمینه جرات و جسارت بیشتری داشته باشند و افزود: مدیری که از تصمیم گیری می ترسد چرا باید مدیر شود؟ مدیری که اهل ریسک نباشد برود در خانه اش بنشیند و سرمایه و وقت ملت را هدر­ ندهد.

جهانگیری در خصوص بدهی دولت به پیمانکاران نیز گفت: امسال مقرر شده 100 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به پیمانکارانی که به بانک ها بدهکارند تهاتر شود و وظیفه دستگاه های اجرایی این است که با اخذ مجوز وزارت امور اقتصاد و دارایی طلب پیمانکاران را تهاتر کند.

وی افزود: امسال یک میلیارد دلار تبدیل به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خواهد شد­ و در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بازسازی بافت های فرسوده تصمیمات خوبی را گرفته ایم که به اطلاع مردم بزرگ ایران خواهد رسید .

نباید عده ای سودجو با منافع آمریکا همسو شوند
معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکا رسماً اعلام کرده که یک جنگ اقتصادی بر علیه ملت ایران به راه انداخته و اتاق جنگ آن را در وزارت خزانه داری خود مستقر کرده و لذا نباید عده ای سودجو در این شرایط سخت اقتصادی با دشمن همراهی کنند.

جهانگیری در همایش مبادله قرارداد و معرفی طرح های تبصره 19 وزارت نیرو و مبادله قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب کشور افزود: مکرر گفته ام که شرایط خطیر و دشوار کنونی به معنای این نیست که همه عوامل تهدید اند و ما در مقابل مجموعه تهدیدها قرار گرفته ایم بلکه از دل شرایط دشوار فرصت های زیادی پیدا می شود و تحولات بزرگی به وجود می آید و عزم و اراده مدیریت کشور باید این باشد که شرایط دشوار کنونی در زمانی کوتاه طی و سپری شود.

وی گفت: آمریکا در نهایت بی قانونی و با بی احترامی به همه مقررات بین المللی بعد از روی کار آمدن رئیس جمهورش به توافقی که فکر می کردیم زمینه ساز پیشرفت کشور باشد پشت کرده و به بهانه واهی از آن خارج شد و تحریم های شدیدی علیه ملت ایران وضع کرد.

جهانگیری افزود: با تجربیاتی که آمریکا از تحریم های قبلی داشت با فشار و جدیت سعی می کند خواسته های غیر قانونی خود را از طریق فشار به کشورهای دیگر عملی کند و ملت و دولت را تحت فشار قرار دهد تا به خواسته هایش تن دهند.

وی گفت: امیدواریم به فضل الهی ملت ایران با میدان داری فعالان اقتصادی از این شرایط با کمترین لطمه عبور کنیم و به آمریکا نشان دهیم که این راه نتیجه ای جز شکست ندارد و تنها راه برخورد با ملت ایران داشتن ادب و گفتگو تحت شرایط مناسب است نه اینکه تحریم وضع کنیم تا به خواسته های غیر منطقی خود برسیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: انتظار ملت از مسئولان آن است که همه دستگاه های حاکمیتی جوری تدبیر کنند که این شرایط حداقل فشار را بر مردم ایران وارد کند و خود مسئولان ضعف هایی داشته ایم که باید آنها را اصلاح کنیم و با مدیریت جدی تمام وقت بر مشکلات فائق آییم.

جهانگیری گفت:​ مدیران کم انگیزه، اهل ریسک نبودن و اهل نق زدن افراد این دوره نیستند و باید کسانی در عرصه باشند که از حیثیت و توان خود برای ملت ایران هزینه کنند.

وی افزود: امروز هیچ جنایتی در حق ملت ایران بزرگتر از این نیست که در این شرایط کسانی ببینند چگونه می توانند پول بیشتری درآورند و از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند و اگر مدیر دولتی این کار را بکند عین خیانت را مرتکب شده است.

جهانگیری گفت: وظیفه ما این است که ببینیم چگونه باید کشور را از این شرایط دشوار عبور دهیم و کسی نباید به فکر بهره برداری سیاسی از این شرایط باشد چرا که مردم ایران مردمی آگاه و فهمیده هستند و تمام حرکات مسئولان را تحت نظر دارند و به خوبی می فهمند که چه کسی خالصانه کار می کند و چه کسی دنبال چیزهای دیگر است.

وی افزود: دنیا آنقدر ماندگار و ارزشمند نیست که به خاطر آن دست به هر کاری بزنیم و مهم این است که به گونه ای کار کنیم که در پیشگاه خدا و ملت پذیرفته باشد و همانگونه که در جنگ تحمیلی حتی نوجوان 13 ساله هم از جان خود گذشت همه ما باید از منافع خود برای منافع ملت بگذریم تا ملت ایران سربلند شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود موضوع آب را یکی از ابرچالش های کشور دانست و تاکید کرد: آب مهمترین مسئله حیاتی ایران است که مؤلفه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و به یکی از مسائلی تبدیل شده که باید با دقت بیشتری حل شود و آب باید به موضوع اجتماعی ما بدل شود چرا که امکان ندارد دولت بتواند به تنهایی از این چالش گذر کند و همه مردم و مسئولان باید به صحنه بیایند تا آینده ملت ایران از این موضوع در تهدید قرار نگیرند.

جهانگیری با اشاره به خشکسالی اخیر کشور گفت: براساس گزارش وزیر نیرو امسال جزو بدترین سال های کم آب در 50 سال اخیر بود و برخی استان ها به ویژه استان های شرقی شرایط خیلی سختی داشتند و از جمله کشاورزان این استان ها زندگی سختی را سپری کردند و از صبر و بزرگی و همدلی ملت ایران به خاطر تحمل مشکلات ناشی از کمبود آب و برق تشکر می کنیم و از مسئولان می خواهم که از هم اکنون برای سال آبی آینده و برق مورد نیاز کشور در تابستان برنامه ریزی کنند تا مشکلات مردم به حداقل برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: