کد خبر: ۱۳۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۷ - 14 July 2018
نایب رئیس اتاق بازرگانی راهکاری برای جمع اوری حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار پول های سرگردان مردم از خانه‌ها به بانک ها ارائه کرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی راهکاری برای جمع اوری حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار پول های سرگردان مردم از خانه‌ها به بانک ها ارائه کرد.

کیوان کاشفی با بیان اینکه در بازار ثانویه نباید نرخ‌گذاری کرد به تسنیم گفت: در صورتی که دلار دراین بازار نیز نرخ‌گذاری شود بازار سومی پدید خواهد آمد.بازار ثانویه باید براساس عرضه و تقاضا باشد، هرچند ممکن است درابتدای کار اشتیاق زیادی در این بازار ایجاد شود اما به تدریج و بعد از چند روز کنترل خواهد شد.

وی ادامه داد: عامل بروز چنین اتفاقی در بازار ارز، حجم زیاد نقدینگی موجود است و همچنان به حجم آن با انتشار اوراق قرضه بدون پشتوانه و پرداخت نرخ سود 20 درصدی است.پرداخت سود 20 درصدی به سپرده‌های بانکی عمدتا متکی به دریافت سپرده‌های جدید است.این نقدینگی امروز ملتهب شده و نگران حفظ ارزش است و به بازارهای مختلف از جمله طلا و سکه و ارز حمله می‌برد.

این مقام مسئول گفت: چرا مسئولین با مردم صحبت نمی‌کنند، 6 ماه است از التهابات بازار ارز گذشته اما هیچ مسئولی در هیچ رده‌ای حاضر نشده با مردم صحبت کند و این بلاتکلیفی مردم را نگران، مضطرب و سراسیمه کرده است.مسئولین باید خط‌ مشی را توضیح دهند و از مردم تقاضای کمک کنند. راه‌حل‌های متفاوت زیادی برای حل مشکلات اقتصادی وجوددارد که برای رفع آنها باید با مردم صحبت و از بخش خصوصی کمک گرفته شود.در این صورت می‌توانیم روی سرمایه‌های اجتماعی مردم حساب کنیم.

کاشفی افزود: چه اشکالی دارد دوباره صندوق های حساب ارزی فعال شوند و دولت به مردم تضمین دهد اگر ارز‌ها را در بانک گذاشتند آن را با 7 درصد سود بازپس می‌دهد.در این صورت می‌توانیم حداقل 20 تا 30 میلیارد دلار پول های سرگردان را از صندوق‌های امانات بانکها و خانه‌ها به بانکها بیاوریم و منابع ارزی خوبی ایجاد کنیم تا بازار نیز به ثبات برسد. 

وی تاکید کرد: مانند این راه حل راه‌حل‌های زیادی وجود دارد اما مستلزم آن است که عقلایی این بخش کنار هم بنشینند و بدون هیچ حب و بغض از راست و چپ، بالا و پائین سیاستگذاری کنند.مسئولین باید از مردم تقاضای همکاری کنند و این قول را بدهند تا مشکلات را حل می‌کنند و واقعا نیز آنها را برطرف کنند.مطمئن باشید از این بحران ها عبور خواهیم کرد،در حال حاضر هیچ چیزی مانند اعتماد مردم نداریم که به عنوان سرمایه روی آن حساب کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: