کد خبر: ۱۳۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - 17 June 2018
بانکداری ایرانی ـ همواره یکی از موضوعاتی که ذهن رانندگان ایرانی را درگیر خود می کند، عدم دریافت خسارت در صورت "مقصربودن" است. این مساله زمانی بغرنج می شود که رانند مقصر فوت کند چرا که بازماندگان علاوه بر از دست دادن یکی از بستگان ، خسارتی دریافت نمیکند.
بانکداری ایرانی ـ همواره یکی از موضوعاتی که ذهن رانندگان ایرانی را درگیر خود می کند، عدم دریافت خسارت در صورت "مقصربودن" است. این مساله زمانی بغرنج می شود که رانند مقصر فوت کند چرا که بازماندگان علاوه بر از دست دادن یکی از بستگان ، خسارتی دریافت نمیکند.

به گزارش بانکداری ایرانی ، قانون‌گذار برای از بین بردن این فضای نامناسب و بعضا نابرابرو همچنین برای حمایت از دو طرف قانون بیمه شخص ثالث را در یکی دوسال گذشته تغییر داد. 

بر اساس این تغییر ؛  دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارتهای وارد شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیر حرام بیمه حوادث اخذ کند. 

البته چنانچه دارنده وسیله نقلیه در زمان خرید بیمه نامه سرمایه بیمه حوادث را بالاتر از دیه ماه غیر حرام تعیین نموده و حق بیمه آن را پرداخت کرده باشد در محاسبه مبلغ خسارت، این سرمایه ملاک عمل خواهد بود که  مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه معادل دیه فوت و یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیر حرام و هزینه معالجه آن است. 

نکته مهم برای که باید بر آن تاکید کرد «پرداخت حق بیمه بالاتر از مبلغ مذکور»  است که سبب پرداخت خسارت به بازماندگان متوفای مقصر می دهد لذا با پرداخت این بیمه نامه و دریافت خسارت الزامی است . 

ماده 3 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه چنین می گوید: 

«دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت‌های بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند؛ مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن است. سازمان پزشکی قانونی مکلف است با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوط، نوع و درصد صدمه بدنی واردشده را تعیین و اعلام کند. آیین‌نامه اجرائی و حق بیمه مربوط به این بیمه‌نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورای‌عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

در مرداد 96 ، هیئت وزیران به پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای عالی بیمه آیین نامه اجرایی ماده (3) قانون بیمه اجباری شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و حق بیمه بیمه نامه حوادث راننده مسبب حادثه را تصویب کرد.

بنابراین رانندگان باید این مساله را بدانند که کامل ترین بیمه شخص ثالث ؛ آنی است که در صورت مقصر بودن نیز به کار آنها بیاید و تنها برای فرار از جریمه نداشتن بیمه شخص قالق به سراغ آن نروند. شاید این رقم کمی بیشتر از حد معمول باشد اما به سود بیمه‌گذار است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: