کد خبر: ۱۳۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 15 July 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک سینا از دو منظر نسبت کفایت سرمایه و محاسبه ریسک نسبت؛ بر بسیاری از بانک‌های داخلی ارجحیت داشته و مماس با بانکهای جهانی فعالیت می کند.
بانکداری ایرانی ـ بانک سینا از دو منظر نسبت کفایت سرمایه و محاسبه ریسک نسبت؛  بر بسیاری از بانک‌های داخلی ارجحیت داشته و مماس با بانکهای جهانی  فعالیت می کند. 

به گزارش بانکداری ایرانی ، بانک سینا در بین بانک‌های ایرانی به چند لحاظ  دررده نخستین قرار دارد. این مساله گویای پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری دراین بانک است . 

بر اساس این گزارش ، برای سنجش یک بانک در نظام بانکداری جهانی سرمایه کافی و مناسب  همواره ملاک ارزیابی است. 

در ایران بسیاری از بانک ها از داشتن سرمایه کافی و مناسب محروم هستند اما بانک سینا با داشتن کفایت سرمایه بالاتر از عدد 10 (10.1) یکی از برترین بانک ایرانی است . 

به زبان ساده نسبت کفایت سرمایه به معنی نسبت سرمایه‌ی بانک به دارایی‌های همراه با ریسک است و هرچه این نسبت به سمت عدد 12  نزدیک باشد یعنی بانک استانداردهای  لازم را برای سرمایه گذاری داراست . چرا که طبق قوانین بازل نسبت کفایت سرمایه مناسب و قابل قبول در سطح بین المللی  عدد 12 است هرچند بانک مرکزی ایران عدد 8 را عدد مناسب ارزیابی کرده و پایین تر از ان را خطرناک می داند . (نسبت کفایت سرمایه شش بانک ایرانی زیر عدد 2 است ). 
برای دست یافتن به نسبت سرمایه باید اقلام تشکیل دهنده‌ی سرمایه‌ی اصلی بانک‌ها و موسسات اعتباریرا محاسبه کرد . 

-سرمایه‌ی پرداخت شده
-اندوخته‌ی قانونی
-سایر اندوخته‌ها به استثنای ذخیره‌ی تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت سرمایه‌ای و سهام
-صرف سهام

یکی دیگر از وجوه بانک سینا که در در بین سرمایه گذاران علی الخصوص سرمایه گذاران بورسی مورد توجه است پایین بودن ضریب P/E بانک سیناست. 

P/E گروه بانکداری  در حال حاضر منفی  3.42 (3.42- ) است که یکی از بدترین و ضعیف‌ترین نسبت پی بر ایی در 37 صنعت فعال در بازار سرمایه است (چرا که برخی از بانکها دارای پی بر ایی منفی بالایی هستند . )

اما P/E  بانک سینا در روزهای اخیر به واسطه کاهش قیمت سهام گروه بانکداری به عدد 9.75 رسیده است که با توجه به وضعیت صنعت بانکداری مثبت ارزیابی می‌شود. 

لازم به ذکر است که هرچه عدد P/E به سمت عدد 100 نزدیک باشد یعنی ریسک آن شرکت بالا بوده و ارزش سرمایه گذاری ندارد و هرچه به سمت عدد یک تزدیک باشد ریسک پایین تری دارد و P/E منفی نیز ارزش محاسبه ندارد چرا که این شرکت ها زیان ده هستند .

در مجموع می توان گفت که بانک سینا در دو حوزه  اصلی صنعت بانکداری که طبق اصول جهانی بانکداری و سرمایه گذاری است دارای شرایطی به مراتب بهتر از  دیگر بانکهای ایرانی است . بانک سینا هم به لحاظ کفایت سرمایه که تعدادی از بانکهای ایرانی را به مرز ورشکستگی رسانده دارای درجه بالا تر از استانداردهای ایرانی و نزدیک به استاندارد جهانی است و هم به لحاظ محاسبه ریسک نیز دارای شرایطی بهتر از دیگر بانکها ست . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: