کد خبر: ۱۳۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 10 July 2018
این روزها سرنوشت فروش نفت ایران در بازار همواره در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد. تلاش برای حذف ایران و جایگزینی نفت عربستان، روسیه و امارات و درخواست دونالد ترامپ از مشتریان ایران که تا آبان ماه خرید خود را به صفر برسانند، نگرانی‌های بسیاری در جامعه جهانی و فضای داخلی ایجاد کرده است.
گسترش نیوز: مخالفت طرف اروپایی با خروج امریکا از برجام پس از آن تصویب قوانین حمایتی از ایران در جهت ادامه فروش نفت، گاز و دیگر محصولات انرژی، درخواست گشایش اعتبار از بانک اروپا برای انتقال پول ایران بازی تکراری به راه انداخت. بدون شک حافظه جمعی ایرانیان دوران ملی شدن صنعت نفت و بازی مشابه انگلستان با برگ تحریم‌ در سال 1951 را خوب به خاطر دارد. 

طراحی کودتا در کنار امریکا، عزل مصدق در 1953و نتایجی که در نهایت به نفع همه و فقط به ضرر ایران بود. هر چند حالا اقدامات ترامپ، تاثیرات مخربی بر اقتصاد متحدان امریکا و همراهان این سیاست‌ها خواهد داشت اما تاثیر تحریم‌های امریکا مانند تحریم‌های نفتی 1951 انگلستان نخواهد بود.

چشم بادامی‌ها طرف ایران
چین، ژاپن و کره جنوبی نیز برای پیشگیری از پیامدهای منفی تحریم‌های امریکا، با دولت ایالات متحده مذاکره می‌کنند.

یکی از مدیران ارشد شرکت ساینوپک چین به رسانه‌ها گفت: تحریم‌های امریکا ضد ایران، تاثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت. پالایشگران چینی برای خرید نفت از ایران، از نفتکش‌هایی استفاده می‌کنند که تعاملی با امریکا ندارند بنابراین، با وجود تصمیم امریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران، واردات نفت چین از ایران آسیبی نخواهد دید. در صورتی که دولت چین برای واردات نفت از امریکا تعرفه 25 درصدی وضع کند، پالایشگران چینی خرید نفت از ایالات متحده را متوقف می‌کنند.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن، اعلام کرد ژاپن و امریکا اکنون در حال مذاکره درباره بازگشت تحریم‌های امریکا ضد ایران هستند. ما پیامد اقدام امریکا را با دقت زیر نظر داریم و تمایل داریم با کشورهای درگیر، از جمله امریکا، مذاکره کنیم تا هیچ پیامد منفی برای شرکت‌های ژاپنی ایجاد نشود.

یک مقام مسئول در وزارت انرژی کره جنوبی نیز اعلام کرد دولت برای دریافت معافیت از تحریم‌های امریکا، به مذاکره با واشنگتن ادامه می‌دهد. همچنین خبری که مبنی بر توقف واردات نفت ایران به کره منتشر شد توسط سفارت این کشور تکذیب شد.

نفت ایران در سبد انرژی هند
وزیر نفت هند نیز روز گذشته در اظهاراتی اعلام کرد: تقاضای این کشور برای نفت و نه فشار جهانی، مشخص خواهد کرد که آیا پالایشگاه‌های هندی به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.
دارمندرا پرادهان گفت: ما ابتدا به منافع ملی خود نگاه می‌کنیم. سبد انرژی هند اکنون منابع متعددی دارد. تاکید ما بر این خواهد بود که تامین نفت ما متاثر نشود و برای اطمینان از این موضوع، هر آنچه لازم است انجام خواهیم داد. اما همچنین مسائل ژئوپلیتیکی جهانی را زیرنظر خواهیم داشت.

وزیر انرژی هند در پاسخ به این سوال که هند چگونه روابط دو جانبه با دو کشور امریکا و ایران را حفظ خواهد کرد - زیرا تصمیم دهلی نو تاثیر مستقیمی بر این روابط خواهد داشت - گفت: روابط با هر دو کشور متمایز است و ما برای روابطمان با آنها ارزش قائل هستیم. اما باید در نظر بگیرید که کسانی که در صنعت انرژی هستند، نمی‌توانند مسائل کیفی را نادیده بگیرند و بازاری مانند هند را خاطر جمع کنند. بعلاوه ما تصمیمات دو جانبه متناسب با شرایط می‌گیریم.

وی درباره شیوه پرداخت پول به ایران افزود: مکانیسم پرداخت پول به دلیل نگرانی بانک‌ها نسبت به تحریم‌های امریکا که تا چهارم نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد، با مشکل روبه‌رو شده است. اظهارات پرادهان پیش از سفر یک هیات امریکایی به هند به منظور مذاکره درباره تحریم‌ها با وزارت نفت و کارشناسان وزارت امور خارجه بیان شد.

هند در فاصله سال 2012 تا 2015 از یک بانک هندی برای پرداخت پول نفت ایران استفاده و سپس یک مکانیسم پرداخت به روپیه ایجاد کرد.
برچسب ها: پرداخت پول ، هند ، چین ، فروش نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: