کد خبر: ۱۴۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 11 September 2018
بانکداری ایرانی - به نظر می‌رسد پس از تجربه رشد پرشتاب در بازارهای موازی همچون بازار ارز و سکه، اکنون نقدینگی به دنبال فرصت جذاب‌تری برای ورود می‌گردد.
 بانکداری ایرانی -روز گذشته ارزش معاملات به ارقام بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی دست یافت که  نشان از ورود نقدینگی جدید به بازار سهام دارد. به نظر می‌رسد پس از تجربه رشد پرشتاب در بازارهای موازی همچون بازار ارز و سکه، اکنون نقدینگی به دنبال فرصت جذاب‌تری برای ورود می‌گردد.

در حالی دلار و سکه از ابتدای سال با رشد بیش از ۱۸۰ درصدی مواجه بوده‌اند که بورس تهران از این روند جا مانده است. به دنبال آرامش نسبی در بازار ارز و سکه، از ابتدای هفته جاری شاهد کوچ نقدینگی به بازار سهام هستیم. به‌طوری که میانگین ارزش معاملات در سه روز معاملاتی اخیر به ۷۴۴ میلیارد تومان رسیده است. 

شاخص کل بورس تهران نیز در این بازه زمانی با ثبت رشد ۷/ ۶ درصدی، ۹ کانال‌شکنی متوالی در مسیر صعودی را تجربه کرد. در این میان برخی از فعالان بازار، روند کنونی سهام را با رشد قیمت‌ها در سال ۹۲ مقایسه می‌کنند. شرایطی که در آن سال سبب تشکیل حباب قیمتی شده و سرانجام به رکود طی سال‌های پس از آن منجر شد. 

در شرایط کنونی نیز می‌توان رشدهای قیمتی شرکت‌هایی که بدون پشتوانه‌های بنیادی و تنها بر اساس منطق جاماندگی از روند کلی بازار، در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته‌اند را رشد‌های ناپایدار قلمداد کرد.

 در مقابل اما سهام بنیادی بازار قرار دارند که با وجود رشد قیمتی، همچنان از نسبت P/ E جذابی برخوردارند. بر همین اساس ریسک تشکیل حباب برای این نوع از سهام کم ارزیابی می‌شودو می‌توان رشد پایدار برای این نمادها را متصور بود. سهامی که عمدتا در زمره سهام کالامحور بازار قرار گرفته و سهم زیادی از کل ارزش بازار را  دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: